Montage van mijn Scott CR1
Zoals beloofd kunnen jullie vanaf vandaag meegenieten van de montage van mijn nieuwe fiets, dit zal wel tot oktober kunnen duren vermits ik op sommige onderdelen wat langer zal moeten wachten, maar een cursus volgen duurt nog langer dan 8 weken nietwaar
Vragen mogen altijd gesteld worden, meningen of dergelijke over de montage (dan denk ik bijv. aan Sharkman) zijn ook altijd welkom vermits iedereen van iedereen kan bijleren toch !
Vragen mogen altijd gesteld worden, meningen of dergelijke over de montage (dan denk ik bijv. aan Sharkman) zijn ook altijd welkom vermits iedereen van iedereen kan bijleren toch !
Te beginnen bij het frame.Ik ga jullie ook al de gewichten meedelen, maar ik moet nog enkele dagen wachten op mijn weegschaal !
Het frame heb ik gewogen aan de toppeakstaander v/e collega en woog 975gr. (incl. kabelgoten/bussen voor lagers kopserie, zonder drinkbusbouten, zonder zadelpenklem)'t is maat 61 (c/t)
Het frame heb ik gewogen aan de toppeakstaander v/e collega en woog 975gr. (incl. kabelgoten/bussen voor lagers kopserie, zonder drinkbusbouten, zonder zadelpenklem)'t is maat 61 (c/t)
Voor het plaatsen van de voorvork :
eerst plaats ik de vork met lagers in het frame, stuurpen erop.Vermits ik mijn maten al ken, weet ik dat ik geen spacers zal nodig hebben.Anderen plaatsen beter enkele spacers onder en één boven de stuurpen, voor diegene die hun maten NIET KENNEN is het beter te wachten voor het afzagen tot na het plaatsen v/h zadel (daar kom ik nog wel op terug !
eerst plaats ik de vork met lagers in het frame, stuurpen erop.Vermits ik mijn maten al ken, weet ik dat ik geen spacers zal nodig hebben.Anderen plaatsen beter enkele spacers onder en één boven de stuurpen, voor diegene die hun maten NIET KENNEN is het beter te wachten voor het afzagen tot na het plaatsen v/h zadel (daar kom ik nog wel op terug !
Voor het afzagen gebruik je best een tool zoals deze van Parktool.Je kunt het ook door uw vork in een bankschroef te plaatsen (met de nodige protectie en zo recht mogelijk te zagen, daarna kan je met een vijl het vlak mooi rechtmaken.Wel is het zo dat de juiste tools het zoveel makkelijker maakt !Ik zaag de vork af zo'n 3mm onder mijn aftekening, dit om later het balhoofd perfect te kunnen afstellen.
Gebruik bij voorkeur een "nieuw" zaagblad met fijne vertandingen, ik spuit op het zaaggedeelte altijd een weinig olie daardoor gaat het zagen nog veel vloeiender ! Zet niet te veel druk en maak lange bewegingen "laat de zaag het werk doen !!!"
Gebruik bij voorkeur een "nieuw" zaagblad met fijne vertandingen, ik spuit op het zaaggedeelte altijd een weinig olie daardoor gaat het zagen nog veel vloeiender ! Zet niet te veel druk en maak lange bewegingen "laat de zaag het werk doen !!!"
Voila de vork is nu op maat gezaagd.Voor vorken met carbon tube gebruik je een fijne vijl of een fijn schuurpapiertje om de bovenkant (binnen & buitenkant) mooi glad te maken.Voor vorken met een stalen of alu tube best met een vijl.
En denk eraan de juiste tools maken het werk een stuk aangenamer :
En denk eraan de juiste tools maken het werk een stuk aangenamer :
Het plaatsen van de kopserie :
op de foto ziet U rechts de bijgeleverde ring van Scott, links ziet U een standaardring.Het voordeel is dat je om de rechtse te monteren geen tool nodig hebt, voor de linkse wel ! (TIP : als U in de linkse zelf een snede maakt met een zaag of een dremel bekom je hetzelde effect !!!)
Hier zie je de tools van Parktool om een ring op een vork te slaan.De onderste ring (blauw) bestaat in verschillende soorten, dit afhankelijk van de verschillende soorten kopserie-ringen die er bestaan.De grote buis past perfect in het onderste stuk!Sla met een hamer langs boven de ring mooi op de vork.Plaats een voorwiel in je vork, want ik heb al eens iemand geweten die zijn vork op de grond zette en zijn patten helemaal krom sloeg !
op de foto ziet U rechts de bijgeleverde ring van Scott, links ziet U een standaardring.Het voordeel is dat je om de rechtse te monteren geen tool nodig hebt, voor de linkse wel ! (TIP : als U in de linkse zelf een snede maakt met een zaag of een dremel bekom je hetzelde effect !!!)
Hier zie je de tools van Parktool om een ring op een vork te slaan.De onderste ring (blauw) bestaat in verschillende soorten, dit afhankelijk van de verschillende soorten kopserie-ringen die er bestaan.De grote buis past perfect in het onderste stuk!Sla met een hamer langs boven de ring mooi op de vork.Plaats een voorwiel in je vork, want ik heb al eens iemand geweten die zijn vork op de grond zette en zijn patten helemaal krom sloeg !
Alvorens je de lagers plaatst vergeet niet van aan elke zijde wat vet te doen langs de buitenkant v/d lager.Sommige lagers van FSA kan je opendoen met je hand, zodoende je er wat extra vet kan bijdoen !Gebruik een deftig vet dat een goede werking heeft.Ik ga bij voorkeur naar gespecialiseerde fiets-vetten (pedros, shimano, finishline en ga zo maar door) en niet naar de smeermiddelen van bij een doe-het-zelf-zaak
Het plaatsen v/d plug :
de plug voor carbon tubes (expander) is voor de volgende keer.De vorken met alu tube gebruiken de volgende plug :
En bij voorkeur dit tooltje waarop je met een hamer kan slaan.Net zoals bij het plaatsen v/d onderste ring, plaats een wiel in je vork !
Voor diegenen die geen tooltje hebben.Neem een oudere bout en draai deze half in de ster, sla met een hamer op de bout tot de ster +/- 2cm in de tube zit.Door op een bepaalde kant van de bout te kloppen kan je ervoor zorgen dat de ster recht zit !Sla de ster NIET TE DIEP !!! en gebruik een voorwiel
de plug voor carbon tubes (expander) is voor de volgende keer.De vorken met alu tube gebruiken de volgende plug :
En bij voorkeur dit tooltje waarop je met een hamer kan slaan.Net zoals bij het plaatsen v/d onderste ring, plaats een wiel in je vork !
Voor diegenen die geen tooltje hebben.Neem een oudere bout en draai deze half in de ster, sla met een hamer op de bout tot de ster +/- 2cm in de tube zit.Door op een bepaalde kant van de bout te kloppen kan je ervoor zorgen dat de ster recht zit !Sla de ster NIET TE DIEP !!! en gebruik een voorwiel
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Kijk altijd leuk zo'n verslag, en zeker van zo'n mooi frame. Alleen wat ik me dan afvraag waarom een easton vork, is de standaard scott niet mooi of goed genoeg? en al helemaal je gaat toch geen a-head kapje van 4za monteren he want dat hoort niet op zo'n fiets.
Kijk die vork had ik nog liggen.Ze weegt minder dan 300gr. terwijl de scottvork (zie mijn scott onderaan) 375gr. weegt.Vermits er standard geen vork bij het ltd frame zit, doe ik geen extra kosten dan nodig !Die eastonvork is immers een supergoede vork !Dat sterretje komt er natuurlijk niet in (carbon tube) maar is een uitleg naar mensen toe met een alu tube ivm "hoe monteer je zoiets"Dat was immers de bedoeling, dat iedereen er wat van opsteekt en niet enkel de Scottrijders !
TS
TS