Radiaal spaken voorwiel
Geplaatst: 14 jul 2005 15:45
Goedemorgen fietsfanaten,
Sinds enige tijd heb ik het fietsvirus weer te pakken, en ben ik van plan weer een racefiets op te gaan bouwen (zoals ik voorheen ook altijd deed). Qua onderdelengroep en frame ben ik er redelijk uit. Ook voor wat betreft de overige onderdelen zoals stuur, etc staat mijn keuze redelijk vast.
Het enige waar ik nog niet uit ben is het volgende. Omdat ik voor een Campagnolo Veloce groep kies, zullen de wielen logischerwijs gespaakt worden op overeenkomstige naven. Voor de spaken kies ik voor DT Swiss omdat ik hier goede ervaringen mee heb. De velgen worden Mavic CXP33's met 36 spaken. Nu is mijn vraag de volgende:
Is het mogelijk om het voorwiel en de pignonzijde van het achterwiel radiaal te spaken?
Ik lees wel eens dat het radiaal spaken van een voorwiel geen probleem mag zijn mits je niet meer dan 32 spaken in je wiel hebt. In verband met mijn gewicht heb ik echter liever 36-spaaks wielen.
In het verleden heb ik ook gereden met radiaal gespaakte wielen (dus ook voorwiel en pignonzijde achterwiel) naar volle tevredenheid. Geen spaakbreuk, en verschrikkelijk strak sturende en remmende wielen. Dit waren overigens Mavic Open Pro's 36 spaaks op Ultegra naven, met DT-spaken.
Wie o wie kan mij vertellen of het nu wel of niet verstandig is om de eerder genoemde combinatie (DT, Veloce, CXP33) radiaal te spaken?
Sinds enige tijd heb ik het fietsvirus weer te pakken, en ben ik van plan weer een racefiets op te gaan bouwen (zoals ik voorheen ook altijd deed). Qua onderdelengroep en frame ben ik er redelijk uit. Ook voor wat betreft de overige onderdelen zoals stuur, etc staat mijn keuze redelijk vast.
Het enige waar ik nog niet uit ben is het volgende. Omdat ik voor een Campagnolo Veloce groep kies, zullen de wielen logischerwijs gespaakt worden op overeenkomstige naven. Voor de spaken kies ik voor DT Swiss omdat ik hier goede ervaringen mee heb. De velgen worden Mavic CXP33's met 36 spaken. Nu is mijn vraag de volgende:
Is het mogelijk om het voorwiel en de pignonzijde van het achterwiel radiaal te spaken?
Ik lees wel eens dat het radiaal spaken van een voorwiel geen probleem mag zijn mits je niet meer dan 32 spaken in je wiel hebt. In verband met mijn gewicht heb ik echter liever 36-spaaks wielen.
In het verleden heb ik ook gereden met radiaal gespaakte wielen (dus ook voorwiel en pignonzijde achterwiel) naar volle tevredenheid. Geen spaakbreuk, en verschrikkelijk strak sturende en remmende wielen. Dit waren overigens Mavic Open Pro's 36 spaaks op Ultegra naven, met DT-spaken.
Wie o wie kan mij vertellen of het nu wel of niet verstandig is om de eerder genoemde combinatie (DT, Veloce, CXP33) radiaal te spaken?