Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielen nuttig?

latento
Forum-lid

latento 09 jun 2011 14:26

Op dit moment heb ik een Bianchi Via Nirone 7 van +/- 5 jaar oud. Hier zitten Ambrosio (Bianchi componenti) wielen op. Dit is, volgens mij, een relatief zware wielset.

Ik denk er aan om nieuwe wielen te kopen. Bijvoorbeeld Fulcrum 5 of Campagnolo Scirocco. Mijn vraag is; Ga ik het verschil merken als ik mijn huidige wielset vervang door de Fulcrum's of Campagnolo wielset?

Alvast bedankt!

remco1b
Forum-lid

remco1b 12 jun 2011 16:37

In je hoofd merk je verschil. Dus als je het graag wil zeg ik doen.
Hobby mag geld kosten tenslotte. Maar als je het uitrekent wat je meer of minder aan vermogen hoeft te trappen zeg ik meerwaarde zal er niet echt zijn.

Succes met je keuze.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 12 jun 2011 19:19

Je doet je onderschrift wel eer aan.
Maar, natuurlijk merk je wel verschil bij een nieuwe wielset. Met name met de wielen kun je een fiets ontzettend verbeteren.
De wielsets die je op het oog hebt zijn overigens geen wielen waarmee je een gigantisch verschil gaat maken, maar ze passen qua niveau prima bij je Bianchi. Ik denk dat de Fulcrum 5 set het beste is van de twee.

remco1b
Forum-lid

remco1b 13 jun 2011 02:03

@ rob dankje voor de motivatie.

Beetje nuance toevoegen dan maar. Ja wielen zijn heel belangrijk. Maar in een prijsklasse tot 300 euro ga je niet veel verschil merken.

Ga je voor hele licht wielen (klimwieltje) dan merk je dit verschil wel een beetje tijdens het klimmen.
Maar zelf een paar kilo afvallen (indien mogelijk) zal meer brengen.

Ga je voor earo wielen dan zal ook verschil gaan merken echter neemt dit verschil steeds verder toe naarmate je snelheid stijgt.

Als je nu wielen hebt die slap zijn. Of die je echt niet mooi vind. Zal het zeker verbetering bieden.

In het eerste geval omdat je betere wielen hebt.
In het tweede geval omdat je gewoon denkt dat je veel beter bent. (soms geeft dit nog meer verbetering) het zogenamde placebo effect.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

latento
Forum-lid

latento 13 jun 2011 10:40

Bedankt voor jullie reactie.

De wielen die ik in gedachte heb gaan, buiten het placebo effect en de looks, het verschil niet maken. Duurdere wielen (zonda's of fulcrum 3) vind ik de investering t.o.v. De fiets niet waard.

Nu dus even bedenken of ik voor looks en placebo effect ga of het geld opzij zet en t.z.t. ga investeren in een nieuwe (carbon) fiets. (en dan maar hopen dat ik het verschil dan wel ga merken :D

basgos
Forum-lid

basgos 14 jun 2011 14:43

latento schreef:Bedankt voor jullie reactie.

De wielen die ik in gedachte heb gaan, buiten het placebo effect en de looks, het verschil niet maken. Duurdere wielen (zonda's of fulcrum 3) vind ik de investering t.o.v. De fiets niet waard.

Nu dus even bedenken of ik voor looks en placebo effect ga of het geld opzij zet en t.z.t. ga investeren in een nieuwe (carbon) fiets. (en dan maar hopen dat ik het verschil dan wel ga merken :D

Herkenbaar! Ik stond een maandje of twee terug voor ongeveer dezelfde situatie als jij. Zie deze draad:http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 7&start=10
Ik reed ook op een Bianchi VN. Heb uiteindelijk een carbon fiets aangeschaft én een paar nieuwe wielen.
remco1b schreef:@ rob dankje voor de motivatie.

Beetje nuance toevoegen dan maar. Ja wielen zijn heel belangrijk. Maar in een prijsklasse tot 300 euro ga je niet veel verschil merken.
..............
......................
In het tweede geval omdat je gewoon denkt dat je veel beter bent. (soms geeft dit nog meer verbetering) het zogenamde placebo effect.
Het heeft inderdaad invloed op je prestaties.Weliswaar [althans, daar ga ik vanuit] is dit een gevolg van het placebo effect, maar deze hang ik dan onder het bordje 'moraal verhogend' :D

Ik weet niet wat je budget is, en wat je kan missen op korte termijn. Wat ik wel kan meegeven is dat het, mits je echt verder wil met deze sport, de initiële investering dubbel en dwars waard is. Dus succes met sparen en het aanschaffen van al dat moois!

Plaats reactie