Max. druk banden
Ik zit me al een tijdje af te vragen of de binnenband of de buitenband de maximale bandendruk "bepaald." De maximale druk staat alleen op de buitenband geschreven, maar de binnenband is het onderdeel dat die druk binnen moet houden. Weet iemand hier iets van? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een heel goedkoop eenvoudig binnenbandje dezelfde druk aankan als een hele dure band.
De binnenband drukt tegen de buitenband dus op de buitenband komt de grootste kracht te staan.
(probeer maar eens een losse binnenband op te pompen tot 8 bar, dat gaat niet lukken )
(probeer maar eens een losse binnenband op te pompen tot 8 bar, dat gaat niet lukken )
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door Eric op 30 Juni 2005
Ik zit me al een tijdje af te vragen of de binnenband of de buitenband de maximale bandendruk "bepaald." De maximale druk staat alleen op de buitenband geschreven, maar de binnenband is het onderdeel dat die druk binnen moet houden. Weet iemand hier iets van? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een heel goedkoop eenvoudig binnenbandje dezelfde druk aankan als een hele dure band.
Eigenlijk een heel eenvoudig vraagstuk maar heb me dat ook wel eens afgevraagd. Thx Scepticus.
Eigenlijk een heel eenvoudig vraagstuk maar heb me dat ook wel eens afgevraagd. Thx Scepticus.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Een niet nader te noemen LBS heeft het experiment gewaagd om een binnenband op te pompen en, zeg maar, niet te stoppen met pompen om eens te kijken wat er ging gebeuren. De binnenband reikte tot het plafond van de zaak voordat 'ie het begaf. Alleen met hoeveel druk dat gepaard ging..? misschien ook weer niet zo veel omdat het volume zo enorm toe nam. Nog niks wijzer, behalve dat de stelling van de post hierboven bewezen is
Deze theorie gaat op voor de band zelf, maar het ventiel is m.i. de zwakke schakel. Helaas laatst twee bandjes waarvan het ventiel kennelijk geen 8 bar kon hebben (fabricagefoutje?)
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne
Quoten: Origineel geplaatst door Aquarius op 30 Juni 2005
geen idee hoe ik lucht uit de binnenband laat zodat ik m kan verwisselen
Dat dingetje op het ventiel los draaien en dan indrukken
geen idee hoe ik lucht uit de binnenband laat zodat ik m kan verwisselen
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 30 Juni 2005
Quoten: Origineel geplaatst door Aquarius op 30 Juni 2005geen idee hoe ik lucht uit de binnenband laat zodat ik m kan verwisselen
mmm ga ik eens proberen
ik rij nu 5000+km zonder ooit lek gereden te hebben, heb dus nog nooit een wielrenband verwisseld hehe
Quoten: Origineel geplaatst door Aquarius op 30 Juni 2005geen idee hoe ik lucht uit de binnenband laat zodat ik m kan verwisselen
mmm ga ik eens proberen
ik rij nu 5000+km zonder ooit lek gereden te hebben, heb dus nog nooit een wielrenband verwisseld hehe
Pardon??? Actie = Reactie. De druk (lees kracht) op binnen- en buitenband is per defintie gelijk.Scepticus schreef:De binnenband drukt tegen de buitenband dus op de buitenband komt de grootste kracht te staan.
Dat is een invalide argument: de binnenband is gemaakt van een zeer elastisch materiaal. Daardoor zal hij eerder uitrekken (en uiteindelijk scheuren) dan dat er er een overdruk wordt opgebouwd. Voor de buitenband geldt precies het tegenovergesteld.probeer maar eens een losse binnenband op te pompen tot 8 bar, dat gaat niet lukken
De buitenband krijgt het natuurlijk wel veel zwaarder te verduren. Maar dat heeft niets met druk te maken.
Een aardig experiment in deze questie is om een binnenband in te klemmen een buis met eenzelfde diameter als een buitenband. De buis moet dan van een materiaal zijn gemaakt dat vele malen sterker is dan een buitenband. Vervolgens de binnenband oppompen en kijken bij welke druk deze ontploft. Zo kan gemeten worden bij welke druk een binnenband ontploft zonder dat deze opgerekt wordt.
Live fast; die young. mijn blog
rob74 schreef:Een aardig experiment in deze questie is om een binnenband in te klemmen een buis met eenzelfde diameter als een buitenband. De buis moet dan van een materiaal zijn gemaakt dat vele malen sterker is dan een buitenband. Vervolgens de binnenband oppompen en kijken bij welke druk deze ontploft. Zo kan gemeten worden bij welke druk een binnenband ontploft zonder dat deze opgerekt wordt.
Denk dat je binnenbandje niet zal ontploffen in deze proefopstelling. Het zal enkel moeilijker en uiteindelijk onmogelijk worden om er nog lucht in te krijgen (mits het systeem gesloten is). Daarnaast is ontploffing het gevolg van oprekking en dus zal het binnenbandje enkel worden geklemd tussen "buis en luchtdruk".
Correct me if Im wrong