Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

tacx slecht voor frame??

lambiek
Forum-lid

lambiek 26 aug 2005 19:38

Hoi,

Ben nieuw hier op het forum en heb direct een vraag aan de kenners.
Ik ben dit jaar eigenlijk voor het eerst enthousiast geworden voor het wegfietsen, daarvoor metname MTB
Nu wil ik een tacx aanschaffen om in de winter binnen te fietsen. Ik vroeg me echter af of dit slecht is voor je frame omdat de fiets aan de achterkant gefixeert wordt.
Alvast bedankt voor de reacties
Rene

schiette
Forum-lid

schiette 26 aug 2005 20:01

Kader komt niet in aanraking met de rollen.Mss dat je sluitingsas wat beschadigdt wordt. Daarom gebruik ik altijd een oude sluitingsas.
Gr. Ikke<br>
<br>
Love my Pinarello Paris 2005

schmo
Forum-lid

schmo 26 aug 2005 20:06

Quote: Origineel geplaatst door Schiette op 26 Augustus 2005
Mss dat je sluitingsas wat beschadigdt wordt. Daarom gebruik ik altijd een oude sluitingsas.

Je moet altijd de meegeleverde Tacx snelspanner gebruiken. Je wil niet uit je Tacx vliegen...

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 26 aug 2005 20:25

Nee, het is in principe niet slecht voor je frame.

schiette
Forum-lid

schiette 26 aug 2005 21:07

Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 26 Augustus 2005

Je moet altijd de meegeleverde Tacx snelspanner gebruiken. Je wil niet uit je Tacx vliegen...

Ik gebruik all redelijk oude rollen, maar tis in principe zelfste systeem
Gr. Ikke<br>
<br>
Love my Pinarello Paris 2005

casran
Forum-lid HC

casran 27 aug 2005 00:06

Ik heb ook al gehoord dat je kader slapper wordt door veelvuldig in vaste rollen te trainen.
Of dit klopt weet ik niet... hopelijk kan iemand uitsluitsel brengen. Lijkt me een interessant vraag.
Je moet 'ns op de links-rechts beweging van je bracket letten als je in zo'n rolbank rijdt!!

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 27 aug 2005 00:15

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 26 Augustus 2005

Ik heb ook al gehoord dat je kader slapper wordt door veelvuldig in vaste rollen te trainen.

Ben benieuwd hoe dat dan in zijn werk gaat. Een frame kan alleen slapper worden als er daadwerkelijk scheuren inkomen. In principe wordt aluminium door koude vervorming harder en minder elastisch en dus stijver (tot een bepaald punt, en dan scheurt het).De bewegingen in de Tacx zijn te klein en te weinig krachtig om echt invloed te hebben op het frame (metaalmoeheid onstaat wel, maar zo verwaarloosbaar weinig, dat je waarschijnlijk vele tienduizenden uren in de tacx moet fietsen om er echt iets van te merken).

casran
Forum-lid HC

casran 27 aug 2005 00:19

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 26 Augustus 2005

Ben benieuwd hoe dat dan in zijn werk gaat. Een frame kan alleen slapper worden als er daadwerkelijk scheuren inkomen. In principe wordt aluminium door koude vervorming harder en minder elastisch en dus stijver (tot een bepaald punt, en dan scheurt het).De bewegingen in de Tacx zijn te klein en te weinig krachtig om echt invloed te hebben op het frame (metaalmoeheid onstaat wel, maar zo verwaarloosbaar weinig, dat je waarschijnlijk vele tienduizenden uren in de tacx moet fietsen om er echt iets van te merken).

Afstand nemende van de hele rollenkwestie... zeg je hier dat "verslapping van een frame" (neem voor het gemak een alu) door gebruik (neem een krachtige profrenner) verwaarloosbaar is? Of begrijp ik je verkeerd?

- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

schmo
Forum-lid

schmo 27 aug 2005 00:19

Er zit trouwens waarschijnlijk meer beweging in de Tacx zelf dan in je frame.

casran
Forum-lid HC

casran 27 aug 2005 00:21

Ik zie daadwerkelijk m'n bracket van links naar rechts gaan hoor (bij een Trek OCLV150).   Vooral goed zichtbaar als m'n Tacx op het tapijt staat (daar zijn streepjes in  ).

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 27 aug 2005 00:25

Afstand nemende van de hele rollenkwestie... zeg je hier dat "verslapping van een frame" (neem voor het gemak een alu) door gebruik (neem een krachtige profrenner) verwaarloosbaar is? Of begrijp ik je verkeerd?

Dat klopt. Zeker profs niet, die gebruiken een frame ook niet lang genoeg. Het kan natuurlijk wel dat een frame scheurt of breekt, maar dan is dat meestal het gevolg van een ontwerp/constructiefout. Bij een 'goed' frame hoef je er niet bang voor te zijn.
Het komt ook wel eens voor dat mensen claimen dat een frame slapper aanvoelt, maar vaak ligt het probleem dan bijvoorbeeld bij de wielen (die niet meer helemaal strak zijn) of tussen de oren.

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 27 aug 2005 00:26

Ik zie daadwerkelijk m'n bracket van links naar rechts gaan hoor (bij een Trek OCLV150).   Vooral goed zichtbaar als m'n Tacx op het tapijt staat (daar zijn streepjes in  ).

Helemaal niet zo gek, mijn bracket doet het ook (taiwan gelast alu Jan Janssen frame). Op de weg gebeurt dat ook.

Plaats reactie