Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

goedkoper

amstel
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 aug 2004 19:47

amstel 20 jul 2005 11:45

waarom zijn racefietsen en toebehoren in duitsland zoveel goedkoper dan hier in nederland??
je hebt daar vel meer fiets voor het zelfde geld dan hier.
amstel

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 jul 2005 12:10

Ik vind dat jullie in Nederland ook al enkele goedkope fietsenzaken hebben...

Geen idee wat je bedoelt, maar in Duitsland is de verbruikersbelasting slechts 16, waar de BTW in België (en in Nederland?) 21 bedraagt. Die 5 scheelt een slok op de borrel, en het viel me ontzettend op toen ik in Duitsland in elektronicaspullen ging snuffelen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

ted038
Forum-lid
Berichten: 1499
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 20 jul 2005 12:52

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 20 Juli 2005

Ik vind dat jullie in Nederland ook al enkele goedkope fietsenzaken hebben...Geen idee wat je bedoelt, maar in Duitsland is de verbruikersbelasting slechts 16, waar de BTW in België (en in Nederland?) 21 bedraagt. Die 5 scheelt een slok op de borrel, en het viel me ontzettend op toen ik in Duitsland in elektronicaspullen ging snuffelen.


btw is in nl 19 . maar het prijsverschil tussen de en nl scheelt veel meer dan ± 2,5 (immers 3 op 119 = 2,53  )
Los daarvan hebben de grotere duitse bedrijven waarschijnlijk betere schaalvoordelen en/of hanteert men daar meer de "postorderformule" zoals rose versand (met daarnaast een uitstekende winkel).
zullen nog wel wat factoren van invloed zijn . . .

bart-jan
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 jun 2005 18:10

bart-jan 20 jul 2005 13:09

Quote: Origineel geplaatst door amstel op 20 Juli 2005
waarom zijn racefietsen en toebehoren in duitsland zoveel goedkoper dan hier in nederland??je hebt daar vel meer fiets voor het zelfde geld dan hier.


Zonder dat het de bedoeling is ga ik hiermee vast tegen benen aan schoppen van mensen die erg tevreden zijn over een Duitse (postorder)fiets, volgens mij ligt de belangrijkste oorzaak in de volgende formule:

-B-merken frames al dan niet uit het Verre Oosten, die overigens objectief gezien en kwalitatief vaak niet onderdoen voor A-merken. Imago is wel minder en dat vertaalt zich toch in een lagere prijs.

-Shimano verkoopt de groepen relatief goedkoop aan deze grootafnemers. Meestal zit er Shimano op de fietsen.

-Vanwege het postorder concept is gewoon minder personeel nodig, dus lagere kosten.

-Door een grote afzet kan de winstmarge per product laag blijven om toch een gezonde winst te behalen. Kleine race-specialisten in NL hebben soms maar een paar honderd klanten aan wie ze dan relatief veel moeten verdienen.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 20 jul 2005 13:41

Duitsland heeft meer dan 80 miljoen inwoners en een enorme fietsmarkt, met name ook in het hogere segment. Daardoor krijgen grote inkopers de kans. Het prijsverschil kan hierdoor idd enorm oplopen. Helaas voor de 'duurdere' merken zijn deze goedkope fietsen nooit slechter, soms zelfs beter qua stijfheid.

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 20 jul 2005 16:05

De nederlandse fietsenmarkt wordt bestierd door kruideniers, de duitse door zakenmensen die begrijpen dat je met kleine marges en een grote omzet uiteindelijk meer winst maakt.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 20 jul 2005 16:28

Als ik in Duitsland een stel trapassen bestel, dan komen ze in een plastic verpakking en niet in een mooi doosje. Maar ja, dat scheelt dan 20 Euro per trapas en ik kan wel zonder dure verpakking leven.

Pas kocht ik er nog een compleet crankstel voor 90 Euro. Dat betaal ik hier voor de 2 kettingbladen alleen al.

Nog een voorbeeld: D-A cassette + D-A ketting: 90 Euro.

het enige nadeel is dat je 13 Euro verzendkosten hebt. Het zou mooi zijn als je met elkaar zou kunnen bestellen. Dat scheelt flink in de verzendkosten en je komt sneller aan de 100 Euro minimum bestelling (H&S).

Ik bestel vaak bij H&S en Rose versand. Hebben jullie ervaring met andere verzenders?

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 20 jul 2005 16:35

Ik heb ervaring met H&S en bicycles.de, beide zonder problemen, maar H&S verscheept met DPD en die laten het pakje achter bij de garage drie deuren verderop bij niet thuis. Bicycles.de verscheept met DHL en dan moet je óf een briefje op de deur plakken óf vrij nemen, óf van Leiden naar Den Haag om het af te halen op het distributiecentrum.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 jul 2005 16:52

Quote: Origineel geplaatst door Diogenes op 20 Juli 2005
Als ik in Duitsland een stel trapassen bestel, dan komen ze in een plastic verpakking en niet in een mooi doosje. Maar ja, dat scheelt dan 20 Euro per trapas en ik kan wel zonder dure verpakking leven.

...


Vraag is of dat wel correct is van die verdeler. Het feit dat trapassen niet mooi in een doosje komen, heeft er hoogstwaarschijnlijk mee te maken dat die uit groepen komen voor montage. Shimano/Campagnolo leveren die groepen goedkoper. Als de verdeler dan de stukken afzonderlijk verkoopt, tja...
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 20 jul 2005 16:59

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 20 Juli 2005

Vraag is of dat wel correct is van die verdeler. Het feit dat trapassen niet mooi in een doosje komen, heeft er hoogstwaarschijnlijk mee te maken dat die uit groepen komen voor montage. Shimano/Campagnolo leveren die groepen goedkoper. Als de verdeler dan de stukken afzonderlijk verkoopt, tja...


Hoeft niet per se verkeerd te zijn. Bij computeronderdelen zie je vaak hetzelfde. Postorderaars bieden je daar vaak de mogelijkheid tussen consumenten verpakking of OEM verpakking.
Bij de OEM-versie zit geen mooie verpakking, geen handleiding, geen kosten voor after sales enz. enz.
Bovendien als ik naar mijn FM ga en een onderdeel laat monteren zie ik vaak ook niet welk onderdeel hij uit zijn magazijn haalt (de consumenten versie of de OEM versie).
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 20 jul 2005 17:18

Ik zie bij mijn eigen FM hier ook grote dozen met kettingen. Dan betaal ik voor een ketting die uit een grote doos komt net zoveel als voor een andere ketting die WEL met doosje geleverd wordt.

Wat ook verwerpelijk is: als je een D-A groep laat monteren, dan zitten er bv. kabelverstellers bij, die misschien niet op je frame passen. Die dingen houden ze achter, net zoals de 2e breekstift van een ketting, en die verkopen ze later los aan een ander. Die D-A verstellers moeten dan 25 Euro kosten en een breekstift 1 Euro!

Nu wij het hier toch over hebben: ik had pas een garantie geval en moest toen nog zo'n 50 Euro arbeidsloon betalen "omdat ze alleen de onderdelen kunnen reclameren bij de importeur". Ik heb daar echter geen fluit mee te maken. Ik koop een product en daar maken zij winst op. Als dan door een fabricagefout iets stuk gaat, dan moet de FM het gewoon maken, vind ik. Ze maken tenslotte toch ook winst op al die onderdelen die wel heel blijven? Ik vind het tenminste raar.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

sivle
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 jun 2005 17:13

sivle 20 jul 2005 18:43

Dat je € 50,= moet betalen is aan de andere kant ook wel logisch, (maar ik weet niet wat er afgesproken was...) maar als je nagaat dat de FM voor de kosten moet opdraaien zouden ze ook zo failliet zijn. Dat ligt aan de garantie, bijv. bij een framegarantie krijgt de dealer een nieuw frame, deze moet dan nog wel omgebouwd worden, deze kosten zitten niet bij de framegarantie in en zijn in principe voor de klant. Maar dat verschilt per merk, sommige fabrieken betalen ook wel de ombouwkosten aan de dealer, maar meestal is het alleen een nieuw frame dat ze dan krijgen.
Als dit komt door een montagefout van de dealer is het idd raar dat je die moet betalen, het is immers hun fout.
Maargoed, ik zeg dit zonder dat ik weet waar het om gaat en wat er afgesproken was...
En dat ze die andere onderdelen (kabelversteller) er niet bij doen is idd niet helemaal recht. Deze zou ik er dan ook gewoon bij willen hebben, als je er immers toch voor betaald.. toch?

Plaats reactie