mountainbike bouwen
Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelf bouwen van een mountainbike, op basis van een frame ? Welke frames zijn interessant op vlak prijs kwaliteit verhouding (prijsklasse rond de 600 euro) ? Kent iemand iets van het Fort Nero frame dat voor 500 euro wordt aangeboden ? Zijn er betaalbare carbon-frames op de markt en loont dat de meeruitgave ? Een andere mogelijkheid is dat ik een occasie koop met een frame naar mijn zin en die dan geleidelijk aan upgraden ...
Geen fanatiek fietser wegens tijdgebrek maar doe het toch heel graag. Vooral in de vakantie in de bergen. Zaaaaaaalig.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door AxelRed0 op 27 November 2004
Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelf bouwen van een mountainbike, op basis van een frame ? Welke frames zijn interessant op vlak prijs kwaliteit verhouding (prijsklasse rond de 600 euro) ? Kent iemand iets van het Fort Nero frame dat voor 500 euro wordt aangeboden ? Zijn er betaalbare carbon-frames op de markt en loont dat de meeruitgave ? Een andere mogelijkheid is dat ik een occasie koop met een frame naar mijn zin en die dan geleidelijk aan upgraden ...
Ik heb pas nog een mtb opgebouwd met m'n vader.
Wat wil je hardtail of fully?
Voor mij is er iets wat niet samengaat CARBN EN MTB, is leuk voor op een show, maar in de praktijd gaat het allemaal kapot.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelf bouwen van een mountainbike, op basis van een frame ? Welke frames zijn interessant op vlak prijs kwaliteit verhouding (prijsklasse rond de 600 euro) ? Kent iemand iets van het Fort Nero frame dat voor 500 euro wordt aangeboden ? Zijn er betaalbare carbon-frames op de markt en loont dat de meeruitgave ? Een andere mogelijkheid is dat ik een occasie koop met een frame naar mijn zin en die dan geleidelijk aan upgraden ...
Ik heb pas nog een mtb opgebouwd met m'n vader.
Wat wil je hardtail of fully?
Voor mij is er iets wat niet samengaat CARBN EN MTB, is leuk voor op een show, maar in de praktijd gaat het allemaal kapot.
Hoi ,
Ik weet niet hoe de verkrijgbaarheid van losse frames is in Belgie, maar ikzelf heb het ook zo gedaan. Los frame besteld en zelf opgebouwd. In de afgelopen 2 jaar iedere keer een vervanging gedaan tot uiteindelijk een droomfiets.
Mijn frame heb ik bij Van tuyl besteld in Bruchum www.vantuyl.nl Daar maken ze hele mooie frames en nog best betaalbaar ook. Keuze uit alu hardtail of bv een alu hardtail met een carbon achterbrug, erg mooi spul. Je kunt ze ook laten spuiten in elke gewenste kleur of design. prijzen vanaf E 199,- (VT230) E 399,- (VT240) tot E 1695,- (titanium/carbon)
Succes, Peter
Ik weet niet hoe de verkrijgbaarheid van losse frames is in Belgie, maar ikzelf heb het ook zo gedaan. Los frame besteld en zelf opgebouwd. In de afgelopen 2 jaar iedere keer een vervanging gedaan tot uiteindelijk een droomfiets.
Mijn frame heb ik bij Van tuyl besteld in Bruchum www.vantuyl.nl Daar maken ze hele mooie frames en nog best betaalbaar ook. Keuze uit alu hardtail of bv een alu hardtail met een carbon achterbrug, erg mooi spul. Je kunt ze ook laten spuiten in elke gewenste kleur of design. prijzen vanaf E 199,- (VT230) E 399,- (VT240) tot E 1695,- (titanium/carbon)
Succes, Peter
ik snap niet helemaal weaarom je een carbon atb-frame zou willen het enige is dat het mooi is maar daar hoef je toch niet zo veel voor te betalen? er zijn ook hele brute triple-butted alu frame's die amper zwaarder zijn dan carbon frame's en waar je het moet kopen? maakt niet zo veel uit.. ga naar een grote fietsenzaak en ze hebben wel goede zelfbouw frame's
Ben geen liefhebber van carbon voor MTB, maar als je voor carbon gaat zou ik of kiezen voor een frame van ervaren carbonbouwers als bijv. Trek en Giant (Fort is dacht ik geen ervaren MTB-carbonframe bouwer) of een frame dat door een paar onafhankelijke 'deskundigen' getest is.
Geen goedkoop carbonframe kopen omdat het 'koel' is.
Geen goedkoop carbonframe kopen omdat het 'koel' is.
Quoten: Origineel geplaatst door AxelRed0 op 27 November 2004
Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelf bouwen van een mountainbike, op basis van een frame ? Welke frames zijn interessant op vlak prijs kwaliteit verhouding (prijsklasse rond de 600 euro) ? Kent iemand iets van het Fort Nero frame dat voor 500 euro wordt aangeboden ? Zijn er betaalbare carbon-frames op de markt en loont dat de meeruitgave ? Een andere mogelijkheid is dat ik een occasie koop met een frame naar mijn zin en die dan geleidelijk aan upgraden ...
ik zou meer kijken waar je gaat fietsen, dat is vele male belangrijker dan carbon frame of niet.
Let goed op afmontage en remmen. Bij wegfietsen kun je zeker goed uit de voeten met een mindere groep. Met Mtb hebben versnellingen, remmen en assen veel meet te lijden. Wil je achtervering of niet? Ga je klimmen of ook downhillen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelf bouwen van een mountainbike, op basis van een frame ? Welke frames zijn interessant op vlak prijs kwaliteit verhouding (prijsklasse rond de 600 euro) ? Kent iemand iets van het Fort Nero frame dat voor 500 euro wordt aangeboden ? Zijn er betaalbare carbon-frames op de markt en loont dat de meeruitgave ? Een andere mogelijkheid is dat ik een occasie koop met een frame naar mijn zin en die dan geleidelijk aan upgraden ...
ik zou meer kijken waar je gaat fietsen, dat is vele male belangrijker dan carbon frame of niet.
Let goed op afmontage en remmen. Bij wegfietsen kun je zeker goed uit de voeten met een mindere groep. Met Mtb hebben versnellingen, remmen en assen veel meet te lijden. Wil je achtervering of niet? Ga je klimmen of ook downhillen.
Let ook bij de keuze van de kader een beetje op de geometrie. Wil je een wedstrijd geometrie of liever toer,...
Ga voor de groep minstens voor Deore of Sram x.7. Iets lager overleeft de modder niet.
Remmen: naar mijn mening zijn v-brakes totaal out (tenzij voor de grammenjagers dan). Magura HS33 of goede schijfremmen (hayes, hope,...) zijn veel leuker om mee te rijden.
Besteed ook aandacht aan een goede vork. Een vork kan je fiets maken of kraken.
Net zoals wielen trouwens: kies er sterke, maar zeker ook geen te zware. Het is tenslotte draaiende massa en daar voel je elke 100g extra.
De andere onderdeeltjes (stuur, zadelpen, stuurpen, bar-ends,...) kies je echt best op het laatste. Als deze iets zwaarder/goedkoper zijn is dit niet zo erg.
Ga voor de groep minstens voor Deore of Sram x.7. Iets lager overleeft de modder niet.
Remmen: naar mijn mening zijn v-brakes totaal out (tenzij voor de grammenjagers dan). Magura HS33 of goede schijfremmen (hayes, hope,...) zijn veel leuker om mee te rijden.
Besteed ook aandacht aan een goede vork. Een vork kan je fiets maken of kraken.
Net zoals wielen trouwens: kies er sterke, maar zeker ook geen te zware. Het is tenslotte draaiende massa en daar voel je elke 100g extra.
De andere onderdeeltjes (stuur, zadelpen, stuurpen, bar-ends,...) kies je echt best op het laatste. Als deze iets zwaarder/goedkoper zijn is dit niet zo erg.
Een Stevens is goed voor alle kwaaltjes!
Ik wil mijn fiets steeds voorzien van nieuwe onderdelen totdat ik een andere fiets heb. Nu rijd ik op een Kyoso 7000 maar ik wil meer naar XC/Freeride. Als ik nu een andere voorvork koop met een veerwek van 30mm meer dan wat ik nu heb, wat kan ik dan verwachten aan problemen? Of kan ik dit straffeloos doen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat is gemakkelijk praten "gewoon een andere fiets kopen". Ik heb geen 1200 euro beschikbaar om in ééns op tafel te leggen voor een fiets. Ik zou het willen verspreiden en onderdelen steeds vervangen: voorvork, frame, van V-brake naar schijf, van Acera naar XT (o.i.d). De voorvork is het eerste aan vervanging toe. Assen, schakelgroepen, remmen en frame zijn nog in goede staat.
De fiets die ik op dit moment zou kiezen, is de Cake 3 DLX van Gary Fisher. Met O2 Bikers-testweekend in Namen op gereden en die sprong er voor mij uit. De Kona Coiler Dee Lux ook maar daarvoor rijd ik te weining moeilijk terrein. Een dergelijke fiets kom in ook haast niet tegen op marktplaats. Ik sta open voor suggesties.
Alleen de vraag of ik zonder probleem een 100-110mm voorvork kan plaatsen op een frame waarbij standaar 80mm zit, is nog niet beantwoord.
De fiets die ik op dit moment zou kiezen, is de Cake 3 DLX van Gary Fisher. Met O2 Bikers-testweekend in Namen op gereden en die sprong er voor mij uit. De Kona Coiler Dee Lux ook maar daarvoor rijd ik te weining moeilijk terrein. Een dergelijke fiets kom in ook haast niet tegen op marktplaats. Ik sta open voor suggesties.
Alleen de vraag of ik zonder probleem een 100-110mm voorvork kan plaatsen op een frame waarbij standaar 80mm zit, is nog niet beantwoord.
Quoten: Origineel geplaatst door Trapper op 14 Augustus 2005
Dat is gemakkelijk praten "gewoon een andere fiets kopen". Ik heb geen 1200 euro beschikbaar om in ééns op tafel te leggen voor een fiets. Ik zou het willen verspreiden en onderdelen steeds vervangen: voorvork, frame, van V-brake naar schijf, van Acera naar XT (o.i.d). De voorvork is het eerste aan vervanging toe. Assen, schakelgroepen, remmen en frame zijn nog in goede staat.
Dan kun je beter gaan sparen voor een nieuwe fiets, want met alles in losse onderdelen kopen ben je meer geld kwijt. je zegt dat je je voorvork frame remmen en de groep wil vervangen, en dat is dan bijna een compleet nieuwe fiets. XT moet je dan echt niet gaan combineren met z'n 5kg frame en 3kg wielen.
Dat is gemakkelijk praten "gewoon een andere fiets kopen". Ik heb geen 1200 euro beschikbaar om in ééns op tafel te leggen voor een fiets. Ik zou het willen verspreiden en onderdelen steeds vervangen: voorvork, frame, van V-brake naar schijf, van Acera naar XT (o.i.d). De voorvork is het eerste aan vervanging toe. Assen, schakelgroepen, remmen en frame zijn nog in goede staat.
Dan kun je beter gaan sparen voor een nieuwe fiets, want met alles in losse onderdelen kopen ben je meer geld kwijt. je zegt dat je je voorvork frame remmen en de groep wil vervangen, en dat is dan bijna een compleet nieuwe fiets. XT moet je dan echt niet gaan combineren met z'n 5kg frame en 3kg wielen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Eerst maar eens antwoord op de vraag over de vork. Persoonlijk zou ik dat zeker niet doen aangezien je hele fiets veranderd en hij misschien wel heel lastig bestuurbaar wordt verder zou ik ook maar eens eerst kijken naar een ander frame want een kyoso en freeride geeft geheid problemen daar ze al bijna niet goed genoeg zijn voor weggebruik. (heb ik van een halfords verkoper hoor)