Pagina 1 van 1

Tunen van wielnaven met ceramische lagers

Geplaatst: 09 aug 2005 12:11
door rudyvde
Heeft er iemand ervaring met het tunen van wielnaven door middel van ceramishe lagers of hybride lagers? En heeft dit ook zijn ooooo zo grote voordelen zoals er wordt beweerd.

Tunen van wielnaven met ceramische lagers

Geplaatst: 09 aug 2005 13:02
door ts-biker
Quoten: Origineel geplaatst door rudyvde op 09 Augustus 2005

Heeft er iemand ervaring met het tunen van wielnaven door middel van ceramishe lagers of hybride lagers? En heeft dit ook zijn ooooo zo grote voordelen zoals er wordt beweerd.

Daar heeft een topic over gelopen, kijk eens bij wielen ! "ceramische lagers"

Tunen van wielnaven met ceramische lagers

Geplaatst: 09 aug 2005 13:16
door scepticus
Ik denk dat het hooguit 1 of 2 watt zou kunnen schelen.

Tunen van wielnaven met ceramische lagers

Geplaatst: 09 aug 2005 13:28
door diogenes
>En heeft dit ook zijn ooooo zo grote voordelen zoals er wordt beweerd.
Voor degene die ze verkoopt zeker wel! Rolweerstand valt in het niet bij alle andere krachten die spelen, zoals de windweerstand. Maakt vast wel 0.00000000000000000000000001 uit op het geheel.

Gr, Diogenes

Tunen van wielnaven met ceramische lagers

Geplaatst: 09 aug 2005 14:19
door bike_add1ct
Wel is het zo dat ceramische lagers veeeeel langer meegaan dan reguliere lagers. Maar zoals TS zei, er bestaat al een draadje over (ff geen zin om te zoeken).

Tunen van wielnaven met ceramische lagers

Geplaatst: 11 aug 2005 20:32
door casran
Zonder die vorige topic opgezocht te hebben...
Het hangt er van af welke naaf je zo wil uitrusten. Van Zipp wielen weet ik dat de keramische lagers verschrikkelijk veel meer kosten, dus denk je "even zelf keramische lagers (niet van Zipp) laten maken", maar dan ben je gefopt: de gewone lagers van Zipp zijn zelfs nóg beter dan de keramische lagers die je zo kan krijgen/laten maken.
Belangrijk ook om weten: een ingenieur van Campagnolo zei me ooit dat, volgens hun testen, keramische lagers pas een snelheidsvoordeel opleveren bij meer dan 300 toeren per minuut!! Niet echt interessant voor koerswielen vanuit die optiek. Doe je competitief aan rollerbladen is het een ander verhaal: daar steekt iedereen keramische lagers (die er meestal voor training uitgehaald worden).

Tunen van wielnaven met ceramische lagers

Geplaatst: 12 aug 2005 11:08
door zombie
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 11 Augustus 2005


Belangrijk ook om weten: een ingenieur van Campagnolo zei me ooit dat, volgens hun testen, keramische lagers pas een snelheidsvoordeel opleveren bij meer dan 300 toeren per minuut!! Niet echt interessant voor koerswielen vanuit die optiek. Doe je competitief aan rollerbladen is het een ander verhaal: daar steekt iedereen keramische lagers (die er meestal voor training uitgehaald worden).

bedoelde die de rpm van de lager of het wiel ?

Tunen van wielnaven met ceramische lagers

Geplaatst: 12 aug 2005 12:01
door scepticus
Quoten: Origineel geplaatst door zombie op 12 Augustus 2005

bedoelde die de rpm van de lager of het wiel ?

Zit daar verschil in dan?

Tunen van wielnaven met ceramische lagers

Geplaatst: 12 aug 2005 13:17
door zombie
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 12 Augustus 2005


Quoten: Origineel geplaatst door zombie op 12 Augustus 2005

bedoelde die de rpm van de lager of het wiel ?

Zit daar verschil in dan?

bij een rotatie van je wiel is er ook maar 1 rotatie van je billetje in je lager of hoe ? volgens mij drink jij teveel  en dan bedoel ik niet cola...

Tunen van wielnaven met ceramische lagers

Geplaatst: 12 aug 2005 16:58
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door zombie op 12 Augustus 2005

bedoelde die de rpm van de lager of het wiel ?

Dacht het wiel...