Dag beste fietser,
Ik ben een beginnende fietser. het bevalt me echt super. Ik heb drie maanden geleden een Orbea Gavia gekocht. Die als volgt is afgemonteerd.-
derailleur achter 105, shifters 105,
trapas, crankstel tiagra en voor derailleur tiagra
remmen op velg van het merk zeus.
Ik heb er al shimano 550 wielen onder laten zetten.
Ik had gedacht om de tiagra onderdelen te gaan vervangen voor 105 en daarnaast ook de remmen te vervangen voor 105 remmen.
Loont het zich om dit te doen. Ik heb navraag gedaan en dit gaat me zo'n 340 euro kosten bij de fietsen zaak. Ik ben zelf nogal onhandig.
Ik wil sowieso de remmen vervangen, daar ben ik niet tevreden over die maken veel lawaai en het remvoetje gaat steeds los.
Wat is het verschil tussen een 105 crankstel(incl trapas) en voor de derailleur en een tiagra. Is het het geld waard?
ik hoop dat jullie me advies kunnen geven.
gr dave
loont het zich om iets te vervangen
Het is jammer dat je zo onhandig bent want die onderdelen voor Shimano 105 (trapas, crankstel, voorderailleur en remmen) kosten je bij Math Salden 212 euro. Dan is 340 zonde van het geld. Je kunt er ook nog even op doorrijden want binnen een paar maanden ligt de gloednieuwe Shimano 105 10-speed groep in de winkels en die zal je bij Salden 400-450 euro gaan kosten.
Na 3 maanden al weer 300 euro tegen je racefiets aangooien lijkt een beetje jammer, dat had je misschien direct beter kunnen uitgeven Maar dat is makkelijke praat nadien.
Persoonlijk denk ik dat de voorderailleur niet zo heel veel uitmaakt. De cranck zal wel lichter en sterker kunnen. Maar de remmen is het onderdeel waar je echt winst kan halen voor jezelf.
Ik zou als ik jou was goed nadenken wat je wilt, vind je het frame mooi genoeg om op door te fietsen ook volgend seizoen als je nog meer gaat fietsen? Dan kun je best wat geld in je groep "investeren". Als je daar aan twijfelt dan zou ik lekker het geld in je zak steken en doorsparen en volgend jaar, met inruil, een nieuwe fiets kopen. (bijvoorbeeld)
Vergeet ook niet dat je niet "vast" zit aan Shimano. Als je een complete groep koopt dan krijg je van Shimano een mooie prijs, voor losse onderdelen betaal je netto veel meer. Je zou ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld een mooie FSA cranck of Truvativ. Voor remmen heb je iets minder alternatieven, tenminste als je het betaalbaar wilt houden. Maar Mavic heeft wel een heel mooie setje remmen; Mavic SSC
Nederlandse fietsenwinkels kunnen nogal duur zijn en willen graag marge pakken op elk onderdeel + werkplaatstarief. Misschien kun je er anders over nadenken om een dag uit te trekken om naar een Duitse winkel te gaan.
Persoonlijk denk ik dat de voorderailleur niet zo heel veel uitmaakt. De cranck zal wel lichter en sterker kunnen. Maar de remmen is het onderdeel waar je echt winst kan halen voor jezelf.
Ik zou als ik jou was goed nadenken wat je wilt, vind je het frame mooi genoeg om op door te fietsen ook volgend seizoen als je nog meer gaat fietsen? Dan kun je best wat geld in je groep "investeren". Als je daar aan twijfelt dan zou ik lekker het geld in je zak steken en doorsparen en volgend jaar, met inruil, een nieuwe fiets kopen. (bijvoorbeeld)
Vergeet ook niet dat je niet "vast" zit aan Shimano. Als je een complete groep koopt dan krijg je van Shimano een mooie prijs, voor losse onderdelen betaal je netto veel meer. Je zou ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld een mooie FSA cranck of Truvativ. Voor remmen heb je iets minder alternatieven, tenminste als je het betaalbaar wilt houden. Maar Mavic heeft wel een heel mooie setje remmen; Mavic SSC
Nederlandse fietsenwinkels kunnen nogal duur zijn en willen graag marge pakken op elk onderdeel + werkplaatstarief. Misschien kun je er anders over nadenken om een dag uit te trekken om naar een Duitse winkel te gaan.
Ik heb nog wel een 105 trapstel (lengte 172,5mm) mét trapas (BSA) liggen dat ik anderhalf jaar terug van m'n reservefiets haalde om daar een betere groep op te zetten. Mag je goedkoop overnemen (als je 't kan komen ophalen; weet niet of dit de moeite is op te sturen). Kan je gemakkelijk aan je fietsenmaker uitleggen dat je dit kon overnemen, met de vraag of ie 't wil monteren.
@ 20veetee: ik denk niet dat die Mavic remhoeven even krachtig zijn als de originele Shimano's.
@ 20veetee: ik denk niet dat die Mavic remhoeven even krachtig zijn als de originele Shimano's.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quote: Origineel geplaatst door schmo op 12 September 2005
@ Casran: Quickstep en Brioches reden vorig seizoen met se Mavic remmen (niet gesponsord). Ik denk dat ze dus wel op 105 nivo zitten. Minstens.
Zelf heb ik nooit verschil gevoeld in remkracht tussen 105 en Dura-Ace remhoeven. Ik meen ooit gelezen te hebben dat de Mavic remhoeven minder zijn... jij kent ze beter?
@ Casran: Quickstep en Brioches reden vorig seizoen met se Mavic remmen (niet gesponsord). Ik denk dat ze dus wel op 105 nivo zitten. Minstens.
Zelf heb ik nooit verschil gevoeld in remkracht tussen 105 en Dura-Ace remhoeven. Ik meen ooit gelezen te hebben dat de Mavic remhoeven minder zijn... jij kent ze beter?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quote: Origineel geplaatst door davee op 12 September 2005
Ik had gedacht om de tiagra onderdelen te gaan vervangen voor 105 en daarnaast ook de remmen te vervangen voor 105 remmen.
Het vervangen van je remmen is zeker de moeite waard. Ik heb zelf onlangs mijn 6 maanden oude Shimano RSX remhoeven vervangen door 105's en dat is een wereld van verschil! Minder kracht nodig en het remt veel gelijkmatiger. Een set 105 remhoeven compleet kost ca. € 55,- Montage is niet moeilijk, ik zou het gewoon proberen, desnoods met de handleiding ernaast (die je op de shimano-website kunt vinden). Succes!
Ik had gedacht om de tiagra onderdelen te gaan vervangen voor 105 en daarnaast ook de remmen te vervangen voor 105 remmen.
Het vervangen van je remmen is zeker de moeite waard. Ik heb zelf onlangs mijn 6 maanden oude Shimano RSX remhoeven vervangen door 105's en dat is een wereld van verschil! Minder kracht nodig en het remt veel gelijkmatiger. Een set 105 remhoeven compleet kost ca. € 55,- Montage is niet moeilijk, ik zou het gewoon proberen, desnoods met de handleiding ernaast (die je op de shimano-website kunt vinden). Succes!
hmm ik voel zelfs een serieus verschil tussen de remhoeven en eigenlijk alles van DA en ultegra 9 speed . veel meer dan bij campa tussen chorus en record. Het geluid van een klk met de sti van DA vs Ultegra is ook een groot verschil. Bij DA veel nauwkeuriger .
Quoten: Origineel geplaatst door Twente op 13 September 2005
Ik heb zelf een cannondale R500 met Tiagra. Remmen, cranks etc. andere merken. Voortbordurend op de topicstarter: bij vervanging van versleten onderdelen upgraden naar 105? Kan dat, is dat zinvol?
Ik heb een Specialized Allez Comp helemaal Tiagra, behalve de remmen. Die heb ik zoals gezegd vervangen door 105's. Dat scheelt dus echt enorm. Een aanrader. Voor de rest ben ik zeer tevreden met de Tiagra groep. Zodra mijn tandwielen zijn versleten ga ik eens nadenken over vervanging door een andere groep.
Ik heb zelf een cannondale R500 met Tiagra. Remmen, cranks etc. andere merken. Voortbordurend op de topicstarter: bij vervanging van versleten onderdelen upgraden naar 105? Kan dat, is dat zinvol?
Ik heb een Specialized Allez Comp helemaal Tiagra, behalve de remmen. Die heb ik zoals gezegd vervangen door 105's. Dat scheelt dus echt enorm. Een aanrader. Voor de rest ben ik zeer tevreden met de Tiagra groep. Zodra mijn tandwielen zijn versleten ga ik eens nadenken over vervanging door een andere groep.