Pagina 1 van 10

trapfrequentie

Geplaatst: 06 feb 2005 15:07
door frits
Als beginnende fietser vroeg ik me af wat handig aan te houden is als trapfrequentie.
Wat is er te vertellen over trapfrequentie, is dat iets wat getraind moet of kan worden?
Is er een bepaalde frequentie die in trainingen aangehouden wordt en wordt dan alleen de belasting verhoogd (op de tacx) of is het een gevoelskwestie?
groet frits 

trapfrequentie

Geplaatst: 06 feb 2005 15:24
door hans
Trainen op een hoge trapfrequentie is zeer aan te raden, vooral tijdens trainingen.
Zorg iig dat je niet onder die 90 omwentelingen per minuut komt, hoger is beter (in de bergen mag het iets onder de 90 zakken, hoewel ik dat net zo prettig vind)
 Ik probeer tijdens duurtrainigen ff boven de 110 te zitten, gaat wellicht ten koste van je gem snelheid, maar tijdens een training vind ik dat niet belangrijk. Fietsen met een hoge trapfrequentie is in het begin mischien lastig maar met voldoende oefening zal het zeker lukken.

trapfrequentie

Geplaatst: 06 feb 2005 15:33
door mensma
Hmm, erg interessante topic. Met mij is het namelijk zo dat ik het lekkerst fiets met ongeveer 80 omwentelingen per minuut. Zodra ik hoger ga zitten krijg ik last van m'n knieen. Eigenlijk de omgekeerde wereld toch? OF is het niet zo dat hoe meer omwentelingen per minuut je maakt hoe beter het voor je knieen is?

trapfrequentie

Geplaatst: 06 feb 2005 16:11
door coulthard
110 omw/min. is wel veel van het goede.......
Als we kijken naar de werelduur records ligt de gem. trapfrequentie op 104.8 omw/min.Veelal word gezegd dat een trapfrequentie tussen 95-100 ideaal is.
Ik zelf train meestal rond de 100 omw/min.

trapfrequentie

Geplaatst: 07 feb 2005 09:03
door daniel1975
Quoten: Origineel geplaatst door Hans op 06 Februari 2005


Zorg iig dat je niet onder die 90 omwentelingen per minuut komt, hoger is beter (in de bergen mag het iets onder de 90 zakken, hoewel ik dat net zo prettig vind)


IN de bergen slechts iets onder de 90 zakken.... Bij mij zakt dat er toch wel stevig onder hoor, 70-75 ofzo.
Een trapfreq van 110 tijdens de trainingen lijkt mij ook niet echt zinvol. 100 is genoeg. Dat rijdt prettiger en je gemiddelde zal iets hoger liggen. Bij een trapfreq van 110 ga je IMHO je hartslag bij een te laat tempo al naar je D2 zone jagen. Daarbij denk ik niet dat het zomaar haalbaar is om 110 rpm te blijven rijden op een ritje van 100km.

trapfrequentie

Geplaatst: 07 feb 2005 11:28
door hans

 Bij een trapfreq van 110 ga je IMHO je hartslag bij een te laat tempo al naar je D2 zone jagen. Daarbij denk ik niet dat het zomaar haalbaar is om 110 rpm te blijven rijden op een ritje van 100km.


Vooral in het begin van het seizoen heb ik zon hoge trapfrequentie als prettig ervaren, met name door toename aan souplesse, mischien ook omdat ik vaak in een groep rij waar ik met een lage trapfrequentie niet optimaal train.
In het begin zijn namelijk het aantal omwentelingen zeker zo belangrijk als het aantal kilometers. Ik moet wel zeggen dat later in het seizoen en tijdens langere trainingen mijn trapfrequentie iets omlaag gaat maar onder de honderd kom ik zeer weinig. Qua vermogen is zon trapfequentie wellicht niet zo efficient maar dan fiets ik ook vaker met een lagere trapfrequentie.
Verder is je trapfrequentie heel persoonlijk, ik vertel alleen wat mijn ervaringen zijn, zeg niet dat dit de beste manier is, en zeg ook dat het voor iedereen belangrijk is om op het vlakke niet onder de 90 te komen.

trapfrequentie

Geplaatst: 07 feb 2005 17:43
door giant-eric
Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 07 Februari 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Hans op 06 Februari 2005


Zorg iig dat je niet onder die 90 omwentelingen per minuut komt, hoger is beter (in de bergen mag het iets onder de 90 zakken, hoewel ik dat net zo prettig vind)


IN de bergen slechts iets onder de 90 zakken.... Bij mij zakt dat er toch wel stevig onder hoor, 70-75 ofzo.



Ik rijd met 39-25 en als langzaamst op de heuvels (Ventoux, redoute enz.) met ± 15 km/h . Dat voelt als trapfreq het fijnst, zo'n 75 dus. Hoewel ik me soms moet tegen houden met niet helmaal leeg te rijden en af te zakken naar 10-12 km/h , nog altijd 60 rpm..
OP het vlakke zo'n 96 - 102, afhankelijk van de vorm vd dag.
dat zijn mijn  "ideale " toerentallen.
vertrouw op je gevoel en trap niet te zwaar.. ga eens fietsen zo als jij dat lekker vind en als je dat gevonden hebt, tel dan eens wat je toerental is.
vergelijk dat dan eens met wat je hier leest, misschien is er niks " aan de hand "  ..
 
succes

trapfrequentie

Geplaatst: 07 feb 2005 19:33
door coulthard
Ik ben het er niet mee eens dat wanneer je net begint je een trapfrequentie moet hebben waarbij je je prettig voelt, want deze zal altijd erg laag liggen.
Een hoge trapfrequentie moet je trainen, je aanleren.

trapfrequentie

Geplaatst: 07 feb 2005 20:12
door amclassic-fan
Ben het helemaal met Coulthard eens. Voor iedereen onder de 18 zijn niets voor niets beperkte verzetten. Groot rijden is gewoon slecht voor je knieën.

trapfrequentie

Geplaatst: 07 feb 2005 20:17
door amclassic-fan
@Giant-Eric Ik hebb mezelf aangeleerd om licht te fietsen. Op het vlakken altijd 105 of hoger rijden. In de bergen blijf ik altijd nog heel end boven de 80 (behalve op Redoute na 150km). Lager fietsen is voor mij onrendabel en hou ik niet lang vol. Voor mij dus lang leven de triple

trapfrequentie

Geplaatst: 07 feb 2005 20:26
door daniel1975
Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 07 Februari 2005


Een hoge trapfrequentie moet je trainen, je aanleren.


Zeker weten!!! Ik dacht altijd dat ik dat nooit zou kunnen, reed altijd 1-2 tandjes zwaarder dan mijn fietsmaatjes. Mijzelf nu er echt op gezet om het aan te leren en inmiddels rijd ik van de 100km er 75 rond de 100rpm.
Kost wat moeite, maar dan heb je ook wat!

trapfrequentie

Geplaatst: 07 feb 2005 21:02
door mensma
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 07 Februari 2005

Ben het helemaal met Coulthard eens. Voor iedereen onder de 18 zijn niets voor niets beperkte verzetten. Groot rijden is gewoon slecht voor je knieën.


Als ik dit zo hoor heb ik gewoon een probleem. Ik rijdt dus standaard rond de 80 rpm in een zwaar verzet, simpelweg omdat dit me het beste ligt en ik hier het snelste mee ga. Wat is het idee erachter dat groot rijden niet goed voor voor je knieën is? Simpelweg omdat je dan meer kracht moet zetten? Een hoge frequentie lijkt me ook niet goed, je buigt je knieën dan toch ontzettend vaak, of veroorzaakt dat geen slijtage?
Hebben jullie er een verklaring voor dat ik juist last van mijn knieën krijg als ik een hoge frequentie aanhoudt? Ik heb dat namelijk wel eens geprobeerd maar, dan blijft één van m'n knieën vaak "haken" tijdens de normale dagelijkse bezigheden.