Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Decathlon: Kwaliteit en service?

gunter
Forum-lid

gunter 26 jun 2005 18:13

Ik ben van plan van een racefiets te kopen en heb me al in enkele fietsenwinkels geinformeerd.  Ik reed tot nu toe met een hybride fiets (Trek 7200) maar wil me toch aan het echte werk wagen.
Bij Decathlon verkopen ze een fiets met voor- en achterderailleur Shimano 105 voor slechts 899 euro (Decathlon 7.4).  Voor de rest zitten er een hele boel van onderdelen van hun eigen merk op. Bij een fietsenmaker kosten zelfs de fietsen met mindere onderdelen (Tiagra) nog meer dan 900 euro.
http://www.decathloncycle.com/produit/G ... ayon=route
Ik denk er dus aan om deze fiets te kopen, maar vroeg me toch af of iemand ervaring heeft met de kwaliteit en vooral met de service van Decathlon.
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Gunter

twijfelaar
Forum-lid

twijfelaar 27 jun 2005 12:21

Mocht de decathlon in Schelle 2 maand eerder zijn opengegaan, dan had ik de fiets gehad die jij beschrijft en niet mijn huidig trekje.

Met de kwaliteit van hun fietsen heb ikzelf geen ervaring, een vriend van me heeft er een MTB gekocht en hem heb ik toch nog niet horen klagen. Integendeel.

Ik denk dat je er weinig aan kunt misdoen, door een decathlon te kopen

gunter
Forum-lid

gunter 27 jun 2005 12:56

Quoten: Origineel geplaatst door twijfelaar op 27 Juni 2005

Mocht de decathlon in Schelle 2 maand eerder zijn opengegaan, dan had ik de fiets gehad die jij beschrijft en niet mijn huidig trekje.Met de kwaliteit van hun fietsen heb ikzelf geen ervaring, een vriend van me heeft er een MTB gekocht en hem heb ik toch nog niet horen klagen. Integendeel.Ik denk dat je er weinig aan kunt misdoen, door een decathlon te kopen

Ik ben ook in Decathlon Schelle gaan kijken.  De service leek me op het eerste zicht wel ok, hoewel je lang moet wachten wegens drukte. (betert misschien nog wel wat, aangezien ze nog maar enkele weken geopend zijn). Ik wou de pedalen die meegeleverd worden met de fiets wisselen voor pedalen met een ander kliksysteem (hetzelfde als m'n huidige fiets).  Dit was geen probleem volgens de verkoper.  En na drie maanden kon je terug langs gaan voor gratis onderhoud van de fiets.
Ik vrees alleen dat de service niet optimaal is. Bij een fietsenmaker kan je toch bij een professional terecht met je vragen, terwijl je het bij Decathlon meestal met een verkoper moet stellen.
Welke Trek-fiets heb jij?  De Trek 1200 is namelijk ook een van de fietsen waartussen ik twijfel. (Slechts afgemonteerd met Tiagra, hoewel 105 achteraan) Die kost dan wel al 1046 euro bij de fietsenhandel.Ben je tevreden over je Trek-fiets?  Heb momenteel een Hybridefiets van Trek (7200), maar die oorspronkelijke pedalen waren vrij snel stuk en ik heb constant spaakbreuk achteraan.  Voor de rest een prima fiets.

twijfelaar
Forum-lid

twijfelaar 27 jun 2005 13:51

Heb de TREK 1200.

Prima fiets.
Mij hoor je over die fiets zeker niet klagen.

idd jammer van de tiagra. Al is dat best een te pruimen groepje.
En als er iets verslijt ga ik beetje bij beetje verder ombouwen naar full 105.

Voordeel van trek is dat er meer merkonderdelen opzitten (naven bv zijn ook tiagra, als ik me niet vergis zijn die ook decathlon) en dat het frame je een geruster gevoel heeft, t is een trek en die hebben een naam hoog te houden.

En wanneer het dan om een onderdeel van een beta-merk gaat, dan toch een met iets meer 'faam' dan decathlon-onderdelen.
Bontrager heeft toch prima gerief lijkt me (en is actief in de compettitie). Zadel zit prima, carbon zadelpen is fraai, crank ook geen klagen over. Zelfs de banden bollen lekker.
En alex velgen is een degelijk low budget alternatief. Na 1600 km en ik ben niet meteen een pluimpje nog geen problemen.

Prijs is wel hoger dan die decathlon. Al moet je anders eens bij Claessens aan de brug in Willebroek gaan kijken. Die kan je 15 procent geven op TREK (ook op merida, andere merken doorgaans 10 procent). En dan is je fiets plots goedkoper dan de decathlon (wel zonder pedalen, op de site staan die erbij, maar dat klopt blijkbaar niet).
Nadeel van die man is dat hij de maat 'schat' met het kennersoog (de oude methode). En volgens een berekening die ik later op het net heb gemaakt had ik eigenlijk gerust een maatje groter gemogen.

Het verder op maat zetten van mijn fiets heb ik dan maar zelf gedaan (op basis van een tabelletje die ik op het net heb gevonden en verder op gevoel bijgestelt).

Verder is het wel een goede FM. Kun je zeker en vast terrecht met al je problemen en vragen. Beetje speciale man met een bizar gevoelvoor humor, maar goudeerlijk volgens mij.

twijfelaar
Forum-lid

twijfelaar 27 jun 2005 14:08

Mijn stelling dat ik de decathlon zou gekocht hebben ipv mijn huidige trek is puur gebaseerd op die 105-afmontage tegenover mijn grotendeels Tiagra nu.

Toen ik moest kiezen wist ik immers van geen van beide fietsen hoe ze zouden rijden.

Hoogst waarschijnlijk is de trek 1200 aan 15 procent korting op de adviesprijs een betere koop dan die decathlon.

Maar als beginner staar je je blind op die 105.
De decathlon zal zeker een goeie fiets zijn, de trek mogelijks iets beter en met meer potentieel. Zeker wanneer je het prijsverschil ziet wegvallen.

Mocht ik morgen mijn trek perte total vlammen en ik opnieuw moet kiezen tussen die 2 fietsen....
Dan is de keuze gans anders. Ik zou nu meteen voor de trek gaan omdat ik weet dat het een goede en aangename fiets is.

Maar toen niet. Toen heb ik gekozen voor de trek omdat de decathlon in Antwerpen te ver was om op een gemakkelijke service te kunnen rekenen. En er was geen sprake van een decathlon is Schelle, dat was nog niet geweten.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

En als je die trek eens wilt zien, ik zoef elke dag van Wilrijk naar Sint-Amands en terug. En dan passeer ik door Schelle.

twijfelaar
Forum-lid

twijfelaar 27 jun 2005 14:11

Quote: Origineel geplaatst door Gunter op 27 Juni 2005
[  Heb momenteel een Hybridefiets van Trek (7200), maar die oorspronkelijke pedalen waren vrij snel stuk en ik heb constant spaakbreuk achteraan.  Voor de rest een prima fiets.

Pedalen zijn niet bij de trek 1200, dus breuk aan pedalen ligt niet aan hen.

En spaken zijn van een ander merk. Er zitten low budget wielen in, maar ik vind ze degelijk en vind je bij meerdere merken terug in die prijsklasse. En dat zijn zaken die je op termijn toch gaat en moet veranderen. Dan steek je toch gewoon CXP's.

gunter
Forum-lid

gunter 27 jun 2005 15:42

Quoten: Origineel geplaatst door twijfelaar op 27 Juni 2005

Quote: Origineel geplaatst door Gunter op 27 Juni 2005

[  Heb momenteel een Hybridefiets van Trek (7200), maar die oorspronkelijke pedalen waren vrij snel stuk en ik heb constant spaakbreuk achteraan.  Voor de rest een prima fiets.

Pedalen zijn niet bij de trek 1200, dus breuk aan pedalen ligt niet aan hen.En spaken zijn van een ander merk. Er zitten low budget wielen in, maar ik vind ze degelijk en vind je bij meerdere merken terug in die prijsklasse. En dat zijn zaken die je op termijn toch gaat en moet veranderen. Dan steek je toch gewoon CXP's.

Waar woon je ergens?  Ben zelf van Oppuurs (Deelgemeente van Sint-Amands).  Heb die hybridefiets gekocht bij Bikeland (Bornem)  Wil me ook nog eens gaan informeren in Malderen (Adriaensen) want daar heb ik al goede dingen van gehoord van fervente fietsers, maar hij verkoopt geen Trek.

twijfelaar
Forum-lid

twijfelaar 27 jun 2005 16:09

Sint-Amands zelf.

knal in het centrum.

Bikeland gaf toen ik mijn fiets kocht maar 10 procent op TREK (volgens hun site is die actie nu zelfs al ten einde).

Bikeland heeft wel al het nodige om je helemaal op te meten en je fiets compleet mathematisch op maat te zetten (vraag is of je dan ook op gevoel goed zit. Da's ieder voor zich om uit te maken. De kans zal wel groter worden dat je meteen goed zit).
Normaal vragen ze daar 50 euro voor, weet nu niet of het gratis is als je je fiets ook bij hen koopt.

t is uiteraard wel iemand met veel expertise met racefietsen.

Probleem is vooral dat de fiets die ik gekocht heb boven mijn budget is gegaan. Vandaar dat die 5 procent extra korting voor mij belangrijk waren. Ik moest de aankoop (fiets, pedalen en schoenen) kunnen verantwoorden zowel voor mezelf als voor mijn vriendin (die vind dat allemaal veel te duur).

freek
Forum-lid

freek 27 jun 2005 17:03

899 € voor een fiets met 105? Op het eerste gezicht lijkt me dat wel een aanrader (als je tenminste voor Shimano te vinden bent...) Eigen merk van Dekathlon schijnt toch ook in orde te zijn, dus waarom niet?

cliors
Forum-lid

Gebruikersavatar cliors 27 jun 2005 23:53

Ik rij zelf op een decathlon 9.2 2005 en over de kwaliteit en service ben ik meer dan tevreden.
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

gunter
Forum-lid

gunter 28 jun 2005 02:09

Ga deze week nog eens een laatste keer horen bij een andere fietsenmaker en daarna een beslissing nemen. Waarschijnlijk wordt het de Decathlon, hoewel de posts van Twijfelaar me aan het twijfelen gebracht hebben.  De Trek 1200 is namelijk ook wel een knappe fiets.  Misschien dat ik daar nog een korting op kan bedingen.

twijfelaar
Forum-lid

twijfelaar 28 jun 2005 11:16

Quote: Origineel geplaatst door Gunter op 28 Juni 2005
Ga deze week nog eens een laatste keer horen bij een andere fietsenmaker en daarna een beslissing nemen. Waarschijnlijk wordt het de Decathlon, hoewel de posts van Twijfelaar me aan het twijfelen gebracht hebben.  De Trek 1200 is namelijk ook wel een knappe fiets.  Misschien dat ik daar nog een korting op kan bedingen. 

tja... waar denk je dat ik m'n naam aan te danken heb???

Op de lange duur ga je nog beslissen op basis van het kleur.
Maar zowel de decathlon als de trek 1200 vind ik best fijn om naar te kijken.

Beide fietsen zullen zeker aan elkaar gewaagd zijn, en van geen van beide zul je ooit spijt hebben. Alleen voor absolute leken zal de trek wel 'chiquer' lijken. Da's een gekend merk he. Decathlon daarentegen... da's de aldi van de sportzaken. Wat echter absoluut niet wil zeggen dat ze geen kwaliteit leveren. Mijn huidige (realistische) droomfiets is alvast een decathlon. De 9.2. Voor als ik de mijne total loss rij. Wat hopelijk niet zal gebeuren.

Laat weten wat het wordt. En misschien kom ik je op de Scheldedijk of op het oude spoorwegpad wel eens voorbij gezoefd. Dan zal ik je tenminste aan de fiets kunnen herkennen.

Plaats reactie