Hallo,
Ik rij momenteel met een Campa omicron velg om 9 speed Ultegra naven. Ik wil graag mijn wielen wat upgraden, maar zit met een aantal vragen:
- Qua velg zoek ik een velg die eigenlijk alles goed kan. Ik doe triathlons, maar mag ook graag de bergen in gaan. Ik rij geen wielerkoersen. Is er een velg die goed allround is? Licht en toch aerodynamisch?
- Als het even kan, wil ik mijn naven hergebruiken. Met het oog op een mogelijke 10-speed upgrade, past dit op een 9-speed Ultegra naaf? Is het verder verstandig om dit te doen, gelet op de kosten lijkt me van wel.
- Verder zijn duurzaamheid, prijs-kwaliteit en toch ook uiterlijk wel belangrijk...Een hoge velg ziet er gewoon wel strak uit...
- Qua opbouw zie ik vaak radiaal gespaakte voorwielen (eigenlijk weinig achter), wat is de consequentie hiervan? Het ziet er leuk uit, maar kan me voorstellen dat het wel een hobbelwiel wordt. Is het stijver of minder stijf? Wat zijn argumenten voor radiaal of 3 over kruis?
Van wat ik hier lees zou de CXP33 een hele goede keuze zijn. Niet te duur, erg goed, ziet er goed uit... Moet ik nog verder kijken? Zo ja, welke velgen komen nog meer in aanmerking. En natuurlijk niet te vergeten, waar moet ik op letten met het type spaak?
Alvast bedankt,
Ilko
Nieuwe wielen laten maken
CXP33 lijkt me inderdaad wel een goed plan
10 speed past op je oude Ultegra 9 speed naven.
Radiaal spaken.... kan ik weinig zinnigs over zeggen eigenlijk. De één beweert dat het slapper is, de ander beweert dat het stijver is omdat je kortere spaken hebt..... Achter wordt altijd minstens één kant gekruist gedaan ivm het overbrengen van de aandrijfkrachten.
Verder: het zou goed kunnen dat ergens een mooi wielsetje 'scoren' goedkoper is dan je oude naven laten omspaken, en dan kun je je oude wielen nog als reserve houden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"