Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Framematen

hansk
Forum-lid

hansk 18 jul 2005 19:29

ik kom verschillende frame maten tegen... dit keer heb wel eerst de zoekoptie gebruikt op het forum, maar ik kan er niets over vinden. Er staan wel verschillende tabellen op het internet, maar niet allemaal zijn ze even consequent. er wordt ook een onderscheid gemaakt tussen c/c en c/t, maar ik heb ook geen idee wat dat inhoud. Ik ben zelf 1.91 lang en de lengte van mn benen is 90 cm.
Kan iemand me verder helpen?
http://www.rotterdam-marseille.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

sonic
Forum-lid

sonic 18 jul 2005 19:56

Framematen worden op verschillende manieren gemeten, afhankelijk van het merk.
Die C/C wil zeggen dat de rechtopstaande buis gemeten is van het center van de bracket tot center snijpunt bovenbuis en rechte buis. Die C/T wil zeggen gemeten van center bracket tot top frame (denkik )

Om uw framemaat te weten, doe je je binnenbeenlengte x0.66 (soms x0.665)

Verder moet je ook weten dat vele merken tegenwoordig slooping frames maken. Dit is met een aflopende bovenbuis. Het voordeel hiervan is dat dit past voor verschillende lengtes & men moet niet zoveel frames meer maken (XS-S-M-L-XL).

Eh voilà, ik denk dat dit het een beetje moet zijn...

jordyr
Forum-lid

jordyr 18 jul 2005 21:35

ik heb een soort gelijke vraag ik moet een maat L hebben maar waar komt dat mee overeen met 51 of 54 of 57???? wie kan het mij vertellen
edit het gaat om een gaint OCR dus welke maat komt er over een met L

marrrtin
Forum-lid

marrrtin 18 jul 2005 22:47

Fietsgroeten,<br>
<br>
Martin, Heerhugowaard

wiljan
Forum-lid

wiljan 19 jul 2005 01:21

Ik had van mijn Gazelle Vuelta een compact frame maat M. Mijn Canyon nu is een framemaat 54, dus maat L zal ongeveer overeenkomen met 56/57/58. Ga gewoon eens langs de FM en probeer een aantal maten, kom je er vanzelf achter wat je prettig vindt.
http://home.wanadoo.nl/wvanderwoude/Index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

trebla
Forum-lid

trebla 04 mar 2009 12:36

Het voordeel van 'slooping' frames is inderdaad dat men minder framematen behoeft te fabriceren en men het frame 'passend' maakt middels de zadelpen. dat gaat overigens lang niet altijd op omdat de lichaamsverhoudingen ook een woordje meespelen. Lange armen en benen en een korte romp of net andersom en andere lichaamsvariaties die er toe doen. Het heeft dus een beperkt effekt en voordeel. Je moet het ook meer zien als een modetrent dan een werkelijke nieuwe wijze van 'framebuilding'. Bij de ATB is het slooping bouwen al veel langer in de mode maar dat is een fiets waar je meer op de pedalen staat dan bij een 'gewone' racefiets en de framemaat er ook iets minder toe doet. Wel gaat met het slooping bouwen de stijfheid van het frame omhoog wat nog wordt vergroot door de diverse vormen, ovaal, vierkant e.d., waarin de buizen worden geperst. Oversizing is ook een manier om de stijfheid van het materiaal te vergroten bij dezelfde hoeveelheid materiaal omdat de wanddikte dunner wordt. Dit lijkt een tegenstelling maar is dat niet.
@b.

Plaats reactie