Fietsverlichting voor de racefiets
Nu de dagen serieus beginnen te korten, ben ik van plan een degelijke fietsverlichting te kopen voor m'n racefiets.Ik heb een setje van BBB op m'n hybride, maar ben hier niet zo tevreden over.(Achterlicht is ok, maar voorlicht is halogeen met als gevolg dat het ding batterijen vreet. Batterijen die je enkel kan vervangen als je een schroevendraaier bij hebt)
Heeft iemand ervaring met de nieuwe generatie fietsverlichting met LEDs?Geven deze voldoende licht om zelf iets te zien (en niet enkel gezien te worden)?Hoe lang is de levensduur van de batterijen?Het zou ook makkelijk te installeren/verwijderen moeten zijn.
Alvast bedankt voor jullie verlichtende info!
Heeft iemand ervaring met de nieuwe generatie fietsverlichting met LEDs?Geven deze voldoende licht om zelf iets te zien (en niet enkel gezien te worden)?Hoe lang is de levensduur van de batterijen?Het zou ook makkelijk te installeren/verwijderen moeten zijn.
Alvast bedankt voor jullie verlichtende info!
Naar mijn bescheiden mening voldoen LED lampen nog niet voor fietsers, gewoon te weinig rijkwijdte tov. je snelheid, en zit je denk ik toch vast aan iets met een gloeidraadje.
Vraag is hoeveel extra gewicht je mee wil nemen. Als goed zien prioriteit is, dan zou ik voor een wat zwaardere versie met accu gaan. Met een volle lading heb je afhankelijk van het type toch zo'n 2-3 uur licht en daarmee kom je al een heel eind.
Speelt gewicht een grote rol dan is een kleinere (al dan niet een oplaadbare/ met los setje oplaadbare batterijen) versie toch je alternatief.
Heb zelf zowel een hoofdlamp (20-50w), zwaardere vaste lamp (5w), licht en klein modeltje (2,5 w) als diverse LED-lampjes. De laatste gebruik ik als noodverlichting als onverhoopt de hoofdverlichting uitvalt. Erg lastig midden in het bos.......
Vraag is hoeveel extra gewicht je mee wil nemen. Als goed zien prioriteit is, dan zou ik voor een wat zwaardere versie met accu gaan. Met een volle lading heb je afhankelijk van het type toch zo'n 2-3 uur licht en daarmee kom je al een heel eind.
Speelt gewicht een grote rol dan is een kleinere (al dan niet een oplaadbare/ met los setje oplaadbare batterijen) versie toch je alternatief.
Heb zelf zowel een hoofdlamp (20-50w), zwaardere vaste lamp (5w), licht en klein modeltje (2,5 w) als diverse LED-lampjes. De laatste gebruik ik als noodverlichting als onverhoopt de hoofdverlichting uitvalt. Erg lastig midden in het bos.......
Quoten: Origineel geplaatst door Maatchen op 06 September 2005
Naar mijn bescheiden mening voldoen LED lampen nog niet voor fietsers, gewoon te weinig rijkwijdte tov. je snelheid, en zit je denk ik toch vast aan iets met een gloeidraadje.Vraag is hoeveel extra gewicht je mee wil nemen. Als goed zien prioriteit is, dan zou ik voor een wat zwaardere versie met accu gaan. Met een volle lading heb je afhankelijk van het type toch zo'n 2-3 uur licht en daarmee kom je al een heel eind.Speelt gewicht een grote rol dan is een kleinere (al dan niet een oplaadbare/ met los setje oplaadbare batterijen) versie toch je alternatief.Heb zelf zowel een hoofdlamp (20-50w), zwaardere vaste lamp (5w), licht en klein modeltje (2,5 w) als diverse LED-lampjes. De laatste gebruik ik als noodverlichting als onverhoopt de hoofdverlichting uitvalt. Erg lastig midden in het bos.......
Welke merken/types heb je? Van welke ben je het meest tevreden?
Gewicht speelt niet zo'n rol. Ik ben al tevreden als ik 's avonds na m'n werk nog een ritje kan maken zonder ergens op of tegen te rijden.
Naar mijn bescheiden mening voldoen LED lampen nog niet voor fietsers, gewoon te weinig rijkwijdte tov. je snelheid, en zit je denk ik toch vast aan iets met een gloeidraadje.Vraag is hoeveel extra gewicht je mee wil nemen. Als goed zien prioriteit is, dan zou ik voor een wat zwaardere versie met accu gaan. Met een volle lading heb je afhankelijk van het type toch zo'n 2-3 uur licht en daarmee kom je al een heel eind.Speelt gewicht een grote rol dan is een kleinere (al dan niet een oplaadbare/ met los setje oplaadbare batterijen) versie toch je alternatief.Heb zelf zowel een hoofdlamp (20-50w), zwaardere vaste lamp (5w), licht en klein modeltje (2,5 w) als diverse LED-lampjes. De laatste gebruik ik als noodverlichting als onverhoopt de hoofdverlichting uitvalt. Erg lastig midden in het bos.......
Welke merken/types heb je? Van welke ben je het meest tevreden?
Gewicht speelt niet zo'n rol. Ik ben al tevreden als ik 's avonds na m'n werk nog een ritje kan maken zonder ergens op of tegen te rijden.
Mijn hoofdlamp is zelfgebouwd, met max. zo'n 15 A, met 50w halogeen toch nog altijd goed voor zo'n drie uur licht waar ook auto's u tegen zeggen. (Meestal heb ik aan 20w en 4A wel voldoende.)
Van Silva kan je hele goede hoofdlampen krijgen, niet goedkoop wel zeer goed. wat goekopere versies heb je van Petzl (buitensportwinkels hebben vaak een betere keus dan de FM)
Als je gewoon een goede basisverlichting zoekt voor een redelijke prijs dan is de Sigma Mirage een goede keus. 5w halogeen met een losse accu, ca. 3 uur brandtijd (enige nadeel is (m.i.) dat het een NiCad-accu is en je dus moet opletten bij het opladen.
Duurdere uitvoeringen met NiMH-accu's en diverse sterktes zijn er ook. Uitproberen in de winkel voor je koopt.
Als simpel oplaadbaar lampje heb ik een Smart BL-107. Dit soort lampjes bestaan in tientallen uitvoeringen. NiMH-accu is een pré, en belangrijk is om hem te zien in het donker (schemer) voordat je 'm koopt. De vorm van de reflector en de lens zijn erg bepalend voor de lichtopbrengst en er zitten veel breedstralers bij die niet ver genoeg reiken voor op de racefiets.
LED-lampjes met witte diodes bestaan ook in vele soorten en maten. 3 diodes en knipperfunctie zijn volgens mij de twee belangrijkste eisen, en 'standaard' batterijen, AA of evt. AAA.
Van Silva kan je hele goede hoofdlampen krijgen, niet goedkoop wel zeer goed. wat goekopere versies heb je van Petzl (buitensportwinkels hebben vaak een betere keus dan de FM)
Als je gewoon een goede basisverlichting zoekt voor een redelijke prijs dan is de Sigma Mirage een goede keus. 5w halogeen met een losse accu, ca. 3 uur brandtijd (enige nadeel is (m.i.) dat het een NiCad-accu is en je dus moet opletten bij het opladen.
Duurdere uitvoeringen met NiMH-accu's en diverse sterktes zijn er ook. Uitproberen in de winkel voor je koopt.
Als simpel oplaadbaar lampje heb ik een Smart BL-107. Dit soort lampjes bestaan in tientallen uitvoeringen. NiMH-accu is een pré, en belangrijk is om hem te zien in het donker (schemer) voordat je 'm koopt. De vorm van de reflector en de lens zijn erg bepalend voor de lichtopbrengst en er zitten veel breedstralers bij die niet ver genoeg reiken voor op de racefiets.
LED-lampjes met witte diodes bestaan ook in vele soorten en maten. 3 diodes en knipperfunctie zijn volgens mij de twee belangrijkste eisen, en 'standaard' batterijen, AA of evt. AAA.
Uitstekende noodverlichting, dankzij die gefocusde diodes, maar als hoofdverlichting toch te mager denk ik.
Als je met een vaartje van zeg 35 km/u (ca. 10 m/s) heb je toch al gauw zo'n twintig meter nodig om tot stilstandte komen, en dan is een lampje dat minimaal zo'n 25 m ver schijnt toch wel heel fijn.
Als je met een vaartje van zeg 35 km/u (ca. 10 m/s) heb je toch al gauw zo'n twintig meter nodig om tot stilstandte komen, en dan is een lampje dat minimaal zo'n 25 m ver schijnt toch wel heel fijn.
Voor op mijn gewone fiets heb ik Led-verlichting gekocht van BBB, deze:
bevalt prima, want je wordt goed gezien. Echter, zoals genoemd: je ziet er zelf geen dinges mee.
Voor op de racefiets heb ik dus geïnvesteerd in deze:
Dit is de duocharger en heeft oplaadbare batterijen. Na elk gebruik leg ik hem aan de lader. Naast dat je hiermee een goed zicht hebt, vind ik het ideaal dat er nog een back-up in zit met Leds. Duurt het al langer dan gepland, dan kan je altijd overschakelen op Led-verlichting. Dan kan je in ieder geval gezien thuis komen.
bevalt prima, want je wordt goed gezien. Echter, zoals genoemd: je ziet er zelf geen dinges mee.
Voor op de racefiets heb ik dus geïnvesteerd in deze:
Dit is de duocharger en heeft oplaadbare batterijen. Na elk gebruik leg ik hem aan de lader. Naast dat je hiermee een goed zicht hebt, vind ik het ideaal dat er nog een back-up in zit met Leds. Duurt het al langer dan gepland, dan kan je altijd overschakelen op Led-verlichting. Dan kan je in ieder geval gezien thuis komen.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Hebben jullie er al eens aan gedacht dat je waarschijnlijk nog meer ziet als je helemaal geen! verlichting gebruikt. het is namelijk bewezen dat je ogen met een lichtbundel zich daarop aanpassen en je dus naast de bundel niets ziet terwijl als je geen lichtbundel hebt je ogen zich aanpassen aan de nacht en je dus ruimer zicht hebt.
ps. het is wel een feit dat je dan wel een bekend rondje moet fietsen daar je grind of gaten in de weg niet tijdig opmerkt
ps. het is wel een feit dat je dan wel een bekend rondje moet fietsen daar je grind of gaten in de weg niet tijdig opmerkt
Quote: Origineel geplaatst door scottwilko op 06 September 2005
Hebben jullie er al eens aan gedacht dat je waarschijnlijk nog meer ziet als je helemaal geen! verlichting gebruikt. het is namelijk bewezen dat je ogen met een lichtbundel zich daarop aanpassen en je dus naast de bundel niets ziet terwijl als je geen lichtbundel hebt je ogen zich aanpassen aan de nacht en je dus ruimer zicht hebt.
ps. het is wel een feit dat je dan wel een bekend rondje moet fietsen daar je grind of gaten in de weg niet tijdig opmerkt
Maar ik word ook wel graag op tijd opgemerkt door mijn medeweggebruikers dus dat is sowieso geen optie
Hebben jullie er al eens aan gedacht dat je waarschijnlijk nog meer ziet als je helemaal geen! verlichting gebruikt. het is namelijk bewezen dat je ogen met een lichtbundel zich daarop aanpassen en je dus naast de bundel niets ziet terwijl als je geen lichtbundel hebt je ogen zich aanpassen aan de nacht en je dus ruimer zicht hebt.
ps. het is wel een feit dat je dan wel een bekend rondje moet fietsen daar je grind of gaten in de weg niet tijdig opmerkt
Maar ik word ook wel graag op tijd opgemerkt door mijn medeweggebruikers dus dat is sowieso geen optie
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 06 September 2005
Hebben jullie er al eens aan gedacht dat je waarschijnlijk nog meer ziet als je helemaal geen! verlichting gebruikt. het is namelijk bewezen dat je ogen met een lichtbundel zich daarop aanpassen en je dus naast de bundel niets ziet terwijl als je geen lichtbundel hebt je ogen zich aanpassen aan de nacht en je dus ruimer zicht hebt.ps. het is wel een feit dat je dan wel een bekend rondje moet fietsen daar je grind of gaten in de weg niet tijdig opmerkt
Veni, vidi, foetsie? Ik kwam, ik zag en werd overreden?
Jouw theorie gaat wel op als je over een door straatlantaarns of maanlicht verlicht wegdek rijdt, maar anders zie je natuurlijk geen dinges.
Hebben jullie er al eens aan gedacht dat je waarschijnlijk nog meer ziet als je helemaal geen! verlichting gebruikt. het is namelijk bewezen dat je ogen met een lichtbundel zich daarop aanpassen en je dus naast de bundel niets ziet terwijl als je geen lichtbundel hebt je ogen zich aanpassen aan de nacht en je dus ruimer zicht hebt.ps. het is wel een feit dat je dan wel een bekend rondje moet fietsen daar je grind of gaten in de weg niet tijdig opmerkt
Veni, vidi, foetsie? Ik kwam, ik zag en werd overreden?
Jouw theorie gaat wel op als je over een door straatlantaarns of maanlicht verlicht wegdek rijdt, maar anders zie je natuurlijk geen dinges.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!
Niet prutsen met al die inferieure oplaadbare lampjes; beter direkt kiezen voor een "Sigma Mirage x" set. Deze set bestaat uit twee lampjes (5W / 10W) die je eenvoudig op je stuur klikt met of zonder adapter. De lampjes worden gevoed door een accu die in je bidonhouder past. In de regel heb je ruim voldoende licht van de 5W lamp, zelfs bij hogere snelheden kan je ver genoeg vooruit zien om obstakels op tijd te signaleren. De accu gaat bij gebruik van de 5W lamp ruim 3 uur mee. Schakel je ook de 10W lamp aan dan kan je medeweggebruikers al behoorlijk verblinden maar raakt ook je accu snel leeg.
Een punt van aandacht is je bidon-houder: dit moet een klassiek model zijn anders zou het kunnen dat de accu niet past. Let hier even op bij aanschaf.
Ik rijd in voor- en naseizoen met mijn racefiets vele woon-werk kilometers met verlichting. Aanvankelijk deed ik dit met inferieure verlichting. Na voor de zoveelste keer een slag in mijn achterwiel opgelopen te hebben door een gat in de weg te laat op te merken heb ik de Mirage set aangeschaft. Mijn snelheid ligt doorgaans tegen de 40 km/uur en dit gaat met deze verlichting verantwoord.
Een punt van aandacht is je bidon-houder: dit moet een klassiek model zijn anders zou het kunnen dat de accu niet past. Let hier even op bij aanschaf.
Ik rijd in voor- en naseizoen met mijn racefiets vele woon-werk kilometers met verlichting. Aanvankelijk deed ik dit met inferieure verlichting. Na voor de zoveelste keer een slag in mijn achterwiel opgelopen te hebben door een gat in de weg te laat op te merken heb ik de Mirage set aangeschaft. Mijn snelheid ligt doorgaans tegen de 40 km/uur en dit gaat met deze verlichting verantwoord.
Heb me gisteren een compleet setje gekocht van Sigma. Een achterlichtje met 4 LED lichtjes en een halogeen voorlicht met 5 oplaadbare NiMh batterijen en een batterijlader. (batterijen op te laden zonder ze uit de lamp te halen) Er was echter 1 groot nadeel. Bij thuiskomst gemerkt dat de snelkoppeling van het voorlicht te klein was voor het dikkere gedeeltje van m'n stuur. Nu moet ik dus aan de slag met spanriempjes of iets dergelijks. Iemand suggesties?