Pagina 1 van 2
nieuwe crankset
Geplaatst: 09 jun 2011 14:43
door jfk
Hoi Allen,
graag jullie advies,
op mijn trek 1000 uit 2002 zit een crankset van Sunrace, deze is dik versleten. Ik wil hem graag vervangen door een nieuw exemplaar. Merk vind ik niet zo belangrijk, degelijke kwaliteit wel. Moet uiteraard wel compatibel zijn. Derrie's zijn Sora (9s)
Nu heb ik jullie raad nodig.
Welke crankset kan ik hier voor nemen. Er zit een "vierkante" trapas in, deze functioneert nog uitstekend. Nu ben ik alleen bang dat deze niet meer past op nieuwe cranksets. Weet iemand hier meer van?
Re: nieuwe crankset
Geplaatst: 09 jun 2011 22:57
door klimmer
fijn om ook eens wat feedback te horen over Sunrace. Had zelf al een goed gevoel over een aantal maanden gebruik van BB van Sunrace. Nu is 9 jaar heel lang, maar hoeveel kms is dat? Zou 10000 kunnen zijn, maar ook 60000km, ik hoop het laatste
sunrace JIS trapassen draaien dus en licht en heel lang goed. Nee, verreweg de meeste cranks hebben tegenwoordig een geintegreerde trapas (met de nodige ellende, en ellende kost geld), maar bij FSA en Stronglight vindt je nog altijd crankstellen die passen.
De vierkante trapassen mogen dan zg. verouderd zijn, maar ze zijn nog heel courant (nog altijd in productie en te koop) en effectief. ( en goedkoop en heel duurzaam).
Sjef
Re: nieuwe crankset
Geplaatst: 09 jun 2011 23:07
door klimmer
Dit nieuwe forum is een achteruitgang. Een bericht aanpassen is er niet meer bij. En dit "bovenschrijven" vind ik zeer tegennatuurlijk.
Enfin. Je zegt je crankset is kapot. Wat is er dan versleten. Hooguit de kettingbladen toch? Vervang je die toch. Stronglight en TA hebben alle bladen die je wilt, trouwens ook Shimano, wanneer die goedkoper zijn, met de juist bout cirkel diameter. Dat lijkt me de beste en goedkoopste oplossing.
Sjef
Re: nieuwe crankset
Geplaatst: 09 jun 2011 23:11
door klimmer
Ik wil graag op de hoogte blijven van nieuwe reacties.
Re: nieuwe crankset
Geplaatst: 10 jun 2011 08:37
door jfk
De kettingbladen zijn geheel uitgewoond, daar waar de ketting steeds aangrijpt zijn de tanden ver weggesleten. Denk dat het in totaal een 15000 km zijn geweest. Het vervangen van de kettingbladen is echter net zo duur als een nieuwe crankset er op te zetten, esthetisch gezien ook iets mooier, de armen zitten toch onder de krassen. Nu ben ik gister al aan het sleutelen geslagen, maar het valt niet mee om de oude cranks er af te krijgen. zitten compleet vast, iemand tips?
Re: nieuwe crankset
Geplaatst: 10 jun 2011 12:40
door klimmer
kruipolie, WD40 iedere kant een dag laten intrekken.
maar dat wist je al.
Sjef
Re: nieuwe crankset
Geplaatst: 10 jun 2011 14:01
door dirkjan
Ik neem aan dat je een cranktrekker gebruikt?
Re: nieuwe crankset
Geplaatst: 10 jun 2011 14:09
door Le Grimpeur
klimmer schreef:...Een bericht aanpassen is er niet meer bij...
@klimmer: Sorry, even 'off-topic', maar rechtsboven je bericht vind je toch ook de knop 'Wijzig'? Hiermee kun je je bericht wijzigen/aanpassen (of bedoelde je soms iets anders?). 'Back on topic' maar weer...
Re: nieuwe crankset
Geplaatst: 10 jun 2011 15:42
door jfk
dirkjan schreef:Ik neem aan dat je een cranktrekker gebruikt?
zelfs dan nog muurvast...
Re: nieuwe crankset
Geplaatst: 10 jun 2011 19:37
door klimmer
legrimpeur schreef:klimmer schreef:...Een bericht aanpassen is er niet meer bij...
@klimmer: Sorry, even 'off-topic', maar rechtsboven je bericht vind je toch ook de knop 'Wijzig'? Hiermee kun je je bericht wijzigen/aanpassen (of bedoelde je soms iets anders?). 'Back on topic' maar weer...
grimpeur, je bent bedankt! ik kan weer zien!
Sjef
Re: nieuwe crankset
Geplaatst: 11 jun 2011 11:29
door r600
Sugino crankset via M-gineering?
Past op vierkante as.
PS: geen aandelen M-gineering
Re: nieuwe crankset
Geplaatst: 14 jun 2011 10:12
door jfk
Allen dank voor reacties,
Uiteindelijk met behulp van cranktrekker, kruipolie, houten blok en middelzware hamer de cranks succesvol verwijderd. Vervangen door geheel nieuwe crankset, dus de oude trapas ook maar verwijderd (als je toch eenmaal bezig bent...)