Kraken frame
Hallo, ik heb pas een nieuwe racefiets aangeschaft. Ik heb er nu een paar ritten op gedaan ,maar ik merkte dat als ik mijn stuur beweeg dat er iets kraakt aan de voorkant en in de bovenbuis. Wat zou dit kunnen zijn??
Diep zitten en afzien !!
-
- Forum-lid
Misschien de rem- en schakelkabels die ofwel tegen elkaar ofwel tegen het frame tikken?
Zet je fiets eens stil met de voorrem ingeknepen en beweeg de fiets eens voor- en achterwaards. Zit het balhoofd goed vast? Kraakt het stuur nu ook? Beweeg het stuur eens met wrikken van links naar rechts en druk stuur ook L en R naar beneden. Kraakt dat ? Zo kan je zelf eens proberen te ontdekken waar dat gekraak vandaan komt. Vaak is het de stuurbocht in de stuurpen die krakende geluiden geeft. Had ik ook. Kon er niets aan doen. Stuur+ pen vervangen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
kraken komt volgens mij vooral door onderdelen die bewegen ten opzichte van elkaar, of een korreltje zand ertussen ofzo. Uit elkaar halen, schoonmaken en een beetje vet ertussen, en dan weer vast helpt waarschijnlijk net zo goed als nieuwe kopen Ik had dit in ieder geval met mijn zadelpen, en dit hielp prima.
Ik heb het es een keer gehad dat mijn kader een haarscheurtje vertoonde aan de bovenkant (vlak onder het stuur, hoe heet dat...?) en toen kraakte mijn fiets telkens ik kracht zette op het stuur. Gelukkig was de fiets nog in garantie en heb ik een spiksplinternieuw frame gekregen.
Pain is temporary, Pride is forever; en die schaafwonde denk ik ook...
-
- Forum-lid
Kan ook zijn dat jouw voorwiel wat vet of olie nodig heeft. Was gisteren gaan rijden met vrienden en die had hetzelfde voor! Had niet de indruk dat het geluidvan vooraan kwam maar hij vertelde me dat er af en toe wat olie op zijn mavic wielen moet en dan is dat geluid weg!?
Het kraken in het frame wordt vaak veroorzaakt inde blokkage van het voorwiel.
Supervast zetten is niet goed voor de lagers, maak het gedeelte waar de vork tegen de naaf zit schoon en ook de blokkage (de geribbelde delen) en doe er eits vet aan dan is in 99 van de 100 gevallen het kraken weg.
Succes
Gr. Loek
Supervast zetten is niet goed voor de lagers, maak het gedeelte waar de vork tegen de naaf zit schoon en ook de blokkage (de geribbelde delen) en doe er eits vet aan dan is in 99 van de 100 gevallen het kraken weg.
Succes
Gr. Loek
BeOne of us.
Over kabels die over het frame schuren als het stuur gedraaid is, ik heb veel krassen op de plek waar de kabels over het frame schuren. Hoe kan ik dat voorkomen? Zijn er trouwens nog andere tips om je fiets te beschermen tegen krassen tijdens het vervoer e.d.?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
ik zou het idd zoeken in de cockpit, dus stuurinrichting.
beste is alles effe loshalen, incl.balhoofd en lagers.
heeft de fm m zelf opgebouwd of komt ie compleet uit de fabriek?
wanneer er niet zuiver wordt gewerkt kan er wel es wat rotzooi (zand?) tussen komen en dat wreekt zich in bijgeluiden en verslijt.
stuur en stuurpen ook checke. zitten remhendels vast?
heeft je frame lagercups die in de balhoofdbuis geperst zijn? vaak wordt er wat pasta tussen de cups en balhoofdbuis gesmeerd om materiaal op materiaal schuren en dus bijgeluidjes tegen te gaan.
beste is alles effe loshalen, incl.balhoofd en lagers.
heeft de fm m zelf opgebouwd of komt ie compleet uit de fabriek?
wanneer er niet zuiver wordt gewerkt kan er wel es wat rotzooi (zand?) tussen komen en dat wreekt zich in bijgeluiden en verslijt.
stuur en stuurpen ook checke. zitten remhendels vast?
heeft je frame lagercups die in de balhoofdbuis geperst zijn? vaak wordt er wat pasta tussen de cups en balhoofdbuis gesmeerd om materiaal op materiaal schuren en dus bijgeluidjes tegen te gaan.
-
- Forum-lid
ik had/heb het ook. zo knikkent geluid. fiets is ook net nieuw. alles uit elkaar gehad maar hielp niks. bij fm geweest. die konden niks horen. hmzzz...ze zeiden dat me naven het waarscheinlijk waren en dat ik ze moest smeren. ik doe niks anders dan poetsen en smeren na het fietsen. en het geluid kom echt niet daar vandaan. zit bij mijn stuur.