Pagina 1 van 3
licenties, wedstrijdniveaus etc...
Geplaatst: 20 jun 2005 19:36
door cas_
Hallo,
Ik heb een vraag wat betreft de verschillende wedstrijdniveau's in de wielerwereld.
Ik lees/hoor vaak de termen: beloften, elite, amateur A, B en C. Continentaal, professional ploegen etc..
Wat houdt het allemaal in, welke klasse is betaald en hoe kom je in welke klasse (aan een licentie?)?
zijn die gasten van AXA, Lowik, wilton-snel etc voltijd en betaald bezig met wielrennen?
Ik wil zelf misschien binnenkort wel eens wedstrijden gaan rijden en wil dus graag weten hoe je daar het beste mee kunt beginnen.
Ik hoop op antwoord!
Bedankt!
licenties, wedstrijdniveaus etc...
Geplaatst: 20 jun 2005 20:41
door coulthard
Die gasten van AXA, Lowik, etc. zou je semi-profs kunnen noemen. Ze krijgen in principe al het materiaal betaald en daarnaast een klein loontje (hangt af van de ploeg en je positie binnen die ploeg. Ze zwemmen eigenlijk een beetje tussen het amateur veld en de profs in.
Het zit met de klassen in nederland zo (volgens mij):amateur C (laagste klasse)amateur Bamateur AElite/belofte: 75 amateurs en 25 semi profscontinentaal (UCI): 25 profs en 75 semi-profsPro tour (UCI): full profs
Voor de klassen A, B, C en elite/belofte kan je een licentie aanvragen.
Ik zelf rijd bij de (elite/) belofte, dus de hoogste klasse waar je een licentie voor kan aanvragen.
Volgens mij klopt het zo een beetje, iemand?
licenties, wedstrijdniveaus etc...
Geplaatst: 20 jun 2005 20:45
door bike_add1ct
Klopt volgens mij wel aardig ja, de verhoudingen amateur/semi-prof/full prof zou ik zelf niet zo weten.
In Cas*'s geval, zou ik gewoon eerst een jaartje bij de amateur A's rondkijken, kijken hoe het gaat (gaat hard genoeg hoor), later bedenken of je dit wel best vind of toch naar de Elites over wilt gaan (langere wedstrijden, klassiekers, etc).
licenties, wedstrijdniveaus etc...
Geplaatst: 20 jun 2005 21:47
door trekoclv
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 20 Juni 2005
Klopt volgens mij wel aardig ja, de verhoudingen amateur/semi-prof/full prof zou ik zelf niet zo weten.In Cas*'s geval, zou ik gewoon eerst een jaartje bij de amateur A's rondkijken, kijken hoe het gaat (gaat hard genoeg hoor), later bedenken of je dit wel best vind of toch naar de Elites over wilt gaan (langere wedstrijden, klassiekers, etc).
dat zou ik zeker minimaal een jaar doen. overstap is toch heel groot na 1 jaar fietsen.
licenties, wedstrijdniveaus etc...
Geplaatst: 20 jun 2005 23:02
door silentbughunter
Ik zou zelf ook volgend jaar wedstrijden willen gaan rijden maar met welke snelheid word er in welke klasse rond gereden zodat ik niet ergens ga fietsen waar ik na 15 min al helemaal naar de kl*te ben
licenties, wedstrijdniveaus etc...
Geplaatst: 20 jun 2005 23:41
door bike_add1ct
Snelheid verschilt niet zoveel per klasse, meestal 40-42 km/u, vooral de afstand verschilt. C en B vaak ca 50, A 60-90, Elites tot 150 ofzo. Maar snelheid is niet de zwaarste factor, je wordt zo meegezogen in een peloton. Vooral het telkens vol aanzetten na elke bocht en het bevechten van je positie in het peloton zijn zwaar resp lastig.
licenties, wedstrijdniveaus etc...
Geplaatst: 21 jun 2005 00:44
door hans
beginnen bij de A's vind ik al vrij ambiteus, Ik zou gewoon bij de B's beginnen, rijden ze ook aardig door en dan kun je gelijk ervaring op doen met het rijden van wedstrijden en mischien op zn tijd meedoen voor de prijzen.
licenties, wedstrijdniveaus etc...
Geplaatst: 21 jun 2005 01:17
door cimecaron
Wat ik me wel is afvraag : moet je eigenlijk ook lid zijn van een wielervereniging om wedstrijden te kunnen rijden ?
licenties, wedstrijdniveaus etc...
Geplaatst: 21 jun 2005 10:16
door anton84
@CimeCaron: Nee, volgens mij kun je individueel ook een licentie aanvragen, maar dat zou per bond kunnen verschillen. Dan denk ik dat het bij de NWB wel en bij de KNWU niet kan.
@ Cas*: Je moet bedenken dat je er eerst een hele tijd afgereden zult worden. Maar het gaat wel vanzelf steeds beter.
licenties, wedstrijdniveaus etc...
Geplaatst: 21 jun 2005 10:20
door ts-biker
In België bestaan er nevenbonden waar je met een dagvergunning kan starten. Als dat in Nederland (en ik vermoed van wel) ook bestaat dan kan je misschien eerst eens proberen en zien of het je aanstaat of niet.
TS
licenties, wedstrijdniveaus etc...
Geplaatst: 21 jun 2005 13:20
door zombie
Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 21 Juni 2005
In België bestaan er nevenbonden waar je met een dagvergunning kan starten. Als dat in Nederland (en ik vermoed van wel) ook bestaat dan kan je misschien eerst eens proberen en zien of het je aanstaat of niet.
TS
TS, zou opnieuw op de weg wat wedstrijdjes willen rijden in nevenbonden maar welke zijn er in de Kempen ?
licenties, wedstrijdniveaus etc...
Geplaatst: 21 jun 2005 14:16
door coulthard
Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 20 Juni 2005
Snelheid verschilt niet zoveel per klasse, meestal 40-42 km/u, vooral de afstand verschilt. C en B vaak ca 50, A 60-90, Elites tot 150 ofzo. Maar snelheid is niet de zwaarste factor, je wordt zo meegezogen in een peloton. Vooral het telkens vol aanzetten na elke bocht en het bevechten van je positie in het peloton zijn zwaar resp lastig.
Klopt niet helemaal. Criteriums rijden wij toch al gauw 42-44 km/h gem.En klassiekers vaak tegen de 43-45 km/h, afhankelijk van het weertype (soms gaat het tegen de 55-60 gaat en zeker als het peleton op een lint zit is dat behoorlijk doorbijten).
Ik zelf ben als 1e jaar amateur (en 1e jaar dat ik ging koersen) begonnen bij de elite/belofte. Ik heb dit als (extreem) zwaar ervaren en had achteraf beter bij amateurs A moeten beginnen.