hallo ik ben een beginner , ben 48 jaar weeg 96 kg( kom van 106 vorig jaar ) na half jaar rijden op een gewone fiets met ong 80 km per week nu sinds maand of 4 een oude racefiets batavus gekocht en "verslaafd "aan de snelheid
een paar vragen ik fiets met een harslagmeter en een snelheids meter ik rijd nu ong 4 a 5 maal per week rondes van 35 en 44 km die fiets ik ongeveer gemiddeld 22 en soms 25 km per uur gemiddeld dat vind ik een topprestatie
mij hart slag bepalen vind ik moeilijk meeste formules komen uit op 125 slagen voor vetverbranding maar ik kan dat niet volhouden en wil toch die 25 km per uur aanhouden en kom dan al vlot boven de 150 slagen per min soms piekt het op 175 als ik aanzet tot 35 km per uur met wind in de rug maar dat is maar een paar minuten en moet dat bekopen
wat is jullie advies ik ben vaak bang me over de kop te draaien maar dat langzame tuffen is ook niets is het beter soms een rit te maken van zeg 70 km rustig en dan een korte rit van ong 25 km op meer snelheid ??
graag hoor ik tips van de experts
groeten bert
beginner
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Welkom Dogan op het forum.
Ik zou gewoon lekker wat afstanden gaan rijden. Wat je zegt, 70 km is mooi, hartslag rond 140, misschien 150, is prima dan. Je max hartslag zal denk ik nog wel wat hoger liggen dan het maximum dat je eerder hebt gehaald (175). Een belangrijk gegeven is je omslagpunt, zeg maar het punt waarbij je overgaat van aerobe naar anaerobe verbranding. Dit punt is voelbaar, doordat je benen vollopen (verzuren), maar desondanks is dit omslagpunt best lastig precies te bepalen. Boven je omslagpunt rijden heeft voor een beginner niet zoveel toegevoegde waarde.
Ik schat jouw omslagpunt (gebaseerd op je info + leeftijd) ergens tussen 160-170. Dus rijd lange stukken op lage hartslag 130-140 en doe af en toe blokken tegen je omslagpunt (niet erboven!)
Op het forum is hier veel over te vinden. Zoek maar eens op training, omslagpunt, D1, D2, D3 etc....succes!
Ik zou gewoon lekker wat afstanden gaan rijden. Wat je zegt, 70 km is mooi, hartslag rond 140, misschien 150, is prima dan. Je max hartslag zal denk ik nog wel wat hoger liggen dan het maximum dat je eerder hebt gehaald (175). Een belangrijk gegeven is je omslagpunt, zeg maar het punt waarbij je overgaat van aerobe naar anaerobe verbranding. Dit punt is voelbaar, doordat je benen vollopen (verzuren), maar desondanks is dit omslagpunt best lastig precies te bepalen. Boven je omslagpunt rijden heeft voor een beginner niet zoveel toegevoegde waarde.
Ik schat jouw omslagpunt (gebaseerd op je info + leeftijd) ergens tussen 160-170. Dus rijd lange stukken op lage hartslag 130-140 en doe af en toe blokken tegen je omslagpunt (niet erboven!)
Op het forum is hier veel over te vinden. Zoek maar eens op training, omslagpunt, D1, D2, D3 etc....succes!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Gooi die hartslagmeter weg, desnoods ook je km teller en ga gewoon lekker fietsen. Hou je het plezier en blijf je fietsen zal je over een paar jaar met gemak een 30 per uur over 100km en meer kunnen fietsen. Er even van uitgaan dat je blijft afvallen door het fietsen.
Nou dat zou ik niet doen.Ben zins 2 weken weer begonnen met fietsen (eigenlijk ook om af te vallen 94kg) met een garmin 800 en ik moet zeggen dat het prima werkt met een hartslag meter.Fiets zelf met ong een hartslag van 140-148 en met een cadans van rond de 95 rpm dat gaat lekker maar kom ik boven de 150 uit is het een stuk minder lekker fietsen.apojapo schreef:Gooi die hartslagmeter weg, desnoods ook je km teller en ga gewoon lekker fietsen. Hou je het plezier en blijf je fietsen zal je over een paar jaar met gemak een 30 per uur over 100km en meer kunnen fietsen. Er even van uitgaan dat je blijft afvallen door het fietsen.
Wat betreft vetverbranding, procentueel gezien verbrand je meer vet bij een lagere hartslag en die kan je vaak ook langer volhouden dan een hogere. Je haalt tijdens het fietsen energie uit vet en uit suiker afhankelijk van hoe intensief je fietst. Een voorbeeldje (de getallen voor de calorieën zijn maar een beetje een indicatie dus hecht er geen waarde aan):
1u fietsen op 65% van je maximale hartslag - 50% vetverbranding
-> Je verbruikt bijv. 700 kCal
-> 350 kCal uit vet
1u fietsen op 85% van je maximale hartslag - 40% vetverbranding
-> je verbruikt bijv. 900 kCal want je fietst harder
-> 360 kCal uit vet
Het is alleen zo dat je de lagere hartslag beter kan volhouden, je kan dus 2u ipv 1u fietsen per training en dus 700 ipv 360 kCal per training verbruiken. Hoe langer je fietst hoe meer je verbrandt, heb je maar een uurtje de tijd dan kan je beter wat harder fietsen zodat je wat meer calorieën verbruikt.
Probeer je afstanden wat groter te maken en je zal snel leren welke hartslag je dan moet aanhouden om een bepaalde afstand vol te houden. Je gaat dan een bepaalde afstand bij dezelfde afstand steeds sneller afleggen omdat je beter getraind raakt. Bijkomend voordeel van duurvermogen trainen is dat je lichaam beter leert om vet te verbranden!
1u fietsen op 65% van je maximale hartslag - 50% vetverbranding
-> Je verbruikt bijv. 700 kCal
-> 350 kCal uit vet
1u fietsen op 85% van je maximale hartslag - 40% vetverbranding
-> je verbruikt bijv. 900 kCal want je fietst harder
-> 360 kCal uit vet
Het is alleen zo dat je de lagere hartslag beter kan volhouden, je kan dus 2u ipv 1u fietsen per training en dus 700 ipv 360 kCal per training verbruiken. Hoe langer je fietst hoe meer je verbrandt, heb je maar een uurtje de tijd dan kan je beter wat harder fietsen zodat je wat meer calorieën verbruikt.
Probeer je afstanden wat groter te maken en je zal snel leren welke hartslag je dan moet aanhouden om een bepaalde afstand vol te houden. Je gaat dan een bepaalde afstand bij dezelfde afstand steeds sneller afleggen omdat je beter getraind raakt. Bijkomend voordeel van duurvermogen trainen is dat je lichaam beter leert om vet te verbranden!
Volgens mij is het allemaal een kwestie van doelen en motivatie..
Als je harder wil fietsen dan je volgens je hartslagmeter zou moeten.. gewoon lekker doen.. kijken hoe lang je het volhoudt..
Als je gaat voor vetverbranding... liever langere trainingen.. maar als je maar een uur wil fietsen.. dan mag het ook best lekker hard.
Wat betreft gewichtsafname, gaat het ook niet alleen om vetverbranding.. maar ook de calorieën verbruiken die je die dag hebt gegeten, en je standaard verbrandingsniveau wat omhoog brengen...
Als je harder wil fietsen dan je volgens je hartslagmeter zou moeten.. gewoon lekker doen.. kijken hoe lang je het volhoudt..
Als je gaat voor vetverbranding... liever langere trainingen.. maar als je maar een uur wil fietsen.. dan mag het ook best lekker hard.
Wat betreft gewichtsafname, gaat het ook niet alleen om vetverbranding.. maar ook de calorieën verbruiken die je die dag hebt gegeten, en je standaard verbrandingsniveau wat omhoog brengen...
Het maakt over het algemeen niet zo heel erg veel uit op welke hartslag je fiets of dat nou 125 of 150 slagen is het gaat erom dat je in totaal meer kCal verbrand dan dat je inneemt.
Dus of langer fietsen op een rustiger tempo of korter en wat sneller/harder maakt allemaal niet uit gewoon meer verbranden dan dat je inneemt.
Dus of langer fietsen op een rustiger tempo of korter en wat sneller/harder maakt allemaal niet uit gewoon meer verbranden dan dat je inneemt.