Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

nieuw triatlon achterwiel

pimveeger
Forum-lid

pimveeger 25 aug 2005 18:55

fietsers,
Ik heb een 20-gaats zipp404 achterwiel dat niet meer functioneert (toegegeven, er zit een aerospoke naaf in, van canadese leverancier). Als bekende triatleet (80kg) wil ik een goede vervanging en kan ik zelf een aantal opties aangeven :

zipp404 velg gebruiken en voorzien van beste achternaaf (chris king ?) en bijpassende spaken
nieuw zipp404 achterwiel met zipp-naaf
nieuw campagnolo hyperion wiel
nieuw mavic carbone-sl wiel
zelfbouw
 ik heb momenteel dus een hoge velg, maar weet niet of  dit ideaal is. Volgens mij, bij onze triathlons in NED gaat dat prima. Ik weet ook niet of zelfbouw met hoge velg ook mogelijk is.
Is het mogelijk aan te geven wat jullie hierin kunnen adviseren en ik ga ervan uit dat ik voor zo’n euro 600 toch iets moois kan krijgen ?

Pim veeger
pim

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 25 aug 2005 19:07

Quoten: Origineel geplaatst door pim veeger op 25 Augustus 2005

fietsers,
Ik heb een 20-gaats zipp404 achterwiel dat niet meer functioneert (toegegeven, er zit een aerospoke naaf in, van canadese leverancier). Als bekende triatleet (80kg) wil ik een goede vervanging en kan ik zelf een aantal opties aangeven :

zipp404 velg gebruiken en voorzien van beste achternaaf (chris king ?) en bijpassende spaken
King heeft geen naven met 20 gaten, die zou je dan specifiek moeten laten maken. Bovendien wordt King alleen gemaakt met een freewheel body voor Shimano . 

nieuw zipp404 achterwiel met zipp-naaf
Kan, maar gezien je discipline (triathlon) zou ik dan eerder voor een disc wiel of de 808 gaan.

nieuw campagnolo hyperion wiel
Waarom deze keuze? Een lage velg lijkt me niet de ideale oplossing voor tijdritten. Uit de gewichtsbesparing van het carbon wiel komt de winst niet.

nieuw mavic carbone-sl wiel
Zal qua presteren min of meer vergelijkbaar zijn aan een ander hoogprofiel wiel. (Fir Antara, Bora enz. )

zelfbouw
Kan ook. Bijvoorbeeld met Zipp of Corima als je een hoge velg zoekt.

Kijk ook eens naar de XentiS Mark 1 wielset (voor en acherwielen ook los leverbaar) en kijk eens rond op 2e hands sites voor een dicht achterwiel. Disc wielen worden nogal eens aan gunstige prijzen aangeboden met relatief weinig km's.  
 ik heb momenteel dus een hoge velg, maar weet niet of  dit ideaal is. Volgens mij, bij onze triathlons in NED gaat dat prima. Ik weet ook niet of zelfbouw met hoge velg ook mogelijk is.
Is het mogelijk aan te geven wat jullie hierin kunnen adviseren en ik ga ervan uit dat ik voor zo’n euro 600 toch iets moois kan krijgen ?

Pim veeger
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 aug 2005 23:52

Hed H3
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

casran
Forum-lid HC

casran 26 aug 2005 03:27

Il Grasso en Scepticus brachten mooie oplossingen aan. Hoogprofiel lijkt me echt de te bewandelen weg voor een toptriatleet!!
Ik vermoed dat je niet zomaar in elke triatlon met een vol achterwiel mag starten (het is misschien ook niet steeds wenselijk, gezien ofwel zijwind, ofwel bochtig parcours). Maar als je dit wil is het Pro vol achterwiel heel goed en binnen je budget van 600€.
De meest kwalitatieve oplossingen lijken me Campagnolo Bora, Zipp achterwiel (hetzelfde kopen, of velg laten herspaken) of een Corima velg laten spaken. Die Bora kan je wrslk niet afzonderlijk krijgen en is nogal (onredelijk?) duur. Voordeel hiermee is dat je ze ook in wegwedstrijden wielrennen kan gebruiken (ik weet dat sommige triatleten wel eens met een dagvergunning bij de nevenbonden wat snelheid komen opdoen).
Maar mijn voorkeur als triatleet zou uitgaan naar ofwel Hed3 ofwel Xentis Mark 1. Beide wielen zie je heel vaak in de triatlon wereld; de Hed iets meer omdat het een gekender produkt is. Bij beiden is er keuze tussen band of tubeversie, alu of carbon remrand.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

xlr8r
Forum-lid

xlr8r 28 aug 2005 15:12

808 is de way to go! Of een Disk natuurlijk, alleen zijn beide opties wat duurder, voor 600 heb je weinig achter.
Je kunt natuurlijk ook op www.corima.com kijken voor een 4spaaks (2006 3spaaks) of een disk. Is een van de meest voordleige, maar high end oplossingen. Je kunt online bestellen en wordt in +-4 dagen thuisbezorgd.
Zipp 808 achter €1045
20 gaats zipp202 achternaaf €325
Losse 808 velg €645
Zipp Disk achter €1775
pas op! paaltje!

Plaats reactie