tacx slecht voor frame??
Hoi,
Ben nieuw hier op het forum en heb direct een vraag aan de kenners.
Ik ben dit jaar eigenlijk voor het eerst enthousiast geworden voor het wegfietsen, daarvoor metname MTB
Nu wil ik een tacx aanschaffen om in de winter binnen te fietsen. Ik vroeg me echter af of dit slecht is voor je frame omdat de fiets aan de achterkant gefixeert wordt.
Alvast bedankt voor de reacties
Rene
Ben nieuw hier op het forum en heb direct een vraag aan de kenners.
Ik ben dit jaar eigenlijk voor het eerst enthousiast geworden voor het wegfietsen, daarvoor metname MTB
Nu wil ik een tacx aanschaffen om in de winter binnen te fietsen. Ik vroeg me echter af of dit slecht is voor je frame omdat de fiets aan de achterkant gefixeert wordt.
Alvast bedankt voor de reacties
Rene
Quote: Origineel geplaatst door Schiette op 26 Augustus 2005
Mss dat je sluitingsas wat beschadigdt wordt. Daarom gebruik ik altijd een oude sluitingsas.
Je moet altijd de meegeleverde Tacx snelspanner gebruiken. Je wil niet uit je Tacx vliegen...
Mss dat je sluitingsas wat beschadigdt wordt. Daarom gebruik ik altijd een oude sluitingsas.
Je moet altijd de meegeleverde Tacx snelspanner gebruiken. Je wil niet uit je Tacx vliegen...
Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 26 Augustus 2005
Je moet altijd de meegeleverde Tacx snelspanner gebruiken. Je wil niet uit je Tacx vliegen...
Ik gebruik all redelijk oude rollen, maar tis in principe zelfste systeem
Je moet altijd de meegeleverde Tacx snelspanner gebruiken. Je wil niet uit je Tacx vliegen...
Ik gebruik all redelijk oude rollen, maar tis in principe zelfste systeem
Gr. Ikke<br>
<br>
Love my Pinarello Paris 2005
<br>
Love my Pinarello Paris 2005
Ik heb ook al gehoord dat je kader slapper wordt door veelvuldig in vaste rollen te trainen.
Of dit klopt weet ik niet... hopelijk kan iemand uitsluitsel brengen. Lijkt me een interessant vraag.
Je moet 'ns op de links-rechts beweging van je bracket letten als je in zo'n rolbank rijdt!!
Of dit klopt weet ik niet... hopelijk kan iemand uitsluitsel brengen. Lijkt me een interessant vraag.
Je moet 'ns op de links-rechts beweging van je bracket letten als je in zo'n rolbank rijdt!!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 26 Augustus 2005
Ik heb ook al gehoord dat je kader slapper wordt door veelvuldig in vaste rollen te trainen.
Ben benieuwd hoe dat dan in zijn werk gaat. Een frame kan alleen slapper worden als er daadwerkelijk scheuren inkomen. In principe wordt aluminium door koude vervorming harder en minder elastisch en dus stijver (tot een bepaald punt, en dan scheurt het).De bewegingen in de Tacx zijn te klein en te weinig krachtig om echt invloed te hebben op het frame (metaalmoeheid onstaat wel, maar zo verwaarloosbaar weinig, dat je waarschijnlijk vele tienduizenden uren in de tacx moet fietsen om er echt iets van te merken).
Ik heb ook al gehoord dat je kader slapper wordt door veelvuldig in vaste rollen te trainen.
Ben benieuwd hoe dat dan in zijn werk gaat. Een frame kan alleen slapper worden als er daadwerkelijk scheuren inkomen. In principe wordt aluminium door koude vervorming harder en minder elastisch en dus stijver (tot een bepaald punt, en dan scheurt het).De bewegingen in de Tacx zijn te klein en te weinig krachtig om echt invloed te hebben op het frame (metaalmoeheid onstaat wel, maar zo verwaarloosbaar weinig, dat je waarschijnlijk vele tienduizenden uren in de tacx moet fietsen om er echt iets van te merken).
Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 26 Augustus 2005
Ben benieuwd hoe dat dan in zijn werk gaat. Een frame kan alleen slapper worden als er daadwerkelijk scheuren inkomen. In principe wordt aluminium door koude vervorming harder en minder elastisch en dus stijver (tot een bepaald punt, en dan scheurt het).De bewegingen in de Tacx zijn te klein en te weinig krachtig om echt invloed te hebben op het frame (metaalmoeheid onstaat wel, maar zo verwaarloosbaar weinig, dat je waarschijnlijk vele tienduizenden uren in de tacx moet fietsen om er echt iets van te merken).
Afstand nemende van de hele rollenkwestie... zeg je hier dat "verslapping van een frame" (neem voor het gemak een alu) door gebruik (neem een krachtige profrenner) verwaarloosbaar is? Of begrijp ik je verkeerd?
Ben benieuwd hoe dat dan in zijn werk gaat. Een frame kan alleen slapper worden als er daadwerkelijk scheuren inkomen. In principe wordt aluminium door koude vervorming harder en minder elastisch en dus stijver (tot een bepaald punt, en dan scheurt het).De bewegingen in de Tacx zijn te klein en te weinig krachtig om echt invloed te hebben op het frame (metaalmoeheid onstaat wel, maar zo verwaarloosbaar weinig, dat je waarschijnlijk vele tienduizenden uren in de tacx moet fietsen om er echt iets van te merken).
Afstand nemende van de hele rollenkwestie... zeg je hier dat "verslapping van een frame" (neem voor het gemak een alu) door gebruik (neem een krachtige profrenner) verwaarloosbaar is? Of begrijp ik je verkeerd?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 26 Augustus 2005
Er zit trouwens waarschijnlijk meer beweging in de Tacx zelf dan in je frame.
Ik zie daadwerkelijk m'n bracket van links naar rechts gaan hoor (bij een Trek OCLV150). Vooral goed zichtbaar als m'n Tacx op het tapijt staat (daar zijn streepjes in ).
Er zit trouwens waarschijnlijk meer beweging in de Tacx zelf dan in je frame.
Ik zie daadwerkelijk m'n bracket van links naar rechts gaan hoor (bij een Trek OCLV150). Vooral goed zichtbaar als m'n Tacx op het tapijt staat (daar zijn streepjes in ).
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 26 Augustus 2005
Afstand nemende van de hele rollenkwestie... zeg je hier dat "verslapping van een frame" (neem voor het gemak een alu) door gebruik (neem een krachtige profrenner) verwaarloosbaar is? Of begrijp ik je verkeerd?
Dat klopt. Zeker profs niet, die gebruiken een frame ook niet lang genoeg. Het kan natuurlijk wel dat een frame scheurt of breekt, maar dan is dat meestal het gevolg van een ontwerp/constructiefout. Bij een 'goed' frame hoef je er niet bang voor te zijn.
Het komt ook wel eens voor dat mensen claimen dat een frame slapper aanvoelt, maar vaak ligt het probleem dan bijvoorbeeld bij de wielen (die niet meer helemaal strak zijn) of tussen de oren.
Afstand nemende van de hele rollenkwestie... zeg je hier dat "verslapping van een frame" (neem voor het gemak een alu) door gebruik (neem een krachtige profrenner) verwaarloosbaar is? Of begrijp ik je verkeerd?
Dat klopt. Zeker profs niet, die gebruiken een frame ook niet lang genoeg. Het kan natuurlijk wel dat een frame scheurt of breekt, maar dan is dat meestal het gevolg van een ontwerp/constructiefout. Bij een 'goed' frame hoef je er niet bang voor te zijn.
Het komt ook wel eens voor dat mensen claimen dat een frame slapper aanvoelt, maar vaak ligt het probleem dan bijvoorbeeld bij de wielen (die niet meer helemaal strak zijn) of tussen de oren.
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 26 Augustus 2005
Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 26 Augustus 2005
Er zit trouwens waarschijnlijk meer beweging in de Tacx zelf dan in je frame.
Ik zie daadwerkelijk m'n bracket van links naar rechts gaan hoor (bij een Trek OCLV150). Vooral goed zichtbaar als m'n Tacx op het tapijt staat (daar zijn streepjes in ).
Helemaal niet zo gek, mijn bracket doet het ook (taiwan gelast alu Jan Janssen frame). Op de weg gebeurt dat ook.
Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 26 Augustus 2005
Er zit trouwens waarschijnlijk meer beweging in de Tacx zelf dan in je frame.
Ik zie daadwerkelijk m'n bracket van links naar rechts gaan hoor (bij een Trek OCLV150). Vooral goed zichtbaar als m'n Tacx op het tapijt staat (daar zijn streepjes in ).
Helemaal niet zo gek, mijn bracket doet het ook (taiwan gelast alu Jan Janssen frame). Op de weg gebeurt dat ook.