Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vermoeidheid

sram60
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 feb 2010 20:46

sram60 19 dec 2010 15:24

Beste wielerfanaten,

Heren ik ben al bijna heel het jaar aan het fietsen, en nu de laatste 2 maanden 2 keer in de week op de Tacx I-magic en train ik ook wel redelijk zwaar. Het is 2 keer in de week de bergen beklimmen op de Tacx maar ik merk nu echt dat het even over is dat ik niet meer de kracht heb. Wat kan ik nu het beste doen? Het rustiger aan doen of gewoon een maandje niks doen? Ik merk dat even niet meer gaat en dat is best frustrerend.
Edwin van de Velde

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 dec 2010 15:26

Gewoon 2 weekjes in D1 trainen bijv elke keer 1 uur. En daarna weer zien.
What makes the boat go faster?

raassie
Forum-lid
Berichten: 946
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 19 dec 2010 20:57

Sowieso lijkt het me erg belangrijk om variatie in de training aan te brengen. Elke week hetzelfde gaat zowel lichamelijk als mentaal tegenstaan. In deze periode is veel trainen in D1 iid erg belangrijk. Misschien even een weekje niks doen en dan rustig weer beginnen.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5807
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 dec 2010 00:32

hou het rustig, doe wat minder aan, hou het kort, train wat souplesse en hou het prettig.
Desnoods een weekje niks doen maar weken niks doen is niet aan te raden daar je dan teveel conditie- en spierverlies gaat hebben. Probeer in geval je meerdere weken rust wil toch minstens één keer per week toch wat beweging te hebben ( souplessetraining en niet meer dan een uur) dan zul je weinig conditieverlies hebben.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

dief
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2010 10:20

dief 22 dec 2010 10:25

Sram 60, je kan zeker eens een bloedanalyse laten uitvoeren. Want lijkt me dat je bloedspiegel verstoord is en door tekorten deze dip hebt. Ik zou zeker ook trainingen enkele weken op een lager level afwerken en zeker ook eens een korte break inlassen.
Je gaat bijna zeker B12 en Ijzer - feritine en Vit D te weinig hebben ook mineralen als magnesium zullen tekorten vertonen wegens extra zweet trainingen op tackx. Daarvoor beste eens je arts raadplegen, Is tenslotte voor je algemeen gezondheid en niet louter voor het fietsen dat zulke test goed is.

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 22 dec 2010 10:29

en je hebt minimaal epo nodig, een sportarts in Italië die dit kan toedienen en 2x in de week een bloedtransfusie.

wat een onzin hierboven........... gewoon even weekje rustig aan doen en weer knallen. als het chronisch blijkt te zijn en duurt langer dan een maand zou ik eens een keertje wat onderzoek gaan doen.

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 22 dec 2010 10:41

[quote="dief"]Sram 60, je kan zeker eens een bloedanalyse laten uitvoeren. Want lijkt me dat je bloedspiegel verstoord is en door tekorten deze dip hebt. Ik zou zeker ook trainingen enkele weken op een lager level afwerken en zeker ook eens een korte break inlassen.
Je gaat bijna zeker B12 en Ijzer - feritine en Vit D te weinig hebben ook mineralen als magnesium zullen tekorten vertonen wegens extra zweet trainingen op tackx. Daarvoor beste eens je arts raadplegen, Is tenslotte voor je algemeen gezondheid en niet louter voor het fietsen dat zulke test goed is.[/quote]

Je bent arts of materiedeskundige?

dief
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2010 10:20

dief 22 dec 2010 11:26

Begeleid profesioneel en semi-prof. sporters in verscheidene sport disiplines. Werk met artsen en fysiotherapeuten ea. Voeding, supplementatie, natuurgeneeskunde en homeopathy is men dagelijkse werk. Dus reageer ik niet op reacties gelijk van MJ. Omdat hij teksten niet goed naleest en direct naast de eigelijke zaak handeld. Epo enz.... .
Ik ga ook nooit iemand iets ongewoons adviseren... Kan men trouwens lezen in men reactie.

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 22 dec 2010 12:38

[quote="dief"]Sram 60, je kan zeker eens een bloedanalyse laten uitvoeren. . . . [/quote]
Dat zou eigenlijk elke sporter minimaal eens per jaar moeten doen. Zo weet je of je tekorten hebt en hoe gericht je voeding aan te passen en/of te supplementeren. (Zomaar supplementeren is onzin en kan zelfs schadelijk zijn)

[quote="dief"]
Werk met artsen en fysiotherapeuten ea. Voeding, supplementatie, natuurgeneeskunde en homeopathy is men dagelijkse werk.[/quote]

Mooi als er eens iemand op dit forum post die meer weet van voeding. :) Veel weten hier nl nauwelijks wat van. Echter "natuurgeneeskunde" en vooral "homeopathie" is niet meer dan pseudowetenschap en behoort voor mij tot de rituelen en niet tot gezondheidszorg.

;)
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5807
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 dec 2010 12:52

[quote="dief"]Begeleid profesioneel en semi-prof. sporters in verscheidene sport disiplines. Werk met artsen en fysiotherapeuten ea. Voeding, supplementatie, natuurgeneeskunde en homeopathy is men dagelijkse werk. Dus reageer ik niet op reacties gelijk van MJ. Omdat hij teksten niet goed naleest en direct naast de eigelijke zaak handeld. Epo enz.... .
Ik ga ook nooit iemand iets ongewoons adviseren... Kan men trouwens lezen in men reactie.[/quote]

zonder je kennis terzake in twijfel te willen brengen maar iemand die wschlk geen professioneel fietser is kan best beginnen met een weekje rust.
Ik krijg meer en meer de indruk dat sommige sporters en hun raadgevers, en zeker in fietsmiddens hun lichaam zowat beschouwen als iets dat niet op gewone gezonde voeding kan functioneren maar vooral beschouwd wordt als een chemische fabriek waar constant allerlei chemisch vervaardigde produkten aan moeten toegevoegd worden om te functioneren.
Goed eten, gezond leven, voldoende slaap en rust en proberen van niet overtraind te raken moet volstaan. En gaat het eens wat minder ( bvb door ziekte)doe het wat kalmer aan.
Enkel indien het om een langdurig of blijvend probleem gaat dien je verdere stappen te ondernemen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 22 dec 2010 13:07

Hoi dief,

Ik ben het helemaal met de vorige reactie eens, zolang je geen professionele sporter bent die afhankelijk is van zijn prestaties vind ik jouw maatregelen heel erg overdreven, vandaar dat ik het nog maar eens aandikte.

Ook vind ik het prachtig om te zien dat jij als "deskundige" direct weet welke middelen de topicstarter nodig heeft. Vooral omdat je financieel baat hebt als veel mensen dit nog geloven ook.

Zoals je misschien merkt ben ik geen fan van homeopathie e.d.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 22 dec 2010 13:12

Ik mag mijzelf toch ook wel een beetje voedingsexpert noemen. (Student Voeding & Gezondheid).

Suppletie is absoluut onzin. Begin daar enkel aan als het daadwerkelijk is aangetoond dat je een (ernstig) tekort hebt. Een calciumtekort bijvoorbeeld, moet je niet opvangen met pillen, maar met zuivel en groente. Mocht het tekort dan blijven bestaan, overweeg dan vitamine D suppletie of zonnebanken. Pas daarna moet je aan kalktabletten gaan denken. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld bij een ijzertekort. Neem dan veel citrusvruchten en mager, rood vlees en volkoren brood (met appelstroop) en bladgroente.

Alle tekorten zonder malabsorptie kunnen zonder suppletie worden opgelost!

Verder: de topicstarter zou eerst eens een weekje rustig aan moeten doen. Hij traint 'slechts' twee keer per week!!! Daarbij: mineralentekort door zweten wordt in de sportwereld zwaar overschat. Met name ijzertekort wordt gevreesd. Dit is onterecht. Sportersanemie heeft niets te maken met ijzertekort, maar met een verhoogd bloedvolume. De sporter heeft dus wel een laag relatief gehalte aan hemoglobine etc., maar een normale absolute waarde.

Recent onderzoek heeft aangetoond dat 15% van de (semi)proffesionele marathonlopers een (ernstig) ijzeroverschot had. En ijzer in overmaat werkt als zeer sterk radicaal, hetgeen dus een tegengesteld effect heeft aan het beoogde effect. Daarbij is er een wisselwerking tussen ijzer- en calciumabsorptie in het lichaam. Teveel van het een resulteert in een tekort van het ander. Dit is dus paradoxaal. Het lijkt alsof je te weinig binnenkrijgt (aan bijvoorbeeld calcium, maar je hebt een verlaagde opname door overmaat van bijvoorbeeld ijzer). Gaat men dan naast ijzer ook calcium via pillen opnemen, dan krijg je van allebei teveel binnen!

Een bloedonderzoek kan geen kwaad, maar ik voorspel dat het in het geval van de TS weinig oplevert.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Plaats reactie