hallo ik ben een beginner , ben 48 jaar weeg 96 kg( kom van 106 vorig jaar ) na half jaar rijden op een gewone fiets met ong 80 km per week nu sinds maand of 4 een oude racefiets batavus gekocht en "verslaafd "aan de snelheid
een paar vragen ik fiets met een harslagmeter en een snelheids meter ik rijd nu ong 4 a 5 maal per week rondes van 35 en 44 km die fiets ik ongeveer gemiddeld 22 en soms 25 km per uur gemiddeld dat vind ik een topprestatie
mij hart slag bepalen vind ik moeilijk meeste formules komen uit op 125 slagen voor vetverbranding maar ik kan dat niet volhouden en wil toch die 25 km per uur aanhouden en kom dan al vlot boven de 150 slagen per min soms piekt het op 175 als ik aanzet tot 35 km per uur met wind in de rug maar dat is maar een paar minuten en moet dat bekopen
wat is jullie advies ik ben vaak bang me over de kop te draaien maar dat langzame tuffen is ook niets is het beter soms een rit te maken van zeg 70 km rustig en dan een korte rit van ong 25 km op meer snelheid ??
graag hoor ik tips van de experts
groeten bert
beginner
- plantagenet
- Forum-lid
Welkom Dogan op het forum.
Ik zou gewoon lekker wat afstanden gaan rijden. Wat je zegt, 70 km is mooi, hartslag rond 140, misschien 150, is prima dan. Je max hartslag zal denk ik nog wel wat hoger liggen dan het maximum dat je eerder hebt gehaald (175). Een belangrijk gegeven is je omslagpunt, zeg maar het punt waarbij je overgaat van aerobe naar anaerobe verbranding. Dit punt is voelbaar, doordat je benen vollopen (verzuren), maar desondanks is dit omslagpunt best lastig precies te bepalen. Boven je omslagpunt rijden heeft voor een beginner niet zoveel toegevoegde waarde.
Ik schat jouw omslagpunt (gebaseerd op je info + leeftijd) ergens tussen 160-170. Dus rijd lange stukken op lage hartslag 130-140 en doe af en toe blokken tegen je omslagpunt (niet erboven!)
Op het forum is hier veel over te vinden. Zoek maar eens op training, omslagpunt, D1, D2, D3 etc....succes!