Sinds een aantal weken heb ik een racefiets, die zeer goed bevalt en waar ik al aardig wat km op gemaakt heb. Daarvoor reed ik op een hybride, dus met een recht stuur.
Ik ben een tijd ziek geweest waardoor ik niet kon fietsen, behalve minimaal op de tacx. Ik ben nu dus weer aan het opbouwen. Eigenlijk gaat dat heel goed, mijn conditie gaat met sprongen vooruit, ook het weer op een racefiets rijden bevalt goed.
Maar... na de eerste rit van meer dan 50 km had ik heel veel last van mijn onderarmen en dan met name in de buurt van de elleboog, bij de ellepijp. Ik dacht eerst dat het spierpijn was, maar na een paar dagen was het nog niet weg. Nu, na anderhalve week, is het wel minder, maar zeker nog niet weg. Ik rek mijn armen nu steeds op, ook tijdens het fietsen Het gaat denk ik daardoor beter.
Weet iemand wat dit is? Is dit de onwennigheid van het racestuur en is het een kwestie van trainen? Of staat de boel toch verkeerd afgesteld? Ben wel opgemeten overigens.
Pijnlijke onderarm
- daniel1975
- Forum-lid HC
Mijn vriendin heeft exact hetzelfde probleem. Wat de oorzaak is weten we eigenlijk niet. Kan houding zijn, stuur iets te krampachtig vast houden, oid.
Het wordt naarmate je meer fietst wel minder. Ze heeft er nu soms op de fiets nog wat last van, maar zodra ze afstapt is het weg.
Het wordt naarmate je meer fietst wel minder. Ze heeft er nu soms op de fiets nog wat last van, maar zodra ze afstapt is het weg.
Less is bore
Ik blijf wel fietsen, maar nu eerst ritjes van niet meer dan ongeveer 40 km. Jammer, maar het is helaas niet anders. Zeker omdat het verder heel goed gaat. Ik probeer inderdaad het stuur niet te krampachtig vast te houden en goed op mijn houding te letten. Tijdens het fietsen heb ik eigenlijk niet zo veel last totdat ik mijn arm van het stuur haal. Toch doe ik dat nu regelmatig en het verbeterd wel. Ook buiten het fietsen om blijf ik de armspieren rekken en bewegen. Een statische houding lijkt het te verergen.
Je geeft zelf aan dat het met een statische houding erger wordt, dan moet je misschien wat meer wisselen in positie, probeer ook wat stukken onderin de beugel te rijden. Wat ook kan helpen is buik- en rugspieren beter te oefenen, dan belast je je armen minder omdat je sterker gaat zitten.