Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

De effecten van doping?

p@home
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jul 2005 23:29

p@home 08 jul 2005 12:34

Hoi,

Ik ben een grote koersfan en ik vraag me altijd af wat de effecten zijn van doping. Een kennis die enkele jaren terug nog koerste bij de jongeren zei dat velen van hen (in België) doping nemen. Hij kon me ook vertellen dat je via het gebruik van doping 20% sneller kon fietsen.
Weten jullie soms of dit klopt?

Groetjes

Peter

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 08 jul 2005 12:46

Ik ben helaas nog nooit op dit forum een uitgesproken gebruiker tegengekomen. Weet alleen een algemeen cijfers dat zo'n 10 procent van de Nederlandse fitness bezoekers doping gebruikt (in welke vorm dan ook). Dus waarom niet zo'n 10 procent van de wielrenners. Ik denk dat zo iets heel erg per plaats verschilt. Het ligt er maar net aan of iemand op de club er makkelijk aan kan komen, en of de besten van de club bekende gebruikers zijn. Misschien dat net op die ene club veel wordt gebruikt. Er zijn mensen die zeggen dat juist amateurs relatief veel gebruiken. En dat gebeurt dan zonder goede medische begeleiding. De druk om te presteren is op elk niveau erg groot. Ik vergeet nooit die enquete onder Olympische sporters, anoniem afgenomen door een arts. Iets als 25 procent (of 50, weet het niet meer, aanzienlijk deel iig) zou doping gebruiken die (1) goud garandeert maar (2) na een paar jaar tot een zekere dood lijdt. Niemand moet aankomen met het argument dat renners het risico niet willen nemen, want dat willen ze dus wel.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 09 jul 2005 23:49

Eet je die of stop je die in je r..t? Pas op voor je Assos broek, zeem verschroeit!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

azrael
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 aug 2004 13:03

azrael 25 jul 2005 14:58

Quote: Origineel geplaatst door ponsteen op 08 Juli 2005
Ik ben helaas nog nooit op dit forum een uitgesproken gebruiker tegengekomen. Weet alleen een algemeen cijfers dat zo'n 10 procent van de Nederlandse fitness bezoekers doping gebruikt (in welke vorm dan ook). Dus waarom niet zo'n 10 procent van de wielrenners. Ik denk dat zo iets heel erg per plaats verschilt. Het ligt er maar net aan of iemand op de club er makkelijk aan kan komen, en of de besten van de club bekende gebruikers zijn. Misschien dat net op die ene club veel wordt gebruikt. Er zijn mensen die zeggen dat juist amateurs relatief veel gebruiken. En dat gebeurt dan zonder goede medische begeleiding. De druk om te presteren is op elk niveau erg groot. Ik vergeet nooit die enquete onder Olympische sporters, anoniem afgenomen door een arts. Iets als 25 procent (of 50, weet het niet meer, aanzienlijk deel iig) zou doping gebruiken die (1) goud garandeert maar (2) na een paar jaar tot een zekere dood lijdt. Niemand moet aankomen met het argument dat renners het risico niet willen nemen, want dat willen ze dus wel.


Wat noemt dat onderzoek doping? Alles wat op de verboden lijst staat? Of creatine/whey/tribulus/hmb/dextrose ook? Zonder dit soort dingen te weten heb je niks aan het onderzoek. Ik gebruik whey-eiwitten en creatine en een multi-vitamine. Doe ik nu aan doping of ben ik gewoon goed bezig met mijn sport? In mijn ogen dat laatste.
Steel is the way to go! ;-)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 jul 2005 15:20

EPO kan je VO2max wel met 7% verhogen.
(ofwel het effect is zó enorm groot dat ik denk dat als rijders als Lotz enzo het gebruiken het niet anders kan dan dat de absolute toppers een moderner equivalent van EPO gebruiken.
Cyclisme a deux vitesses enzo..... Gewiss Ballan @ Waalse Pijl etc)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 25 jul 2005 16:18

Het gebruik van EPO is maar tot een paar dagen na afloop van een kuur aan te tonen, het effect houdt 3 tot 4 maanden aan. Gepaart aan het gebruik van syntethische hemoglobine is het effect nog veel sterker. Overigens is het zo dat je met een machine als de altitrainer je hematocriet wel mag verhogen tot pak 'em beet 49,5, maar dat het gebruik van een spuit onsportief is en daarom verboden, tamelijk vreemde situatie lijkt me.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 25 jul 2005 17:28

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 25 Juli 2005

EPO kan je VO2max wel met 7% verhogen.
(ofwel het effect is zó enorm groot dat ik denk dat als rijders als Lotz enzo het gebruiken het niet anders kan dan dat de absolute toppers een moderner equivalent van EPO gebruiken.
Cyclisme a deux vitesses enzo..... Gewiss Ballan @ Waalse Pijl etc)


 
Ik begrijp de vraag naar "het meetbare effect van doping" maar kan er geen zinnig antwoord op geven.
Wat bedoel je, Scepticus, met je Lotz-voorbeeld en je bijkomende veronderstelling??
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 25 jul 2005 17:34

Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 25 Juli 2005

Het gebruik van EPO is maar tot een paar dagen na afloop van een kuur aan te tonen, het effect houdt 3 tot 4 maanden aan. Gepaart aan het gebruik van syntethische hemoglobine is het effect nog veel sterker. Overigens is het zo dat je met een machine als de altitrainer je hematocriet wel mag verhogen tot pak 'em beet 49,5, maar dat het gebruik van een spuit onsportief is en daarom verboden, tamelijk vreemde situatie lijkt me.


Ik ben allerminst thuis hierin, maar er lijkt mij toch wel een verschil... Bij een altimeter en drukkamers (ik heb een ploegmaat die dat verhuurt) past je lichaam en je bloed zich aan om beter te kunnen functioneren in externe factoren, net zoals op grote hoogte (effect hoogtestage dus). Bij epo- of ander dopinggebruik, zorg je door toevoeging van een stof ervoor dat je bloed zich aanpast terwijl er geen externe factor (zoals lagere luchtdruk) is die dit noodzakelijk maakt: dit kan lichamelijk gevaarlijk zijn... en tot op heden zijn de meningen verdeeld over de gezondheidsrisico's van epo-inname bij gezonde mensen. Buiten het sportvervalsend karakter, vind ik het ethisch ook schandalig dat sporters zich bedienen van dure geneesmiddelen die ontworpen zijn voor ernstig zieke (kanker)patiënten en die niet al deze patiënten zomaar (kunnen) krijgen.
Trouwens, op natuurlijke wijze, zelfs mét altimeter, gaan niet zomaar alle atleten ooit tot hematocriet 49 geraken hoor. De meest natuurlijke hematocrietwaardes liggen in de eerste helft van de 40 (dat zijn ook de ploeggemiddeldes bij QuickStep, vertelde de ploegarts mij eens).
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 25 jul 2005 18:37

Trainen met een altitrainer of verblijf in een lagedrukkamer zorgt ervoor dat het lichaam zelf meer EPO aanmaakt. EPO is niets anders dan het hormoon dat in de nieren geproduceerd wordt en de aanmaak van rode bloedcellen stimuleert. De gezondheidsrisico's liggen hem vooral in de een hoge hematocrietwaarde, hoewel mensen die op zeer grote hoogte verblijven een hematocriet van boven de 60 kunnen hebben zonder dat hun bloed klontert( en Bjarne "60 procent" Riis loopt ook nog altijd rond). Bij patienten met ernstig nierfalen(die zelf geen EPO meer aanmaken) ligt het maximum op 37%, daarboven nemen de gezondheisrisico's teveel toe.
De hematocrietwaarden in de tdf lagen in 1984 op gemiddeld 43%, in 1997 op 45,5%. Recentere cijfers heb ik niet, hematocrietwaarden vallen integenstelling tot polsslag in rust, wattage bij omslagpunt, VO2max etc. onder de privacy van de renners. Gezien het feit dat Rumsas, Lotz, Museeuw en Frigo om er maar eens een paar te noemen niet bij dopingcontroles maar op indirecte wijze zijn betrapt ga ik er vanuit dat EPO en andere hematocriet verhogende middelen nog altijd ruimschoots in het peloton circuleren.

Plaats reactie