Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

afregelen deore 9speed

flexi
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:00

flexi 16 dec 2010 21:23

ik heb een probleempje bij het afregelen van men versneling. als ik opschakel werkt alles goed tot men 6de kroontje en als ik dan nog 1 klik geef springt hij direct naar het 8ste kroontje. en negen is dan ook maar 1 klik meer. Kan dus maar 7x schakelen ipv 8 x en als ik de kabel los maak kan ik wel 8x kliken. en bij het terug schalelen blijft men ketting bij de eerst klik op men 9 de kroontje hangen, pas bij de 2de klik schakelt hij een kloontje terug. dan schakelt hij wel 1 voor 1 weer af tot het 5 de verspingt naar men 3 de en dan direct naar men kleinste.
ik heb de on-line handleiding van shimano deore gedown-load maar heeft niet geholpen, bijten dat ik al 2h vanalles aan het controlen en proben ben.

als iemand nog een idee heeft zou ik dat graag vernemen, alvast bedankt op voor hand aan al die er ook hun hoofd over breken wat het probleem zou zijn.

groetjes Flexi

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 16 dec 2010 21:30

Kabelspanning iets minder....volgens mij.
Regelen middels de "stelschroef" waar je buitenkabel in steekt. (bij de derailleur)
FacebookS3RSSite

flexi
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:00

flexi 16 dec 2010 21:47

danny1407 schreef:Kabelspanning iets minder....volgens mij.
Regelen middels de "stelschroef" waar je buitenkabel in steekt. (bij de derailleur)


bedankt voor de tip maar heb dat reeds geprobeerd en dan schakelt hij helemaal onregelmatig, met deze spanning heb ik het beste resultaat zowel bij het op of afschakelen.

groetjes Flexi

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 dec 2010 22:23

Het is toch echt een kwestie van kabelspanning.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39555
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 dec 2010 22:27

Paar vragen vooraf:
Heb je dit probleem al langer?
Hoe oud zijn de kabels?
Heb je de kabel recent opnieuw aan de derrie vastgemaakt?
Zit er een knik in de buitenkabel?
Less is bore

flexi
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:00

flexi 19 dec 2010 21:58

Daniel1975 schreef:Paar vragen vooraf:
Heb je dit probleem al langer?
Hoe oud zijn de kabels?
Heb je de kabel recent opnieuw aan de derrie vastgemaakt?
Zit er een knik in de buitenkabel?


het is de fiets van men gebuur maar heeft nog niet over dat probleem gesproken, de fiets is nog geen jaar oud dus die kabels kunnen niet echt een probleem zijn maar heb ze toch nog weer eens goed gesmeert, ja men gebuur had er zelf aan geprutst en heeft die kabel verzet ik heb hem terug gezet. en er zit geen knik in de kabel. maar heb een vermoeden dat de pat een duw heeft gehad en hierdoor problemen geeft op de grotere kroontjes. want heb gezien dat er krassen zijn zen versnelling.

surfzeeuw
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:10

surfzeeuw 20 dec 2010 14:02

Afstellen derailleur doe je op de buitenste 2 tandjes. De rest verloopt allemaal volgens vaste stapjes en is dus eigenlijk niet af te stellen.
Waarschijnlijk heb je met veel slijtage te maken, dan kan het gebeuren dat het schakelen minder soepel verloopt.
Maar met een nieuwe cassette en der. wieltjes zou je al een heel eind moeten kunnen komen.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 20 dec 2010 22:55

Uitgaande van een nieuwe ketting en een nieuwe cassette doe ik het zo:
Eerst regel ik de extremen, dus grootste kransje en kleinste kransje.
Met de stelschroeven begrens ik dus de derrie.
Vervolgens leg ik de ketting op het kleinste kransje (ketting op het grote kettingwiel voor)
vervolgens stel ik de spanning zo af dat de ketting meteen met een klik naar de volgende krans springt.
Daarna draai ik de kabelspanner zo ver dat de ketting tegen het derde kransje aan gaat lopen, en draai vervolgens de spanner terug zodat de ketting net niet meer tegen dat derde kransje aan loopt.
en dan is het (meestal) goed.

Als het niet werkt kan dat liggen aan incompatibele shifters, derries en cassettes; of aan slijtage.

Plaats reactie