Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hybride Cube vs Trek

romeos.
Forum-lid

romeos. 31 jul 2005 14:54

Hallo,

ik wil als beginnend fietser een hybride gaan kopen. Ik wil niet meer dan 1000e in totaal uitgeven (incl helm broek etc).
Ik twijfel tussen de TREK fx 7200 (http://www2.trekbikes.com/nl/Bikes/City ... ndex.phpen de Cube Curve (http://www.cube-bikes.de/cube_bikes/t_curve.html). De specificaties zeggen mij niet zo veel.

Kan iemand mij adviezeren?

Alvast bedankt!!

rtimeepic
Forum-lid

rtimeepic 31 jul 2005 19:42

Waar wil je de fiets voor gaan gebruiken ? boodschappen doen, touren, raggen in het bos, marathons, ironmen ?
Nog..... niks negatiefs over Hybride fietsen ik ben er zelf ook mee begonnen
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

romeos.
Forum-lid

romeos. 31 jul 2005 20:28

Het is idee is:
zaterdag-/zondagochtend opstaan en dan een km of 50 te gaan fietsen. Af en toe een duin-/bospad nemen. Het doel opzich is niet om te crossen, maar af en toe is zo'n pad wel praktisch. Zeker in de buurt waar ik woon (zeeland -> duinen). Ook af en toe op een avond na dag werken me even in zweet rijden.
Ik heb ook nog getwijfeld om een racefiets te kopen, maar das net iets te fanatiek voor mij. Ik wil ook een beetje van de omgeving kunnen genieten en niet helemaal over mijn stuur heen hangen en enkel weg zien.

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 31 jul 2005 21:12

Op een racefiets kun je prima naar de omgeving kijken, je hangt zeker niet over het stuur. Vooral als je gewoon 'normaal' de handen op de remhendels hebt, of bovenop het stuur.
Maar, als je per se ook onverhard wilt, dan kun je waarschijnlijk niet zo goed uit de voeten met racebandjes. Je zult dan banden met een licht profiel moeten monteren (wat weer minder rijdt op de weg). Tja, het leven is het maken van keuzes...

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 31 jul 2005 21:26

En, antwoord op de vraag:
De cube is een stukje beter afgemonteerd. De Deore/LX/XT onderdelen op de Cube zijn beter dan de Alivio onderdelen op de Cube.
Rij-eigenschappen (ook belangrijk) is niet zoveel over te zegen, een verende voorvork is leuk, maar voegt niet echt veel toe voor rijden op de weg of over bospaden (ik vind het soms zelfs storend). Misschien moet je een keer een testitje maken.

romeos.
Forum-lid

romeos. 31 jul 2005 22:13

Dankje!
Ik heb op een proefrit gemaakt op een trek racefiets (wat me minder beviel). Vandaar overgestapt op hybride. Op de trek heb ik gereden en fietste super. Zat lekker, stuurde prima, en die vering beviel me ook erg goed.
De Cube was op dat moment niet op voorraad, dus daar nog niet op gefietst. Ik begrijp dat die dus eigenlijk iets beter is (en goedkoper). Je zal bij TREK wel voor de naam betalen denk ik. Die zijn toch iets bekender (iig voor mij). Daarom overweeg ik nog steeds de TREK. Volgens jou minder goed, maar ik vind het denk ik leuker om op TREK te rijden dan CUBE (=psychisch).
Hoe merk je het verschil in die groepen? Is dat puur de levensduur (slijtage)? Of merk je het bv tijdens schakelen remmen?
(misschien stel ik domme vragen ("die bestaan niet!"), maar ik weet net zo veel van fietsen als van het zuid-periaanse land zwijntje. jullie helpen mij enorm!)

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 31 jul 2005 22:50

Je merkt het verschil in duurzaamheid, maar ook in schakelen en remmen, dat werkt gewoon beter (directer, sneller, etc.)
Bij Trek betaal je waarschijnlijk wel iets voor de naam, maar vaak kun je op een Trek ook wel wat korting krijgen (bij een Cube is dat vaak iets moeilijker).
Een racefiets moet je wel een beetje aan wennen, maar voor echt over de weg fietsen is het echt een aanrader (ook comfortabel door de vele mogelijkheden wat betreft de positie op het stuur, een racestuur biedt gewoon veel meer mogelijkheden).

romeos.
Forum-lid

romeos. 31 jul 2005 23:37

Voor de cube betaal ik 649 voor de trek 539 (incl korting)

romeos.
Forum-lid

romeos. 31 jul 2005 23:38

In de toekomst wil ik wellicht eens een racefiets kopen. Nu is deze nog te duur. Ik zou uitkomen (budget technisch gezien) op een trek 1000. Maar ik denk dat het verstandiger is even door te sparen en dan een betere te kopen.

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 31 jul 2005 23:59

Ik ben ook begonnen met een hybride, ook niets mis mee.
Waarvoor geen Trek 7500FX of 7500FX (S)? Die komt qua specs in de buurt van de Cube en zal met korting ook qua prijs niet veel schelen...

rtimeepic
Forum-lid

rtimeepic 01 aug 2005 00:16

Quoten: Origineel geplaatst door Romeo S. op 31 Juli 2005

(misschien stel ik domme vragen ("die bestaan niet!"), maar ik weet net zo veel van fietsen als van het zuid-periaanse land zwijntje. jullie helpen mij enorm!)

Peru develops edible super guinea pig

Researchers in Peru say they have finally bred a new culinary export - the super guinea pig - after 34 years of trying.
It is more than twice the size of the traditional guinea pig and researchers hope it will become a delicacy in other countries.
Guinea pigs have long been a vital source of protein in their natural habitat of rural Peru.
The meat is high in protein and low in fat and cholesterol and has a distinctive flavor, similar to rabbit.
The super guinea pig, which weighs more than a kilo, is already being exported to US, Japan and European countries with Peruvian populations.

Voila, dan zijn we daarvan ook weer op de hoogte.
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

romeos.
Forum-lid

romeos. 01 aug 2005 11:07

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 31 Juli 2005

Ik ben ook begonnen met een hybride, ook niets mis mee.
Waarvoor geen Trek 7500FX of 7500FX (S)? Die komt qua specs in de buurt van de Cube en zal met korting ook qua prijs niet veel schelen...

Behalve dat ik dei 7500 met dat rood niet zo mooi vind, weet ik het ook niet. Ik zal eens informeren bij de plaatselijke fietsenwinkel wat hij kost. Je zegt "die komt in de buurt van de Cube". Hieruit maak ik dus op dat de Cube veel beter is dan de 7200. En zelfs nog iets beter dan de 7500?
In dat geval zal ik toch de Cube moeten nemen denk ik. Hoe kan dat eigenlijk? Waarom is die fiets beter en niet duurder? Betaal je enkel voor het merk Trek? Of heeft cube andere nadelen?
PS. color=#c80303R Time / Epic bedankt! Pikken we toch weer een stukje basiskennis op!

Plaats reactie