Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Kledingset kopen, waar op letten?

vjenne-racer
Forum-lid

vjenne-racer 04 aug 2005 13:39

Hoi,

Ik ben beginnent wielrenner en heb pas een fiets aangeschaft en wil nu de wielrennerkleding gaan aaschaffen. Kunnen jullie mij zeggen waar ik op moet letten bij het aanschaffen van de volgende zaken: shirt(kort & lange mouw), broek (kort & lang), handschoenen, helm en schoenen (met kliksysteem)??? Hebben jullie nog merken die een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben?

Voor een complete set kleding/scheonen wat mag dat zo kosten gemiddeld genomen???

Graag jullie advies!

Sorry voor de vele vragen maar wil zo veel mogelijk info inwinnen zo dat ik geen miskoop maak.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groeten,

Vjenne-Racer

ruurd-jan
Forum-lid

ruurd-jan 28 aug 2005 11:48

Hoi Vjenne-racer
Het belangrijkste is dat je kleding koopt die lekker zit, als je lange ritten gaat rijden (althans dat heb ik) ga ik me eraan irriteren.De broek moet uiteraard goed strak zitten en bretels zijn zeker een aanrader (zonder bretels wil de broek nog eens zakken).
Ik rij zelf met een shirt met korte mouw en een broek met korte pijpen, voor het koude weer heb ik dan arm en beenstukken, dit werkt heel erg goed en is niet zo prijzig als een lange broek.Als je in de winter gaat rijden is het dan wel aan te raden nog een shirt onder je wielershirt te dragen ivm de kouw uiteraard.
Schoenen met kliksysteem is ook zeker aan te raden, ik heb zelf een half jaar zonder gereden en ik rij nu met en dit is echt een verschil van dag en nacht vooral met klimmen en sprinten scheelt dit enorm, ook is het makkelijker om de pedalen rond te krijgen.
Wat de prijs betreft licht het er helemaal aan wat je wilt, ik rij zelf in rabobank kleding en dat is vrij prijzig, shirt was 56 euro en broek 67 als ik het niet verkeerd zeg, maar als je niet in een merk of tour-shirt hoeft te rijden zijn er ook merkloze shirts.
Ik zou je zeker aanraden om bij Cyclewear.nl te kijken, daar hebben ze op dit moment alles voor zo'n beetje de helft van de prijs
Shirts voor 20 euro, broeken met bretels voor 28 euro (!) arm en beenstukken voor 8 en 10 euro
dit zou dan totaal dus op zo'n 66 euro komen, klikschoenen licht aan het materiaal dat je neemt, een schoen met carbon zool kan al snel boven de 300 euro komen, maar er zijn ook al schoenen van zo'n 100 euro dat licht natuurlijk aan je budget. Ik heb zelf schoenen van northwave (109 eur) en ik heb niets te klagen.
Ik hoop dat je wat aan de info hebt, ik zou iig even op cyclewear kijken, als je vooruit betaald heb je met 2 dagen je spullen binnen, en de prijs kwaliteit verhouding is daar uitstekend.
groeten,
ruurd

sjoerdvm
Forum-lid

sjoerdvm 02 sep 2005 22:28

Hey Vjenne-racer,

Ben 2 jaar geleden begonnen met wielrennen. Heb toen via een verkoper waar we altijd onze fietsen kopen, nog steeds zelf ook al zijn we verhuisd al mijn spullen gekocht. Het is belangrijk dat je een verkoper heb die verstand van zaken heeft.

Voor als je lange ritten gaat maken is het ook lekker om een goed zeemstuk in je fietsbroek te hebbben. Ik smeer mijn zeemstuk tevens in met Vaseline, zo blijft in mijn ervaring het zeemstuk lekker cool en ik vind het zelf lekkerder zitten. Wat ook belangrijk is zijn je schoenen. Helaas kan je ze niet altijd lenen om uit te testen maar sommige wielrenners dragen de schoen 30 minuten of meer en lopen er een beetje op om te kijken of het allemaal lekker zit. De echte test komt pas bij het fietsen. Wanneer je bij de eerste rit pijn hebt wil dat niet zeggen dat de schoen niet deugt. Je voeten moeten ook aan de vorm van de schoen wennen.

Voor als je in de winter gaat fietsen is het een aanrader om een goede winterbroek te kopen. Ik heb zelf een SMS Santin Windstopper gekocht. Zit lekker warm en heeft aan de voorkant een doorlopende kant tot de oksels waardoor je het lekker warm houdt bij je bovenlichaam. Tevens is ook lekker om een goed ondershirt te hebben. Ik heb zelf een Agu ondershirt met een speciale winddichte voorkant zodat je geen kou van op je longen als je na een lange fietstocht veel wind of veel last van de kou hebt.

groeten en veel fietsplezier,

Sjoerd

janee
Forum-lid

janee 16 sep 2005 13:14

bij een club krijg je meestal een kledingpakket :)
DM-LM-ORM

jimbo
Forum-lid

jimbo 17 sep 2005 17:05

Inderdaad, Bij inschrijving kreeg ik meteen een broek ,shirt, jack en een wind dichte hes. Volgens mij kost alleen een shirt al meer als je het zo moet kopen.

Ik moet wel bekennen dat ik me wel behoorlijk voor aap voel staan als NooB met een slakkegangetje in zo'n mooie kleren.
CC, agr 100; limo 100

maikel
Forum-lid

maikel 20 sep 2005 15:39

Ik ben ook net begonnen met fietsen en heb op cyclewear een lange en een korte broek gekocht. Past prima en zit heerlijk. Ik moet wel wennen aan die zeem in mijn broek als ik niet op de fiets zit. Maar goed. vervolgens heb ik bij een plaatselijke fm een leuk shirtje gekocht met korte mouwen. Vorig week was het wat kouder en heb ik er een longsleeve shirt onder gedaan. Ging perfekt. moet wel zeggen dat mijn ritjes op dit moment nog niet langer zijn dan 20 km. Moet wel rustig opbouwen.
Verder heb ik Sidi zeta black schoenen gekocht. Die kreeg ik met korting bij mijn fiets. Bij de fm. Totaal ca. euro 200,- kwijt. Voorlopig voldoende. Voor de echt koudere dagen kijk ik nog wel naar een jack of shirt met lange mouwen.
mzzl
--** mzzzl MIK **--

vjenne-racer
Forum-lid

vjenne-racer 21 sep 2005 16:07

Quoten: Origineel geplaatst door jimbo op 17 September 2005

Inderdaad, Bij inschrijving kreeg ik meteen een broek ,shirt, jack en een wind dichte hes. Volgens mij kost alleen een shirt al meer als je het zo moet kopen.Ik moet wel bekennen dat ik me wel behoorlijk voor aap voel staan als NooB met een slakkegangetje in zo'n mooie kleren.

Hoi,
Bedankt voor je reactie! Wat kost ene dergelijke lidmaatschap van ene wielrennerclub? Bij welke club zit jij?
Groeten,
Vjenen-Racer

jimbo
Forum-lid

jimbo 21 sep 2005 21:54

Ik heb me ingeschreven bij tourclub Mierlo in ...Mierlo.

De contributie is 45 euro en dan be je meteen verzekerd ook.

Is niet echt bij jouw in de buurt maar daar zal ook wel wat zitten.
CC, agr 100; limo 100

vjenne-racer
Forum-lid

vjenne-racer 22 sep 2005 15:17

Quoten: Origineel geplaatst door jimbo op 21 September 2005

Ik heb me ingeschreven bij tourclub Mierlo in ...Mierlo.De contributie is 45 euro en dan be je meteen verzekerd ook.Is niet echt bij jouw in de buurt maar daar zal ook wel wat zitten.

Hoi,
Is dat per maand adn 45 euro? of per jaar?

Groeten,

Richard

jimbo
Forum-lid

jimbo 22 sep 2005 19:40

Per Jaar, anders is het wel erg duur
CC, agr 100; limo 100

teutoon
Forum-lid

teutoon 27 sep 2005 22:33

IK dacht laat ik maar niet gelijk een nieuw topic openen, want ik heb een soortgelijke vraag.
Ik heb laatst een racefiets gekocht, ik heb inmiddels schoenen, pedalen uiteraard, een helm en een hoge druk pomp.
Nu heb ik nog kleding nodig. Mijn vraag is wat heb ik allemaal nodig als ik in de winter ook wil doorgaan.
Zelf dacht ik hieraan: shirt korte mouwen, korte broek met bretels, handschoenen, speciale wielersokken. Voor de winter ook nog een regenjack, een windjack, een winterjack, een lange broek, een shirt met lange mouwen of ipv die laatste 2 arm en beenstukken wat veel goedkoper is volgens mij.
Mijn vraag is, wat is absoluut noodzakelijk volgens jullie?
Nog een vraag: wielrenners dragen geen ondergoed begrijp ik, ik zag namelijk wel special ondergoed bij perry?
Dan nog een vraag: hoeveel lagen draag je in de winter?
Is het ook zo dat je geen zweetshirt onder je gewone koersshirt draagt?

Alvast bedankt!

cas_
Forum-lid

cas_ 28 sep 2005 02:33

Quoten: Origineel geplaatst door teutoon op 27 September 2005

IK dacht laat ik maar niet gelijk een nieuw topic openen, want ik heb een soortgelijke vraag.
Ik heb laatst een racefiets gekocht, ik heb inmiddels schoenen, pedalen uiteraard, een helm en een hoge druk pomp.
Nu heb ik nog kleding nodig. Mijn vraag is wat heb ik allemaal nodig als ik in de winter ook wil doorgaan.
Zelf dacht ik hieraan: shirt korte mouwen, korte broek met bretels, handschoenen, speciale wielersokken. Voor de winter ook nog een regenjack, een windjack, een winterjack, een lange broek, een shirt met lange mouwen of ipv die laatste 2 arm en beenstukken wat veel goedkoper is volgens mij.
Mijn vraag is, wat is absoluut noodzakelijk volgens jullie?
Nog een vraag: wielrenners dragen geen ondergoed begrijp ik, ik zag namelijk wel special ondergoed bij perry?
Dan nog een vraag: hoeveel lagen draag je in de winter?
Is het ook zo dat je geen zweetshirt onder je gewone koersshirt draagt?

Alvast bedankt!

nder een koersbroek draag je geen onderbroek. Mijn vermoeden is dat dat fietsondergoed meer voor toerfietsers bedoeld is. Ik draag altijd een (Odlo) thermo-shirt onder mijn fiets shirt. Zelfs in de zomer als het heel warm is, zorgt ervoor dat het zweet afgevoerd wordt en je lijf droogt blijft. Voor wbt winterkleding ga ik zelf ook experimenteren, ben van plan deze winter, voor het eerst, door te fietsen. Ik ben nu alleen nog maar in het bezit van korte broek, shirt korte mouw en een (iets dikker) shirt met lange mouw maar niet winddicht. Ik heb wel een wind, waterafstotend fietsjack van Pro maar dat is toch eigenlijk alleen goed om tijdens de afdaling aan te doen of als je een flinke bui op je dak krijgt....anders is het toch te zweterig en wordt je alsnog nat. Ik ga sowieso arm- en beenstukken kopen, heb al een "flut" lange broek zonder zeem van de Kruidvat waar ik van kijk hoe lang 'ie het uit houdt en verder ga/blijf ik op zoek naar een echt warm winterjack. Misschien iets met Windstopper oid maar die zijn wel prijzig (voor een student). De hoeveelheid lagen verschilt per persoon en weertype lijkt me. Net als in de buitensport geldt; meerdere dunne lagen werkt beter dan één dikke. Daar komt bij dat je dunne dingen op de fiets makkelijker in je achterzak oid stopt.Zelf moet ik dus ook nog een jack, winterhandschoenen, overschoenen, lange broek en arm- en beenstukken hebben.....dure hobby dat fietsen.
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

Plaats reactie