Pagina 1 van 3

zelf naven servicen?

Geplaatst: 01 feb 2005 20:48
door marky
Mensen,
ik heb al wat op internet rondgesurft. Park Tool enzo, maar echt helder vind ik de beschrijving niet. Ook uit de pdfjes van de shimano-site kan ik niet wijs worden.
Is t verstandig/mogelijk om zelf shimano-naven te servicen? Zoja, hoe moet dat en wat heb je ervoor nodig?

zelf naven servicen?

Geplaatst: 02 feb 2005 08:26
door ts-biker
easy job. Platte sleutel 13 & 15 en gewone sleutel 17 (bij sommige modellen heb je 2 dezelfde platte sleutels nodig). Best is wel een bankschroef met een compressor waar je de wielas in vast kan zetten. Als je geen compressor hebt kan je uw wiel ook "voorzichtig op de platte kant van uw afstelmoer zetten. Je draait de bovenkant los (onderste stelmoer vasthouden met platte sleutel, bovenste moer naar links losdraaien. Opendoen alles proper maken, nieuw vet en terug toe doen. Afstellen draai de onderste stelmoer tot als hij vast staat (zonder te wringen) en dan 45° terugdraaien, hou hem vast en draai de bovenste stelmoer er vast tegen. En moest hij nog te los of te vast zitten op gevoel afregelen.
TS

zelf naven servicen?

Geplaatst: 02 feb 2005 10:42
door zombie
Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 02 Februari 2005


easy job. Platte sleutel 13 & 15 en gewone sleutel 17 (bij sommige modellen heb je 2 dezelfde platte sleutels nodig). Best is wel een bankschroef met een compressor waar je de wielas in vast kan zetten. Als je geen compressor hebt kan je uw wiel ook "voorzichtig op de platte kant van uw afstelmoer zetten. Je draait de bovenkant los (onderste stelmoer vasthouden met platte sleutel, bovenste moer naar links losdraaien. Opendoen alles proper maken, nieuw vet en terug toe doen. Afstellen draai de onderste stelmoer tot als hij vast staat (zonder te wringen) en dan 45° terugdraaien, hou hem vast en draai de bovenste stelmoer er vast tegen. En moest hij nog te los of te vast zitten op gevoel afregelen.
TS


TS, welk lagervet gebruik jij.... ik heb dat gele/groene spul van shimano maar heb de indruk dat dat nogal een hoge viscositeit heeft ?
 
greetz
zombie

zelf naven servicen?

Geplaatst: 02 feb 2005 14:04
door marky
Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 02 Februari 2005


easy job. Platte sleutel 13 & 15 en gewone sleutel 17 (bij sommige modellen heb je 2 dezelfde platte sleutels nodig). Best is wel een bankschroef met een compressor waar je de wielas in vast kan zetten. Als je geen compressor hebt kan je uw wiel ook "voorzichtig op de platte kant van uw afstelmoer zetten. Je draait de bovenkant los (onderste stelmoer vasthouden met platte sleutel, bovenste moer naar links losdraaien. Opendoen alles proper maken, nieuw vet en terug toe doen. Afstellen draai de onderste stelmoer tot als hij vast staat (zonder te wringen) en dan 45° terugdraaien, hou hem vast en draai de bovenste stelmoer er vast tegen. En moest hij nog te los of te vast zitten op gevoel afregelen.
TS


NOg een aantal onduidelijkheden nav je antwoord:
Allebei kanten openen? Dit geld voor zowel achter als voornaaf? En 'hoever' vastdraaien? 'Bovenste moer' == achterste moer?

zelf naven servicen?

Geplaatst: 02 feb 2005 14:10
door ts-biker
Shimanovet is zeer goed (dat lichtgroene-gele), ook pedros heeft goei vet (syn-lube) maar normaal gebruik ik meestal shimanovet.
TS 

zelf naven servicen?

Geplaatst: 02 feb 2005 14:23
door ts-biker
Quoten: Origineel geplaatst door Marky op 02 Februari 2005


Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 02 Februari 2005


easy job. Platte sleutel 13 & 15 en gewone sleutel 17 (bij sommige modellen heb je 2 dezelfde platte sleutels nodig). Best is wel een bankschroef met een compressor waar je de wielas in vast kan zetten. Als je geen compressor hebt kan je uw wiel ook "voorzichtig op de platte kant van uw afstelmoer zetten. Je draait de bovenkant los (onderste stelmoer vasthouden met platte sleutel, bovenste moer naar links losdraaien. Opendoen alles proper maken, nieuw vet en terug toe doen. Afstellen draai de onderste stelmoer tot als hij vast staat (zonder te wringen) en dan 45° terugdraaien, hou hem vast en draai de bovenste stelmoer er vast tegen. En moest hij nog te los of te vast zitten op gevoel afregelen.
TS


NOg een aantal onduidelijkheden nav je antwoord:
Allebei kanten openen? Dit geld voor zowel achter als voornaaf? En 'hoever' vastdraaien? 'Bovenste moer' == achterste moer?


Je opent je wiel slechts langs 1 kant (voorwiel kan je de kant kiezen, achterwiel best langs de linkse kant dus tov de body). Voor-en achterwiel dus hetzelfde principe. Aan de kant dat je opendraait zitten 2 platte moeren. De binnenste is om af te regelen, de buitenste om vast te zetten. Dus met de binnenste regel je uw as, je zet de buitenste er terug tegen maar niet te hard. Dan voel je of je wiel goed loopt (of er spel op zit) indien ja buitenste effe lossen, binnenste een paar mm losser of vaster, buitenste terug zacht ertegen. Als alles goed is qua regeling draai je de buitenste vaster tegen de binnenste (je houdt de binnenste in positie met je sleutel.De kant die je dus niet gebruikt moet in de bankschroef staan anders is het moeilijk om je as te regelen (vermits hij dan meedraait)Is het wat duidelijk (is niet makkelijk op deze manier natuurlijk)
TS

zelf naven servicen?

Geplaatst: 02 feb 2005 14:41
door marky
Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 02 Februari 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Marky op 02 Februari 2005


Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 02 Februari 2005


easy job. Platte sleutel 13 & 15 en gewone sleutel 17 (bij sommige modellen heb je 2 dezelfde platte sleutels nodig). Best is wel een bankschroef met een compressor waar je de wielas in vast kan zetten. Als je geen compressor hebt kan je uw wiel ook "voorzichtig op de platte kant van uw afstelmoer zetten. Je draait de bovenkant los (onderste stelmoer vasthouden met platte sleutel, bovenste moer naar links losdraaien. Opendoen alles proper maken, nieuw vet en terug toe doen. Afstellen draai de onderste stelmoer tot als hij vast staat (zonder te wringen) en dan 45° terugdraaien, hou hem vast en draai de bovenste stelmoer er vast tegen. En moest hij nog te los of te vast zitten op gevoel afregelen.
TS


NOg een aantal onduidelijkheden nav je antwoord:
Allebei kanten openen? Dit geld voor zowel achter als voornaaf? En 'hoever' vastdraaien? 'Bovenste moer' == achterste moer?


Je opent je wiel slechts langs 1 kant (voorwiel kan je de kant kiezen, achterwiel best langs de linkse kant dus tov de body). Voor-en achterwiel dus hetzelfde principe. Aan de kant dat je opendraait zitten 2 platte moeren. De binnenste is om af te regelen, de buitenste om vast te zetten. Dus met de binnenste regel je uw as, je zet de buitenste er terug tegen maar niet te hard. Dan voel je of je wiel goed loopt (of er spel op zit) indien ja buitenste effe lossen, binnenste een paar mm losser of vaster, buitenste terug zacht ertegen. Als alles goed is qua regeling draai je de buitenste vaster tegen de binnenste (je houdt de binnenste in positie met je sleutel.De kant die je dus niet gebruikt moet in de bankschroef staan anders is het moeilijk om je as te regelen (vermits hij dan meedraait)Is het wat duidelijk (is niet makkelijk op deze manier natuurlijk)
TS

Is al duidelijker. Moet de snelspanner er ook uit? Ik vraag mn fietsenboer wel s of ik mee kan kijken tijdens een servicebeurt (als t mag van m). Nog tips als je geen bankschroef ter beschikking hebt?

zelf naven servicen?

Geplaatst: 02 feb 2005 14:51
door marky
Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 02 Februari 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Marky op 02 Februari 2005


Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 02 Februari 2005


easy job. Platte sleutel 13 & 15 en gewone sleutel 17 (bij sommige modellen heb je 2 dezelfde platte sleutels nodig). Best is wel een bankschroef met een compressor waar je de wielas in vast kan zetten. Als je geen compressor hebt kan je uw wiel ook "voorzichtig op de platte kant van uw afstelmoer zetten. Je draait de bovenkant los (onderste stelmoer vasthouden met platte sleutel, bovenste moer naar links losdraaien. Opendoen alles proper maken, nieuw vet en terug toe doen. Afstellen draai de onderste stelmoer tot als hij vast staat (zonder te wringen) en dan 45° terugdraaien, hou hem vast en draai de bovenste stelmoer er vast tegen. En moest hij nog te los of te vast zitten op gevoel afregelen.
TS


NOg een aantal onduidelijkheden nav je antwoord:
Allebei kanten openen? Dit geld voor zowel achter als voornaaf? En 'hoever' vastdraaien? 'Bovenste moer' == achterste moer?


Je opent je wiel slechts langs 1 kant (voorwiel kan je de kant kiezen, achterwiel best langs de linkse kant dus tov de body). Voor-en achterwiel dus hetzelfde principe. Aan de kant dat je opendraait zitten 2 platte moeren. De binnenste is om af te regelen, de buitenste om vast te zetten. Dus met de binnenste regel je uw as, je zet de buitenste er terug tegen maar niet te hard. Dan voel je of je wiel goed loopt (of er spel op zit) indien ja buitenste effe lossen, binnenste een paar mm losser of vaster, buitenste terug zacht ertegen. Als alles goed is qua regeling draai je de buitenste vaster tegen de binnenste (je houdt de binnenste in positie met je sleutel.De kant die je dus niet gebruikt moet in de bankschroef staan anders is het moeilijk om je as te regelen (vermits hij dan meedraait)Is het wat duidelijk (is niet makkelijk op deze manier natuurlijk)
TS

Maar als je er naast afstellen ook nieuw vet in wilt stoppen, moeten allebei kanten toch open?

zelf naven servicen?

Geplaatst: 02 feb 2005 15:27
door ts-biker
Ja uw snelspanner moet eruit en inderdaad eens meekijken met uw FM zal U veel bijbrengen. Openen slechts langs 1 kant dan kan je de as eruit halen en als schoon maken. Bankvijs is echt een must, zonder wordt het moeilijk
TS

zelf naven servicen?

Geplaatst: 03 feb 2005 09:43
door zombie
Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 02 Februari 2005


Ja uw snelspanner moet eruit en inderdaad eens meekijken met uw FM zal U veel bijbrengen. Openen slechts langs 1 kant dan kan je de as eruit halen en als schoon maken. Bankvijs is echt een must, zonder wordt het moeilijk
TS

ik denk dat ge beter eens langsgaat

zelf naven servicen?

Geplaatst: 03 feb 2005 10:50
door ts-biker
Ik peis het ook ! 't is niks, als ik kan helpen graag ook al stellen ze soms  vragen.
@Marky : moest je uit mijn buurt zijn (wat ik overigens niet denk) dan zou ik je zeker eens visueel helpen.
TS

zelf naven servicen?

Geplaatst: 03 feb 2005 12:09
door marky
Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 03 Februari 2005


Ik peis het ook ! 't is niks, als ik kan helpen graag ook al stellen ze soms  vragen.
@Marky : moest je uit mijn buurt zijn (wat ik overigens niet denk) dan zou ik je zeker eens visueel helpen.
TS

Enschede, dus niet in de buurt denk ik.