Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

stijfheid

heinvanriel
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2004 00:46

heinvanriel 12 jan 2005 20:28

Ik heb een aantal vragen met betrekking tot de stijfheid van een frame;
- is ´t zo dat hoe hoger de stijfheid, hoe beter? Geldt dit voor zowel de torsie-, als de bracket-, als de vorkstijfheid? Wat zijn de optimale waarden volgens jullie?
- in de tabel op de website van fiets staat ook een kolom 'gewichtstijfheid', wat houdt dit in?
- ook staat er een 'torsiestijfheid 1' en 'torsiestijfheid 2', wat is het verschil hiertussen?
- is ´t zo dat een kleiner frame stijver is dan een groter frame van hetzelfde type?
BianchiMigliore

Gebruikersavatar
race1d
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 15 jun 2004 00:20

Gebruikersavatar race1d 12 jan 2005 21:22

Het is niet zo dat geldt: hoe stijver hoe beter. Het ligt er aan waar je naar op zoek bent. Zoek je een snelle racer die strak stuurt dan heb je een hogere stijfheid nodig dan wanneer je naar comfort zoekt. De vorkstijfheid zegt iets over comfort, de torsiestijfheid geeft aan of je frame tordeert ('wringt') als je bijvoorbeeld op je pedalen gaat staan.
Voor een kleiner frame geldt dat in principe de torsiestijfheid hoger is, maar dan moet de fabrikant wel voor elke maat dezelfde buisdikte gebruiken. De vorkstijfheid is uiteraard gelijk voor elke frame maat
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 12 jan 2005 21:37

Quoten: Origineel geplaatst door race1d op 12 Januari 2005


 De vorkstijfheid zegt iets over comfort, de torsiestijfheid geeft aan of je frame tordeert ('wringt') als je bijvoorbeeld op je pedalen gaat staan.
Commentaar:Ook de bracket stijfheid is van belang als je op de pedalen gaat staan. Vandaar dat veel fabrikanten een monoboxbracket monteren om dit zwiepen zoveel mogelijk tegen te gaan. Dit zwiepen is verspilling van energie. Hoe stijver het bracket en het frame des te beter worden de krachten overgedragen van de pedalen op de aandrijving.
Voor een kleiner frame geldt dat in principe de torsiestijfheid hoger is, maar dan moet de fabrikant wel voor elke maat dezelfde buisdikte gebruiken.
Commentaar: Testen in FIETS toonden aan dat een groot frame stijver is dan een klein frame. (Torsiestijfheid) Waarom ? Ik weet het niet.
 
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

baron062
Forum-lid
Berichten: 1157
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 13 jan 2005 09:12

Uit de werktuigbouw: hoe verder het materiaal afligt van de neutrale as, door achteras en hart-balhoofd, des te torsiestijver een frame is. Door het vaak veel langere balhoofd wordt de voorste driehoek nu een vierhoek, daardoor verticaal slapper, dus comfortabeler.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 13 jan 2005 12:28

Leg dat maar eens uit aan de testers van FIETS! Die hadden proefondervindelijk vastgesteld dat een groot frame niet slapper is dan een klein frame. Zelfde materiaal.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

baron062
Forum-lid
Berichten: 1157
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 13 jan 2005 13:19

Dat leg ik hier toch ook uit?? Of slaat je reactie op de OP?

chouchou
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 okt 2004 01:19

chouchou 13 jan 2005 13:58

Quote: Origineel geplaatst door baron062 op 13 Januari 2005
Dat leg ik hier toch ook uit??
kan je het nog een keer uitleggen in mensen-zonder-werktuigbouwkundige-opleiding-taal. Ik snap niet wat je bedoeld met die neutrale as en hart-balhoofd ,
bedankt,
Sjoerd
what you get is what you see

baron062
Forum-lid
Berichten: 1157
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 13 jan 2005 15:28

Ff proberen.
Hart balhoofd: precies het midden dussen de lagers, onder en boven.
Centrale as: de denkbeeldige lijn door dit hart, en door het snijpunt van de achteras met het xy vlak, van  de zijkant bekenen.
 
Zoiets?

chouchou
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 okt 2004 01:19

chouchou 13 jan 2005 16:18

Aah, dus de lijn tussen het midden van je achteras en het midden van de balhoofdbuis (tussen boven en beneden). Als materiaal zich verder van deze lijn afligt, dan wordt het frame slapper, qua torsiestijfheid. Das ook wel logisch, gegeven de grotere momenten die dus op de fiets inspelen, gegeven de grotere afstanden.
what you get is what you see

baron062
Forum-lid
Berichten: 1157
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 13 jan 2005 16:47

Ehr, dat zij ik niet in mijn vorige posting, het frame zou torsiestijver moeten worden, aangezien het materiaal verder van de as afligt. Analoog aan een oversized buis vs. een normale buis

chouchou
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 okt 2004 01:19

chouchou 13 jan 2005 17:08

Ooh, ok, dus verder van de as --> stijver !! nthouden !
what you get is what you see

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 13 jan 2005 23:15

Quoten: Origineel geplaatst door baron062 op 13 Januari 2005

Uit de werktuigbouw: hoe verder het materiaal afligt van de neutrale as, door achteras en hart-balhoofd, des te torsiestijver een frame is. Door het vaak veel langere balhoofd wordt de voorste driehoek nu een vierhoek, daardoor verticaal slapper, dus comfortabeler.


Ik volg je nog niet. Een groter frame heeft ook(vaak) een langer balhoofd. Dat is duidelijk. Hieruit volgt dan volgens jouw redenatie dat het frame verticaal slapper wordt, dus confortabeler.
Ik heb gelezen dat een groot frame, dus met groot balhoofd niet slapper is dan een klein frame, dus met klein balhoofd.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Plaats reactie