Topeak RaceRocket fietspomp
Geplaatst: 13 jun 2011 18:43
Onlangs heb ik dit (in de achterzak op te bergen) minipompje van Topeak aangeschaft (18 cm). Zit een uitschuifbaar slangstuk in met om een het ventiel heen vast te draaien kopstuk. Aanleiding was eigenlijk de goede beoordeling in het meinummer van het Duitse Tour-magazin.
Vanochtend reed ik al in de 3e rit (droog weer) voor het eerst lek met mijn nieuwe racefiets. Dit kan uiteraard altijd gebeuren, moest ook uitwijken voor aan een tocht deelnemende wandelaars die bijna het hele fietspad fietspad innamen en kwam even op een stukje fietspad met losliggend grind terecht.
Even erna dus een lekke achterband tot gevolg. Een scherp steentje. Ik had 2 reservebandjes en een pompje bij me dus wat kon mij nog gebeuren?
1e reservebandje erop, goed oppompen ging vlot (denk 4,5 bar), moet genoeg zijn, echter bij verwijderen van het kopstuk (losdraaien) kwam het binnenstuk van het ventiel er geheel uit, dus weer een lege band. Dan maar de 2e reserveband erop en jawel, exact hetzelfde ritueel !! (binnenbanden van Vredenstein). Daar stond ik dan op de dijk, nog 1,5 kilometer van de bewoonde wereld verwijderd. Gelukkig voor mij was daar een vriendelijke man die direct met een fietspomp kwam aanlopen (zo aardig zijn de mensen nog in het oosten des lands ) Het was een racefietsvloerpomp van zijn wielermindende zoon. Deze deed het aanzienlijk beter z'n werk dan mijn Topeak (binnenstuk van het ventiel bleef nu wel op zijn plaats) en ik kon mijn weg naar huis weer met voldoende lucht vervolgen.
Wat ik nu niet begrijp is dat mijn ervaring met genoemde pomp volledig tegengesteld is aan het testresultaat van genoemd fietsblad (goede kwaliteit en makkelijk te bedienen) Waar ligt dit nu aan ? Heb ik het kopstuk wellicht te strak om het ventiel gedraaid ? Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar helemaal onmogelijk is het nooit. Niet aandraaien is geen optie want dan pompt deze niet op. Wellicht dat iemand hier iets nuttig over kan melden
Vanochtend reed ik al in de 3e rit (droog weer) voor het eerst lek met mijn nieuwe racefiets. Dit kan uiteraard altijd gebeuren, moest ook uitwijken voor aan een tocht deelnemende wandelaars die bijna het hele fietspad fietspad innamen en kwam even op een stukje fietspad met losliggend grind terecht.
Even erna dus een lekke achterband tot gevolg. Een scherp steentje. Ik had 2 reservebandjes en een pompje bij me dus wat kon mij nog gebeuren?
1e reservebandje erop, goed oppompen ging vlot (denk 4,5 bar), moet genoeg zijn, echter bij verwijderen van het kopstuk (losdraaien) kwam het binnenstuk van het ventiel er geheel uit, dus weer een lege band. Dan maar de 2e reserveband erop en jawel, exact hetzelfde ritueel !! (binnenbanden van Vredenstein). Daar stond ik dan op de dijk, nog 1,5 kilometer van de bewoonde wereld verwijderd. Gelukkig voor mij was daar een vriendelijke man die direct met een fietspomp kwam aanlopen (zo aardig zijn de mensen nog in het oosten des lands ) Het was een racefietsvloerpomp van zijn wielermindende zoon. Deze deed het aanzienlijk beter z'n werk dan mijn Topeak (binnenstuk van het ventiel bleef nu wel op zijn plaats) en ik kon mijn weg naar huis weer met voldoende lucht vervolgen.
Wat ik nu niet begrijp is dat mijn ervaring met genoemde pomp volledig tegengesteld is aan het testresultaat van genoemd fietsblad (goede kwaliteit en makkelijk te bedienen) Waar ligt dit nu aan ? Heb ik het kopstuk wellicht te strak om het ventiel gedraaid ? Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar helemaal onmogelijk is het nooit. Niet aandraaien is geen optie want dan pompt deze niet op. Wellicht dat iemand hier iets nuttig over kan melden