bandenspanning moutainbike
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40142
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Eigen voorkeur is vaak bepalend.
Ik ga zelf altijd richting de 3.5~4 bar. Minder kans op stootlek en het rolt beter dan 2.5bar. Soms heb je met minder lucht in de banden iets meer grip, maar die momentjes wegen voor mij persoonlijk niet op tegen het voordeel van hardere banden.
Ik ga zelf altijd richting de 3.5~4 bar. Minder kans op stootlek en het rolt beter dan 2.5bar. Soms heb je met minder lucht in de banden iets meer grip, maar die momentjes wegen voor mij persoonlijk niet op tegen het voordeel van hardere banden.
Less is bore
Het is natuurlijk afhankelijk van het type band en het bandensysteem (tubeless kun je wat lager).
Ik blijf meestal onder de 3 bar. Tussen de 2 en de 2,5 voor een brede band (2,25 inch), tussen de 2,5 en 3 bar voor een 2.0 of 2.1 band. Ik weeg 75 kg.
Een grove indicatie is je gewicht/30 bij een 2 inch band, al moet je natuurlijk wel binnen de grenzen blijven die op de band vermeld staan.
Te zachte banden leveren gevaar op stootlekken op. Te harde banden bieden weinig grip, zijn oncomfortabel, het voordeel aan rolweerstand verdwijnt ook weer als je te hard gaat oppompen (een zachtere band rolt beter over een oneffen ondergrond dan een harde). Het blijft dus een compromis. Probeer in ieder geval niet te hoog te gaan!
Sommige wedstrijdrijders rijden met een spanning van onder de 2 bar, maar dat is eigenlijk alleen mogelijk met tubeless banden of met tubes).
Ik blijf meestal onder de 3 bar. Tussen de 2 en de 2,5 voor een brede band (2,25 inch), tussen de 2,5 en 3 bar voor een 2.0 of 2.1 band. Ik weeg 75 kg.
Een grove indicatie is je gewicht/30 bij een 2 inch band, al moet je natuurlijk wel binnen de grenzen blijven die op de band vermeld staan.
Te zachte banden leveren gevaar op stootlekken op. Te harde banden bieden weinig grip, zijn oncomfortabel, het voordeel aan rolweerstand verdwijnt ook weer als je te hard gaat oppompen (een zachtere band rolt beter over een oneffen ondergrond dan een harde). Het blijft dus een compromis. Probeer in ieder geval niet te hoog te gaan!
Sommige wedstrijdrijders rijden met een spanning van onder de 2 bar, maar dat is eigenlijk alleen mogelijk met tubeless banden of met tubes).
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40142
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hela, nu zijn we het hier ook al niet eens!!!
@topic starter: gewoon uitproberen. Met teveel lucht vertrekken is makkelijker dan met te weinig.
@topic starter: gewoon uitproberen. Met teveel lucht vertrekken is makkelijker dan met te weinig.
Less is bore
Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 18 Juli 2005
Hela, nu zijn we het hier ook al niet eens!!!
@topic starter: gewoon uitproberen. Met teveel lucht vertrekken is makkelijker dan met te weinig.
Blijkbaar .
Overigens volg ik hier gewoon het advies van de fabrikanten van de banden die ik gebruik. Mijn ervaring is dus ook dat die bandenspanningen het best werken.
Heb je ook 3,5 tot 4 bar in die Racing Ralps 2.25 . Dat is echt knetterhard, dat is tegen de limiet aan. Die banden rijden juist heerlijk op 2-2.5 bar.(de door Schwalbe geadviseerde spanning voor deze banden is 2.2 bar!!).
Hela, nu zijn we het hier ook al niet eens!!!
@topic starter: gewoon uitproberen. Met teveel lucht vertrekken is makkelijker dan met te weinig.
Blijkbaar .
Overigens volg ik hier gewoon het advies van de fabrikanten van de banden die ik gebruik. Mijn ervaring is dus ook dat die bandenspanningen het best werken.
Heb je ook 3,5 tot 4 bar in die Racing Ralps 2.25 . Dat is echt knetterhard, dat is tegen de limiet aan. Die banden rijden juist heerlijk op 2-2.5 bar.(de door Schwalbe geadviseerde spanning voor deze banden is 2.2 bar!!).
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40142
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Rond deze tijd van het jaar rij ik idd met 3.5 bar... Grip heb je voldoende (geen modder oid) en op de harde stukken rolt het heerlijk. Waarschijnlijk een racefiets-tic ofzo. UIt mijn hoofd adviseren ze tussen de 2 en 4 bar.
Less is bore
Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 18 Juli 2005
Rond deze tijd van het jaar rij ik idd met 3.5 bar... Grip heb je voldoende (geen modder oid) en op de harde stukken rolt het heerlijk. Waarschijnlijk een racefiets-tic ofzo. UIt mijn hoofd adviseren ze tussen de 2 en 4 bar.
Wat op de zijkant van de band staat is de min. en max. druk. Op de website staat de adviesdruk:
Tire sectionwidth
Recommended inflation pressure
20 mm
7,5-9,0 bar
23 mm
7,5-8,0 bar
25 mm
7,0 bar
28 mm
6,0 bar
30 mm
5,5 bar
32 mm
5,0 bar
35 mm
4,5 bar
37 mm
4,5 bar
40 mm
4,0 bar
42 mm
4,0 bar
44 mm
3,5 bar
47 mm
3,5 bar
50 mm
3,0 bar
54 mm
2,5 bar
57 mm
2,2 bar
60 mm
2,0 bar
Michelin is iets minder specifiek, maar geeft 2,5 bar aan als indicatie voor off-road banden, dus mijn XCR dry banden zit 2,5 bar in, voelt prima tot nu toe!"A mountain bike tyre regularly used off-road should have a pressure around 2.5 bar. City bikes typically run between 5 and 6.5 bar; bicycles designed for road riding or racing should have a pressure between 6 and 8 bar. These recommendations also depend on tyre width and rider weight."
Voor zwaardere rijders (adviezen zijn voor 75 kg) is een hogere druk aan te bevelen. Lichtere rijders mogen lager gaan.
Overigens blijft het persoonlijk natuurlijk, je moet experimenteren. Na experimenteren bleken de aanbevolen bandenspanningen inderdaad het best te zijn, ik weeg per ongeluk ook nog 75 (altijd makkelijk als je gemiddeld bent).Het nadeel van harde banden was vooral merkbaar in bochten en bij moeilijke klimmetjes, veel meer grip/tractie bij een lagere bandenspanning. Die kleine winst in minder rolweerstand (die je dan vooral op gladde ondergronden hebt) neem ik maar voor lief, weegt niet op tegen stuiteren en gebrek aan grip.
Rond deze tijd van het jaar rij ik idd met 3.5 bar... Grip heb je voldoende (geen modder oid) en op de harde stukken rolt het heerlijk. Waarschijnlijk een racefiets-tic ofzo. UIt mijn hoofd adviseren ze tussen de 2 en 4 bar.
Wat op de zijkant van de band staat is de min. en max. druk. Op de website staat de adviesdruk:
Tire sectionwidth
Recommended inflation pressure
20 mm
7,5-9,0 bar
23 mm
7,5-8,0 bar
25 mm
7,0 bar
28 mm
6,0 bar
30 mm
5,5 bar
32 mm
5,0 bar
35 mm
4,5 bar
37 mm
4,5 bar
40 mm
4,0 bar
42 mm
4,0 bar
44 mm
3,5 bar
47 mm
3,5 bar
50 mm
3,0 bar
54 mm
2,5 bar
57 mm
2,2 bar
60 mm
2,0 bar
Michelin is iets minder specifiek, maar geeft 2,5 bar aan als indicatie voor off-road banden, dus mijn XCR dry banden zit 2,5 bar in, voelt prima tot nu toe!"A mountain bike tyre regularly used off-road should have a pressure around 2.5 bar. City bikes typically run between 5 and 6.5 bar; bicycles designed for road riding or racing should have a pressure between 6 and 8 bar. These recommendations also depend on tyre width and rider weight."
Voor zwaardere rijders (adviezen zijn voor 75 kg) is een hogere druk aan te bevelen. Lichtere rijders mogen lager gaan.
Overigens blijft het persoonlijk natuurlijk, je moet experimenteren. Na experimenteren bleken de aanbevolen bandenspanningen inderdaad het best te zijn, ik weeg per ongeluk ook nog 75 (altijd makkelijk als je gemiddeld bent).Het nadeel van harde banden was vooral merkbaar in bochten en bij moeilijke klimmetjes, veel meer grip/tractie bij een lagere bandenspanning. Die kleine winst in minder rolweerstand (die je dan vooral op gladde ondergronden hebt) neem ik maar voor lief, weegt niet op tegen stuiteren en gebrek aan grip.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4712
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
het blijft voornamelijk persoonlijk in mijn ogen en wat ook meeweegt is de ondergrond als ik namelijk in deze tijd in staphorst ga rijden wat dus redelijk harde bosgrond is pomp ik mijn 2.25 rr op tot ong 3 bar maar nu ga ik daar echt niet mee in schoorl fietsen daar pomp ik ze echt niet harder dan 2.5. en ja houfalize heeft ook een harde ondergrond maar wel veel schuine rotsen en daar wil je wel wat grip hebben dus ook daar zou ik mijn banden niet te hard oppompen.
Beetje comfort is misschien ook wel lekker op die rotsen. 2,5-3 bar lijkt me ideaal. Begin idd zeker met wat hogere spanning, lucht eruit kan altijd nog
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne
Kan een van jullie kenners misschien ook vertellen of het uitmaakt hoe een band erom gelegd wordt. Is het voor de grip ook nog belangrijk hoe de banden erom gelegd zijn. Ik heb net nieuwe banden gekocht en zonder nadenken die dingen erom gedaan.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40142
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Pijl staat niet op alle banden. Dus als je na 2 uur zoeken niks hebt gevonden mag je er vanuit gaan dat het niet uitmaakt. Mijn little alberts hebben geen pijl voor de draairichting bijvoorbeeld.
Less is bore