stijfheid
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 20 sep 2004 00:46
Ik heb een aantal vragen met betrekking tot de stijfheid van een frame;
- is ´t zo dat hoe hoger de stijfheid, hoe beter? Geldt dit voor zowel de torsie-, als de bracket-, als de vorkstijfheid? Wat zijn de optimale waarden volgens jullie?
- in de tabel op de website van fiets staat ook een kolom 'gewichtstijfheid', wat houdt dit in?
- ook staat er een 'torsiestijfheid 1' en 'torsiestijfheid 2', wat is het verschil hiertussen?
- is ´t zo dat een kleiner frame stijver is dan een groter frame van hetzelfde type?
- is ´t zo dat hoe hoger de stijfheid, hoe beter? Geldt dit voor zowel de torsie-, als de bracket-, als de vorkstijfheid? Wat zijn de optimale waarden volgens jullie?
- in de tabel op de website van fiets staat ook een kolom 'gewichtstijfheid', wat houdt dit in?
- ook staat er een 'torsiestijfheid 1' en 'torsiestijfheid 2', wat is het verschil hiertussen?
- is ´t zo dat een kleiner frame stijver is dan een groter frame van hetzelfde type?
BianchiMigliore
Het is niet zo dat geldt: hoe stijver hoe beter. Het ligt er aan waar je naar op zoek bent. Zoek je een snelle racer die strak stuurt dan heb je een hogere stijfheid nodig dan wanneer je naar comfort zoekt. De vorkstijfheid zegt iets over comfort, de torsiestijfheid geeft aan of je frame tordeert ('wringt') als je bijvoorbeeld op je pedalen gaat staan.
Voor een kleiner frame geldt dat in principe de torsiestijfheid hoger is, maar dan moet de fabrikant wel voor elke maat dezelfde buisdikte gebruiken. De vorkstijfheid is uiteraard gelijk voor elke frame maat
Voor een kleiner frame geldt dat in principe de torsiestijfheid hoger is, maar dan moet de fabrikant wel voor elke maat dezelfde buisdikte gebruiken. De vorkstijfheid is uiteraard gelijk voor elke frame maat
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne
Quoten: Origineel geplaatst door race1d op 12 Januari 2005
De vorkstijfheid zegt iets over comfort, de torsiestijfheid geeft aan of je frame tordeert ('wringt') als je bijvoorbeeld op je pedalen gaat staan.
Commentaar:Ook de bracket stijfheid is van belang als je op de pedalen gaat staan. Vandaar dat veel fabrikanten een monoboxbracket monteren om dit zwiepen zoveel mogelijk tegen te gaan. Dit zwiepen is verspilling van energie. Hoe stijver het bracket en het frame des te beter worden de krachten overgedragen van de pedalen op de aandrijving.
Voor een kleiner frame geldt dat in principe de torsiestijfheid hoger is, maar dan moet de fabrikant wel voor elke maat dezelfde buisdikte gebruiken.
Commentaar: Testen in FIETS toonden aan dat een groot frame stijver is dan een klein frame. (Torsiestijfheid) Waarom ? Ik weet het niet.
De vorkstijfheid zegt iets over comfort, de torsiestijfheid geeft aan of je frame tordeert ('wringt') als je bijvoorbeeld op je pedalen gaat staan.
Commentaar:Ook de bracket stijfheid is van belang als je op de pedalen gaat staan. Vandaar dat veel fabrikanten een monoboxbracket monteren om dit zwiepen zoveel mogelijk tegen te gaan. Dit zwiepen is verspilling van energie. Hoe stijver het bracket en het frame des te beter worden de krachten overgedragen van de pedalen op de aandrijving.
Voor een kleiner frame geldt dat in principe de torsiestijfheid hoger is, maar dan moet de fabrikant wel voor elke maat dezelfde buisdikte gebruiken.
Commentaar: Testen in FIETS toonden aan dat een groot frame stijver is dan een klein frame. (Torsiestijfheid) Waarom ? Ik weet het niet.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Uit de werktuigbouw: hoe verder het materiaal afligt van de neutrale as, door achteras en hart-balhoofd, des te torsiestijver een frame is. Door het vaak veel langere balhoofd wordt de voorste driehoek nu een vierhoek, daardoor verticaal slapper, dus comfortabeler.
Dat leg ik hier toch ook uit?? Of slaat je reactie op de OP?
Quote: Origineel geplaatst door baron062 op 13 Januari 2005
Dat leg ik hier toch ook uit??
kan je het nog een keer uitleggen in mensen-zonder-werktuigbouwkundige-opleiding-taal. Ik snap niet wat je bedoeld met die neutrale as en hart-balhoofd ,
bedankt,
Sjoerd
Dat leg ik hier toch ook uit??
kan je het nog een keer uitleggen in mensen-zonder-werktuigbouwkundige-opleiding-taal. Ik snap niet wat je bedoeld met die neutrale as en hart-balhoofd ,
bedankt,
Sjoerd
what you get is what you see
Ff proberen.
Hart balhoofd: precies het midden dussen de lagers, onder en boven.
Centrale as: de denkbeeldige lijn door dit hart, en door het snijpunt van de achteras met het xy vlak, van de zijkant bekenen.
Zoiets?
Hart balhoofd: precies het midden dussen de lagers, onder en boven.
Centrale as: de denkbeeldige lijn door dit hart, en door het snijpunt van de achteras met het xy vlak, van de zijkant bekenen.
Zoiets?
Aah, dus de lijn tussen het midden van je achteras en het midden van de balhoofdbuis (tussen boven en beneden). Als materiaal zich verder van deze lijn afligt, dan wordt het frame slapper, qua torsiestijfheid. Das ook wel logisch, gegeven de grotere momenten die dus op de fiets inspelen, gegeven de grotere afstanden.
what you get is what you see
Ehr, dat zij ik niet in mijn vorige posting, het frame zou torsiestijver moeten worden, aangezien het materiaal verder van de as afligt. Analoog aan een oversized buis vs. een normale buis
Quoten: Origineel geplaatst door baron062 op 13 Januari 2005
Uit de werktuigbouw: hoe verder het materiaal afligt van de neutrale as, door achteras en hart-balhoofd, des te torsiestijver een frame is. Door het vaak veel langere balhoofd wordt de voorste driehoek nu een vierhoek, daardoor verticaal slapper, dus comfortabeler.
Ik volg je nog niet. Een groter frame heeft ook(vaak) een langer balhoofd. Dat is duidelijk. Hieruit volgt dan volgens jouw redenatie dat het frame verticaal slapper wordt, dus confortabeler.
Ik heb gelezen dat een groot frame, dus met groot balhoofd niet slapper is dan een klein frame, dus met klein balhoofd.
Uit de werktuigbouw: hoe verder het materiaal afligt van de neutrale as, door achteras en hart-balhoofd, des te torsiestijver een frame is. Door het vaak veel langere balhoofd wordt de voorste driehoek nu een vierhoek, daardoor verticaal slapper, dus comfortabeler.
Ik volg je nog niet. Een groter frame heeft ook(vaak) een langer balhoofd. Dat is duidelijk. Hieruit volgt dan volgens jouw redenatie dat het frame verticaal slapper wordt, dus confortabeler.
Ik heb gelezen dat een groot frame, dus met groot balhoofd niet slapper is dan een klein frame, dus met klein balhoofd.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955