Pagina 1 van 4

Open Corsa CX 19 of Grand Prix 20

Geplaatst: 28 jul 2005 17:13
door jeremia
Ik heb een stalen Eddy Merckx met Mavic wielen met een velg van 18 mm. Ik twijfel tussen Vittoria Open Corsa CX van 19 mm, Vittoria Rubino van 20 mm, of Continental Grand Prix van 20 mm.
Met welke banden zal ik het snelst rijden op asfalt?
De prijs is ongeveer dezelfde, want de Open Corsa CX staat niet meer in de catalogus, dat is einde voorraad.
Geeft dat problemen, zulke smalle banden op een velg van 18 mm?
Zijn de zwarte Rubino's beter dan de gekleurde? Kunnen die gekleurde stroken los komen?

Open Corsa CX 19 of Grand Prix 20

Geplaatst: 28 jul 2005 17:22
door bike_add1ct
Waarom zulke smalle bandjes? 23mm is toch wel de standaard en niet zonder reden: breder = lagere rolweerstand, wel iets meer luchtweerstand en iets hoger gewicht. 23mm is dan ook een goed compromis.

Open Corsa CX 19 of Grand Prix 20

Geplaatst: 28 jul 2005 17:39
door scepticus
Michelin Pro2 Race 23 mm 20 euro bij Hopmansch

Open Corsa CX 19 of Grand Prix 20

Geplaatst: 28 jul 2005 17:52
door jeremia
Hoe smaller een band, hoe harder hij kan opgepompt worden, dus hoe minder rolweerstand. Tubes kunnen nog harder worden opgepompt dan bandjes. Daarom reden ze op de Champs Elysées met tubes van 19 mm en niet met bandjes van 23mm.

Open Corsa CX 19 of Grand Prix 20

Geplaatst: 28 jul 2005 17:57
door schmo
Hoe smaller de band hoe harder je hem moet oppompen voor dezelfde rolweerstand, dat is het punt.

Open Corsa CX 19 of Grand Prix 20

Geplaatst: 28 jul 2005 18:12
door amclassic-fan
Quoten: Origineel geplaatst door Jeremia op 28 Juli 2005

Hoe smaller een band, hoe harder hij kan opgepompt worden, dus hoe minder rolweerstand. Tubes kunnen nog harder worden opgepompt dan bandjes. Daarom reden ze op de Champs Elysées met tubes van 19 mm en niet met bandjes van 23mm.

Dat heb ie dus goed fout. Want hoe harder een band (of tube) is hoe meer de fiets gaat stuiteren, en dat stuiteren kost enorm veel energie en dus ga je langzamer ondanks dat je het idee heb dat je harder gaat door dat de fiets meer stuitert. Lijkt me trouwens ook niet dat profs met 19 mm tubes rijden denk eerder 22 mm, maar daar hebben andere meer verstand van.........Casran vertel eens :P

Open Corsa CX 19 of Grand Prix 20

Geplaatst: 28 jul 2005 18:13
door jeremia
Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 28 Juli 2005

Hoe smaller de band hoe harder je hem moet oppompen voor dezelfde rolweerstand, dat is het punt.


Is dat het gezwets van een wijze, die opgeblazen taal?
Een dikke band kun je niet hard oppompen, want dan scheurt hij open. Een dikke band heeft sowieso een lage druk.
Hoe smaller en harder de band is, hoe kleiner het contact met de grond, hoe minder rolweerstand en hoe sneller je rijdt.

Open Corsa CX 19 of Grand Prix 20

Geplaatst: 28 jul 2005 18:19
door jeremia
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 28 Juli 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Jeremia op 28 Juli 2005

Hoe smaller een band, hoe harder hij kan opgepompt worden, dus hoe minder rolweerstand. Tubes kunnen nog harder worden opgepompt dan bandjes. Daarom reden ze op de Champs Elysées met tubes van 19 mm en niet met bandjes van 23mm.

Dat heb ie dus goed fout. Want hoe harder een band (of tube) is hoe meer de fiets gaat stuiteren, en dat stuiteren kost enorm veel energie en dus ga je langzamer ondanks dat je het idee heb dat je harder gaat door dat de fiets meer stuitert. Lijkt me trouwens ook niet dat profs met 19 mm tubes rijden denk eerder 22 mm, maar daar hebben andere meer verstand van.........Casran vertel eens :P


Het is voor op asfalt, dus wordt er niet gestuiterd.
Hard gaan is geen idee, maar wordt gemeten met een computertje.
Op kasseien heb je gelijk. Daarvoor heb ik de Vittoria Rubino's van 25 mm: 63,4 per uur op de kasseien van de Kattenberg, maar slechts 65 per uur in de Kasteeldreef. Normaal gezien ga ik met Vittoria Zefir 22 aan 17 per uur over kasseien om niet lek te rijden en aan 72,5 per uur door de Kasteeldreef.

Open Corsa CX 19 of Grand Prix 20

Geplaatst: 28 jul 2005 18:24
door bike_add1ct
Quote: Origineel geplaatst door Jeremia op 28 Juli 2005
Hoe smaller en harder de band is, hoe kleiner het contact met de grond, hoe minder rolweerstand en hoe sneller je rijdt.



Gezwets: hoe breder de band, hoe meer de band uitdijt in de breedte bij het contact met het asfalt. Een smalle band dijt uit in de lengte, dit gaat met een verhoging van de rolweerstand gepaard.

Open Corsa CX 19 of Grand Prix 20

Geplaatst: 28 jul 2005 18:51
door jeremia
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 28 Juli 2005

Gezwets: hoe breder de band, hoe meer de band uitdijt in de breedte bij het contact met het asfalt. Een smalle band dijt uit in de lengte, dit gaat met een verhoging van de rolweerstand gepaard.


Het gaat niet over uitdijen, het gaat over het oppervlak van de band dat de grond raakt. Bij een smalle band is dat oppervlak een ietsje korter, doordat de wieldiameter een beetje kleiner is, maar het is vooral beduidend smaller, en dus kleiner.
Ik weet dat de meeste amateurs en de meeste winkeliers hun banden van 23 mm vurig zullen verdedigen. Ze zijn te smal voor op kasseien en te breed voor op asfalt. Je kunt er niets mee aanvangen. Het is een typische soort slappe compromis zoals we die in België gewoon zijn van mensen die te moe zijn om nog moeilijk te doen.

Open Corsa CX 19 of Grand Prix 20

Geplaatst: 28 jul 2005 18:55
door schmo
Je bent duidelijk een vreselijke betweter die werkelijk niets van anderen wenst aan te nemen, en dat is je goed recht. Veel (stuiter)plezier met je smalle bandjes! Doei!

Open Corsa CX 19 of Grand Prix 20

Geplaatst: 28 jul 2005 18:57
door bike_add1ct
In de artikelen die ik gelezen heb gaat het wel degelijk om het uitdijen van de band.

Daarnaast zie ik niet direct in waarom een kleiner contactoppervlak (dus hogere druk!) een lagere rolweerstand zou moeten opleveren.