Mijn fietsmaat wil graag lichter trappen in het hooggebergte.
Hij heeft nu een Ultegra 6700 compact met 12-27 achter en Easton EA70 wielen.
Wat is wijsheid?
Ombouwen naar Campa naaf en dan een 13-29 campa cassette monteren?
Of is er een alternatief met de Shimano naaf zonder dat het gelijk een gatenkaas cassette wordt?
Tot hoe ver kun je gaan met de cassette i.c.m. de 6700 derailleur?
Dank alvast voor het meedenken!
Klimverzet op 6700
Als je een gewetensbezwaar hebt tegen hoe een cassette er constructief uitziet, dan ben je niet meer te helpen..... Ga dan naar de psycholoog.....of erger.....
Zo niet, of na de succesvolle behandeling, dan kan ik en vele anderen je op weg helpen om een verzet te kiezen dat bij je vermogen hoort. De RD 6703 schakelt tot 32t volgens velen, geen eigen ervaring, maar Dre San biedt de combinatie te koop aan. Is al vaker hier voorgesteld. Ook voor minder geld, moet je omhoog kunnen: ATB 10v cassette tot 32t en indien de Ultegra het niet of niet soepel aankan, gebruik gewoon een degelijke Deore 9v RD van vorig jaar of daarvoor. Komt goed!
Sjef
Zo niet, of na de succesvolle behandeling, dan kan ik en vele anderen je op weg helpen om een verzet te kiezen dat bij je vermogen hoort. De RD 6703 schakelt tot 32t volgens velen, geen eigen ervaring, maar Dre San biedt de combinatie te koop aan. Is al vaker hier voorgesteld. Ook voor minder geld, moet je omhoog kunnen: ATB 10v cassette tot 32t en indien de Ultegra het niet of niet soepel aankan, gebruik gewoon een degelijke Deore 9v RD van vorig jaar of daarvoor. Komt goed!
Sjef
Klimmer, dank voor je tip.
Voor degenen die meelezen:
http://www.dresan.de/spezialkassette_12-30.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Dresan had ik inderdaad wel eens vaker voorbij zien komen, de 11 - 32 ken ik, maar valt voor mij in de categorie gatenkaascassette en voegt volgens mij niks toe t.o.v. van een 11 - 32 Deore XT.
Ik zag echter zojuist dat de 12 - 30 nieuw is, en die kende ik niet. Moet je die dan combineren met een lange kooi achterderailleur?
Bedoel je dat met 6703 (ik ben een Campa man, niet echt thuis in Shimano).
Voor degenen die meelezen:
http://www.dresan.de/spezialkassette_12-30.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Dresan had ik inderdaad wel eens vaker voorbij zien komen, de 11 - 32 ken ik, maar valt voor mij in de categorie gatenkaascassette en voegt volgens mij niks toe t.o.v. van een 11 - 32 Deore XT.
Ik zag echter zojuist dat de 12 - 30 nieuw is, en die kende ik niet. Moet je die dan combineren met een lange kooi achterderailleur?
Bedoel je dat met 6703 (ik ben een Campa man, niet echt thuis in Shimano).
Met een compact voor is je kleinste blad 34. Achter 11/27 dus dan kan je 34x27 rijden. Lijkt me toch een redelijk licht bergverzet. Moet je maat niet gewoon wat harder trainen?
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.
Graag gedaan. Wat je probleem is met een "gatenkaascassette" ontgaat mij volledig. Beperk je tot het praktische effect en werp alle imago-gezeur van je af! De cassette van Dre San is met gebruik making van ATB tandcombinaties evenwichtiger opgebouwd, maar ook behoorlijk aan de prijs. Een XT 10v cassette is uiteraard goedkoper. De 12-30t cassette kun je uiteraard ook met Ultegra RD 6703 (triple ultegra derailleur van de 6700 serie) schakelen.loos schreef:Klimmer, dank voor je tip.
Voor degenen die meelezen:
http://www.dresan.de/spezialkassette_12-30.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Dresan had ik inderdaad wel eens vaker voorbij zien komen, de 11 - 32 ken ik, maar valt voor mij in de categorie gatenkaascassette en voegt volgens mij niks toe t.o.v. van een 11 - 32 Deore XT.
Ik zag echter zojuist dat de 12 - 30 nieuw is, en die kende ik niet. Moet je die dan combineren met een lange kooi achterderailleur?
Bedoel je dat met 6703 (ik ben een Campa man, niet echt thuis in Shimano).
Voor een ieder die mee leest: indien je lange en steile beklimmingen met gemiddeld 15 km/u (en niet veel langzamer! )neemt, dan neem een triple crankstel met 11-28t cassette of bij een compact crankstel van 50-34t: neem een 11-32t cassette. SRAM Apex of Shimano ATB any type 10v. 11-32 of lichter.
Waarom?, gewoon omdat de profs bij 15km/u (de Zoncolan) ook soepel (je wilt toch je knieën sparen?) met dat verzet rijden. Contador: Specialized Compact met SRAM Apex RD en APEX 11-32t cassette en een veel mindere klimmer (maar door gewone stervelingen beslist niet bij te houden) David Millar: 39x36t (SRAM XX RD en 10v 11-36t cassette). Als jij (ik zeker niet) de Alpe d'Huez met 15km/u op rijdt, dan rijdt je de hele klim dus ruim binnen het uur!
Moet ik nog meer zeggen? Voor hen die dat niet halen, mag de les toch duidelijk zijn?
Sjef
-
- Forum-lid
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57
zoals al eerder aangegeven een los kransje uit de cassette halen en een 29 bijsteken. of een sram 11-28 cassette gebruiken...mag er toch vanuit gaan dat iemand met 34-28 of 34-29 wel boven komt anders toch maar een triple?
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26 mei 2007 22:06
mijn eigen ervaring is dat je met een lange slag derallieur beter schakelt op kritische momenten bergop.
ik had voor de Mont Ventoux een losse Shimano 30t achter gestoken een een Shimano 105 (niet duur) lange slag erbij op gezet.
Shimano geeft namelijk aan dat de korte slag tot 27t gaat. de 30t had ik los gekocht waarschijnlijk uit een ATB cassette.
voor de wedstrijden heb ik daarna gewoon weer de korte slag Ultegra gemonteerd.
ik had destijds een 8-speed achterwiel, met een 6700 systeem wordt het lastiger omdat je dan de grootste 3 tandwielen vast op een body hebt zitten.
toevallig heb ik dat nu systeem ook op mijn nieuwe fiets, maar waarschijnlijk kun met "lenen" uit de ATB 10-speed series heel ver komen.
vooral als een klim lang duurt is het prettig om zittend en licht te kunnen klimmen.
veel succes.
ik had voor de Mont Ventoux een losse Shimano 30t achter gestoken een een Shimano 105 (niet duur) lange slag erbij op gezet.
Shimano geeft namelijk aan dat de korte slag tot 27t gaat. de 30t had ik los gekocht waarschijnlijk uit een ATB cassette.
voor de wedstrijden heb ik daarna gewoon weer de korte slag Ultegra gemonteerd.
ik had destijds een 8-speed achterwiel, met een 6700 systeem wordt het lastiger omdat je dan de grootste 3 tandwielen vast op een body hebt zitten.
toevallig heb ik dat nu systeem ook op mijn nieuwe fiets, maar waarschijnlijk kun met "lenen" uit de ATB 10-speed series heel ver komen.
vooral als een klim lang duurt is het prettig om zittend en licht te kunnen klimmen.
veel succes.
Fietsen is fantastisch, maar laten we het wel gezellig en sportief houden!!
Ik zie nergens dat (de vriend van) TS een probleem heeft met de optiek of het imago van een 'gatenkaascassette'. Aangezien jou het probleem duidelijk ontgaat, nog eens een wijze les terug: het fietst niet fijn.klimmer schreef:Graag gedaan. Wat je probleem is met een "gatenkaascassette" ontgaat mij volledig. Beperk je tot het praktische effect en werp alle imago-gezeur van je af! De cassette van Dre San is met gebruik making van ATB tandcombinaties evenwichtiger opgebouwd, maar ook behoorlijk aan de prijs. Een XT 10v cassette is uiteraard goedkoper. De 12-30t cassette kun je uiteraard ook met Ultegra RD 6703 (triple ultegra derailleur van de 6700 serie) schakelen.loos schreef:Klimmer, dank voor je tip.
Voor degenen die meelezen:
http://www.dresan.de/spezialkassette_12-30.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Dresan had ik inderdaad wel eens vaker voorbij zien komen, de 11 - 32 ken ik, maar valt voor mij in de categorie gatenkaascassette en voegt volgens mij niks toe t.o.v. van een 11 - 32 Deore XT.
Ik zag echter zojuist dat de 12 - 30 nieuw is, en die kende ik niet. Moet je die dan combineren met een lange kooi achterderailleur?
Bedoel je dat met 6703 (ik ben een Campa man, niet echt thuis in Shimano).
Voor een ieder die mee leest: indien je lange en steile beklimmingen met gemiddeld 15 km/u (en niet veel langzamer! )neemt, dan neem een triple crankstel met 11-28t cassette of bij een compact crankstel van 50-34t: neem een 11-32t cassette. SRAM Apex of Shimano ATB any type 10v. 11-32 of lichter.
Waarom?, gewoon omdat de profs bij 15km/u (de Zoncolan) ook soepel (je wilt toch je knieën sparen?) met dat verzet rijden. Contador: Specialized Compact met SRAM Apex RD en APEX 11-32t cassette en een veel mindere klimmer (maar door gewone stervelingen beslist niet bij te houden) David Millar: 39x36t (SRAM XX RD en 10v 11-36t cassette). Als jij (ik zeker niet) de Alpe d'Huez met 15km/u op rijdt, dan rijdt je de hele klim dus ruim binnen het uur!
Moet ik nog meer zeggen? Voor hen die dat niet halen, mag de les toch duidelijk zijn?
Sjef
Verder rijd je met een cadans van 80 en een 34/29 verzet 11.8 km/u. Dat lijkt me nog redelijk knievriendelijk en je hoeft niet naar mtb-cassettes te grijpen. Blijft de vraag of je die snelheid kunt rijden (de meeste fietsers lukt dat niet op Alpencols) en of dat ook echt je minimale cadans moet zijn.