Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nog eens: losse spaak, slag in wiel?

chub
Forum-lid

chub 19 sep 2005 23:04

Hieronder een topic gelezen over een losse spaak. Daarop werd bericht dat een losse spaak kan leiden tot een slag in het wiel. Dat is nu exact wat bij mij het geval is. Een hagelnieuwe fiets (nog geen 100 km), Mavic velgen en bij het opstappen vandaag liep mijn achterwiel aan. Zoeken en zoeken, ja hoor een losse spaak. Deze weer aangedraaid zoals de andere, maar het achterwiel liep nog steeds aan. Bleek er toch een behoorlijke slag in te zitten. Dat is balen. Komt dat door 1 losse spaak (niet gebroken), en is dit te herstellen of is vervangen de enige optie. Wel beetje te snel, binnen de 100 km. Gelukkig zit m'n FM dichtbij.

tyrw
Forum-lid

tyrw 19 sep 2005 23:38

Quoten: Origineel geplaatst door Chub op 19 September 2005

Hieronder een topic gelezen over een losse spaak. Daarop werd bericht dat een losse spaak kan leiden tot een slag in het wiel. Dat is nu exact wat bij mij het geval is. Een hagelnieuwe fiets (nog geen 100 km), Mavic velgen en bij het opstappen vandaag liep mijn achterwiel aan. Zoeken en zoeken, ja hoor een losse spaak. Deze weer aangedraaid zoals de andere, maar het achterwiel liep nog steeds aan. Bleek er toch een behoorlijke slag in te zitten. Dat is balen. Komt dat door 1 losse spaak (niet gebroken), en is dit te herstellen of is vervangen de enige optie. Wel beetje te snel, binnen de 100 km. Gelukkig zit m'n FM dichtbij.

Tja, kan gebeuren lijkt me. Je fietsenmaker zal dat vast graag gratis voor je repareren.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 19 sep 2005 23:55

Mijn nieuwe karretje moest gewoon na de eerste 300km ff terug naar FM Plieger voor een eerste beurt. Dat is een standaard procedure voor nieuwe fietsen daar gekocht. Alles is nagelopen, wielen nagericht, stuur rechtgezet dat enigszins naar links stond. De KEO Sprint pedaaltjes waren net binnen en die werden er keurig op gezet. Nieuwe Tacx bidonhoudertjes erop, tellertje werd gemonteerd en ingesteld en het zadel dat ik besteld had en niet aan mijn verwachtingen voldeed werd zonder probleem voor een ander type omgeruild. Paar bakjes koffie waren " on the house ".
Kijk, als je naar een gewone FM gaat die een reputatie heeft op te houden en kennis van zaken heeft zowel met Campa als met Shimi dan ga je daar als een tevreden klant de deur weer uit. Dat is mij veel waard.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

cas_
Forum-lid

cas_ 20 sep 2005 01:48

En daarom heb ik dus voor zeer stevige wielen gekozen! Bij mij stond er dus ook één spaak in me voorwiel los (ik denk dat je mijn topic gelezen hebt?!) maar er zat geen slag in mijn wiel, dit was ook met een nieuwe fiets na 1200 km oid. Bij mijn  oude fiets had/heb ik zo vaak gedoe met mijn achterwiel en spaken die eruit knallen dat dat beetje extra gewicht (van extra stevige wielen) mij voor in NL geen zak uitmaakt. Het scheelt me wel een boel tripjes naar de FM en gedoe. Laat alle "weightweenies" maar grammen jagen.....wat wielen betreft wil ik zekerheid!
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

chub
Forum-lid

chub 20 sep 2005 11:58

Quoten: Origineel geplaatst door Cas* op 19 September 2005

En daarom heb ik dus voor zeer stevige wielen gekozen! Bij mij stond er dus ook één spaak in me voorwiel los (ik denk dat je mijn topic gelezen hebt?!) maar er zat geen slag in mijn wiel, dit was ook met een nieuwe fiets na 1200 km oid. Bij mijn  oude fiets had/heb ik zo vaak gedoe met mijn achterwiel en spaken die eruit knallen dat dat beetje extra gewicht (van extra stevige wielen) mij voor in NL geen zak uitmaakt. Het scheelt me wel een boel tripjes naar de FM en gedoe. Laat alle "weightweenies" maar grammen jagen.....wat wielen betreft wil ik zekerheid!

Klopt, ik had je bericht gelezen. Voor mij heb je gelijk, baal als een stekker en geeft me weinig vertrouwen in de kwaliteit. Hoewel de velgen toch goed aangeschreven staan. Ik las ook dat een losse spaak kan leiden tot een slag in het wiel. Kon je de wielen zo inruilen?
Ben wel blij dat ik een gerenommeerde FM bij mij in de buurt heb, en waar ik de fiets heb aangeschaft. Ik ga maar eens contact opnemen hoe dit op te lossen, en vooral hoe dit vaker te voorkomen.
En dat jagen op grammen, ach ieder z'n meug, ik weeg 97 kg, laat ik daar maar eens op grammen gaan jagen, dat zet zoden aan de dijk...haha 

cas_
Forum-lid

cas_ 21 sep 2005 01:26

@Chub:
"Kon je de wielen zo inruilen?"
Dit vraag je aan mij neem ik aan? Bij mij zat er dus juist geen slag in het wiel, ondanks dat er een spaak (één v/d 36) helemaal los stond. Als je zo'n wiel hebt met 16 (of weinig) spaken oid kan ik me voorstellen dat één losse spaak wat meer effect heeft.
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

leocuypers
Forum-lid

Gebruikersavatar leocuypers 30 mei 2006 23:58

ik heb nu in mij WH-R550 de 1ste zijslag te pakken,(net 2 dagen terug van de beurt) ik vraag me af wat een acceptabele slag is voordat je naar de FM gaat
ik heb nu een slag van bijna 1 mm. erin, ik voel het niet met fietsen Maar als ik hem op de standaard snel ronddraai lijkt het wel een oude LP.
met andere woorden, moet ik me nu echt druk maken om dit slagje

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mei 2006 00:34

1 mm is onacceptabel.
Wat voor velgen zijn het van Mavic? Kan pech zijn dat er zo snel een spaak los staat of de boel is slecht gespaakt. Mavic Cxp22 is niet de sterkste velg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

leocuypers
Forum-lid

Gebruikersavatar leocuypers 31 mei 2006 00:40

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 30 Mei 2006

1 mm is onacceptabel.
Wat voor velgen zijn het van Mavic? Kan pech zijn dat er zo snel een spaak los staat of de boel is slecht gespaakt. Mavic Cxp22 is niet de sterkste velg.

het is de WH-R550

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mei 2006 00:49

Ik bedoelde eigenlijk de velgen van Chub.
Met die shimano wielen ben je niet echt de enige die er problemen mee heeft .
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 31 mei 2006 01:02

WH-R550Een vriend van mij had die wielen ook, niks anders dan ellende spaakbreuk e.d. slag in het wiel, noem het maar op! Heeft ze na een maand weer verkocht op marktplaats!!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie