Schoenplaat te stroef?
He hallo allemaal, ik ben nieuw hier, mijn eerste bericht... ook het fietsen is vrij nieuw voor mij, althans het racefietsen en kilometers maken.
Sinds kort ben ik in het bezit van een Shimano SPD SL pedalen en schoenen. Het zijn echte racefiets-schoenen, zien er gelikt uit enzo, prachtig; maar de onderkant is ook errug "gelikt", dus geen grip zonder schoenplaatje, en met schoenplaatje is het ook link naar mijn gevoel. Ik krijg de schoenen nu wel makkelijk ingeklikt. In het begin moest dat met veel moeite; ik ben er achter gekomen dat je de inbus-schroefje losser en strakker kunt aandraaien. Nu gaat dat wel lekker - het inklikken - maar het loskrijgen van de schoen gaat nog steeds errug moeilijk! Je moet met je hiel naar buiten "slaan", dan zou de schoen los moeten komen... Dat gaat alleen niet zo makkelijk, met veel moeite krijg ik de schoen los en ik heb er weinig vertrouwen in om dat op straat te gaan doen. Wie weet wat ik fout doe of wie kan mij tips geven om hier op te trainen zodat het straks als een natuurlijke proces gebeurt. Of is het simpel: gewoon een paar honderd keer de schoen in en uit klikken totdat de nieuwheidsgehalte wat vergaat? Het loshalen van de schoen is naar mijn idee te stroef en dit zal vast niet de bedoeling zijn van de fabrikant... levensgevaarlijk!!
Sinds kort ben ik in het bezit van een Shimano SPD SL pedalen en schoenen. Het zijn echte racefiets-schoenen, zien er gelikt uit enzo, prachtig; maar de onderkant is ook errug "gelikt", dus geen grip zonder schoenplaatje, en met schoenplaatje is het ook link naar mijn gevoel. Ik krijg de schoenen nu wel makkelijk ingeklikt. In het begin moest dat met veel moeite; ik ben er achter gekomen dat je de inbus-schroefje losser en strakker kunt aandraaien. Nu gaat dat wel lekker - het inklikken - maar het loskrijgen van de schoen gaat nog steeds errug moeilijk! Je moet met je hiel naar buiten "slaan", dan zou de schoen los moeten komen... Dat gaat alleen niet zo makkelijk, met veel moeite krijg ik de schoen los en ik heb er weinig vertrouwen in om dat op straat te gaan doen. Wie weet wat ik fout doe of wie kan mij tips geven om hier op te trainen zodat het straks als een natuurlijke proces gebeurt. Of is het simpel: gewoon een paar honderd keer de schoen in en uit klikken totdat de nieuwheidsgehalte wat vergaat? Het loshalen van de schoen is naar mijn idee te stroef en dit zal vast niet de bedoeling zijn van de fabrikant... levensgevaarlijk!!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Zet het pedaal op z'n lost met die inbus, dan klik je zonder enige kracht in en uit, probeer maar. Tja en als je hem strakker zet klik je moeilijker uit. (met als voordeel dat je er minder snel prongelijk uit schiet)
Oh ja en die schoenen in combinatie met de pedalen zijn gemaakt om te fietsen en niet te lopen. Als je ook er mee wilt kunnen lopen had je spd pedalen en schoenen moeten kopen, daar zit een kleiner plaatje in de zool verzonken. Dit systeem is voor op de mtb bedoelt
Oh ja en die schoenen in combinatie met de pedalen zijn gemaakt om te fietsen en niet te lopen. Als je ook er mee wilt kunnen lopen had je spd pedalen en schoenen moeten kopen, daar zit een kleiner plaatje in de zool verzonken. Dit systeem is voor op de mtb bedoelt
Volgens mij heb ik 'm nu helemaal openstaan, dit moet als het goed is de makkelijkste manier zijn om in en uit te klikken... tja het blijft moeilijk! Ik kom misschien wat bangjes over zo op het eerste gezicht, maar dit overdrijf ik niet hoor; als je met 30 km per uur op een stoplicht dendert dan lijkt het mij wel handig dat je in ieder geval één schoen los moet krijgen voordat je helemaal stil staat...
En ja inderdaad, de schoen is ook niet bedoeld om er mee te gaan lopen; ik zou het wel fijn vinden dat er naast die schoenplaatje ook een grip hebt achterin bij je hiel; dan heb je tenminste wat steun daar als je los komt...
En ja inderdaad, de schoen is ook niet bedoeld om er mee te gaan lopen; ik zou het wel fijn vinden dat er naast die schoenplaatje ook een grip hebt achterin bij je hiel; dan heb je tenminste wat steun daar als je los komt...
Ik heb ook SPD-SL, als je de pedalen gewoon los zet, kost het uitklikken weinig kracht, het is natuurlijk altijd even wennen. Gewoon even oefenen met in- en uitklikken (even tegen een muurtje aansteunen en een keer of 20 in en uitklikken om wat vertrouwen te krijgen, dan gewoon de weg op).
Lopen met SPD-SL heb ik weinig problemen mee, je loopt op de plaatjes en die hebben op asfalt en stenen gewoon voldoende grip (alleen op laminaat e.d. moet je even uitkijken, maar dat kom je buiten niet zo vaak tegen).
Lopen met SPD-SL heb ik weinig problemen mee, je loopt op de plaatjes en die hebben op asfalt en stenen gewoon voldoende grip (alleen op laminaat e.d. moet je even uitkijken, maar dat kom je buiten niet zo vaak tegen).
Uuuh oké, mijn eerste schram is binnen... heb het even geprobeerd... uuh tja, pijnlijk zo'n eerste ervaring fietsend... maar goed! We blijven oefenen
met je hielen naar buiten slaan werkt in mijn geval toch moeilijk hoor... pff heb ik weer
met je hielen naar buiten slaan werkt in mijn geval toch moeilijk hoor... pff heb ik weer
-
- Forum-lid
Volgens mij overkomt iedereen dat wel als je klikpedalen werkt ik heb het ook gehad en het is idd waar je moet er gewoon wat zelf vertrouwen mee krijgen maar als je nu eens op een rustige weg fietst klik dan gewoon onder het fietsen een paar keer los en weer vast dan leer je het snelst vind ik
Ik heb sinds een week Dura Ace SPD SL pedalen met Shimano SH-R215 schoenen. Ten eerste vind ik het systeem super werken, het inklikken gaat veel makkelijker dan met het look systeem, daar zat ik er zo nu en dan wel eens naast. Met SPD SL kan het bijna niet missen. Het uitklikken vind ik ook zwaarder gaan dan Look, maar dat is een kwestie van wennen. Het uitklikken duurt ook niet langer, je moet gewoon wat meer kracht zetten.
Experimenteer gewoon ook ff met dat schroefje aan te draaien, misschien draai je hem per ongeluk de verkeerde kant op, dat gebeurde mij namelijk . Je kunt dan gewoon wel met je hand voelen of ie strakker of losser is komen te zitten (heet achterste gedeelte van het pedaal waar je in vast klikt).
Experimenteer gewoon ook ff met dat schroefje aan te draaien, misschien draai je hem per ongeluk de verkeerde kant op, dat gebeurde mij namelijk . Je kunt dan gewoon wel met je hand voelen of ie strakker of losser is komen te zitten (heet achterste gedeelte van het pedaal waar je in vast klikt).
Heb hetzelfde systeem, de gele plaatjes met speling. Als je de voorkant vd plaatjes naar de binnenkant (ik bedoel grote teen kant) van je schoen laat wijzen, voel je bij het uitklikken eerder de weerstand vd vergrendeling. Je hoeft je voet dan niet meer haaks op het frame te draaien om los te komen.
Verder vind ik het gemakkelijker om uit te klikken wanneer mijn voet boven staat.
Klik steeds alleen maar mijn linker voet uit bij nadering van stoplichten etc.
Hoop dat je iets hebt aan deze tips van ook een beginneling
Verder vind ik het gemakkelijker om uit te klikken wanneer mijn voet boven staat.
Klik steeds alleen maar mijn linker voet uit bij nadering van stoplichten etc.
Hoop dat je iets hebt aan deze tips van ook een beginneling
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
ik ben aan het begin een keer omgewaaid . Ik wilde weer verder gaan, dus klik linker pedaal in, en terwijl ik stil sta wordt ik zo omgeblazen met een windstoot :S:P. Ach ja, iedereen valt er wel een keertje mee, maar is meestal toch als je stilstaat dus veel hou je er niet aan over.
-
- Forum-lid HC
Ik heb het ook nog steeds regelmatig dat ik bijna omval. klik je links uit bij het verkeerslicht en waait de wind je naar rechts. Ja daar sta je dan te stuntelen maar verder is het gewoon een kwestie van doen het gaat steeds makkelijker. nu heb ik ook wel het geluk gehad dat ik mijn eerste spd pedalen op de mtb heb getest en dat valt gelukkig een stuk zachter in het zand