Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn in rechter onderug

anneloosje
Forum-lid

anneloosje 14 jun 2011 09:56

Ik heb nu al meer dan een half jaar last aan de rechterkant van mijn onderrug. Als ik aan het fietsen ben, wordt die kant ineens heel heet en ik merk dat ik ook niet veel kracht kan zetten vannuit mijn rug. Voor mijn gevoel zit er iets gekneld. Ook als ik aan het autorijden ben, krijg ik ineens een hete rechte onderrug. De masseur kan precies drukken waar het pijn doet, er zit daar een soort bobbel en die is niet weg te krijgen. Ik ben bij de masseur geweest, de fysio en de dokter en ga nu momenteel naar de sportdokter. Eerst moest ik rekoefeningen doen en nu doe ik veel core stability (deed ik al een tijd), maar tijdens het corestability voel ik die pijn in de onderrug en het gaat niet weg. Ik zit ongeveer 10 tot 15 uur per week op de fiets. Ook heb ik last van mijn nek, ook aan de rechter kant, maar dit is minder storend bij het fietsen dan mijn onderrug.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Alvast bedankt.

trek2.1
Forum-lid

trek2.1 14 jun 2011 10:07

Ik had op zowel mijn vorige fiets als mijn huidige fiets last van mijn onderrug (ook rechts net als jij). Eerste 40 km ging goed maar daarna kreeg ik last. Voor mij was het een oplossing om mijn zit iets langer te maken. Mijn zadel 1 cm achteruit maakte voor mij al een verschil. Dit zou natuurlijk ook kunnen door je voorbouw langer te maken. Voor mij voelde het alsof ik mijn rug wat meer kon strekken en rechter zitten.
Dit hoeft uiteraard niet de oorzaak te zijn. Het kan ook voortkomen uit zaken als: beenlengte of armlengte verschil. Maar het is wellicht het proberen waard om een keer wat langer te zitten, kijken of het helpt. Succes!

anneloosje
Forum-lid

anneloosje 14 jun 2011 13:38

Er is geen beenlengteverschil, daar is naar gekeken.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 14 jun 2011 20:08

Ik zou eens een manueel therapeut raadplegen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jmdegroot
Forum-lid

jmdegroot 16 jun 2011 10:48

Ik heb met vergelijkbare klachten veel baat gehad bij een bezoek aan Foot Connection in Culemborg. Wat kleine aanpassingen aan de houding op de fiets (zadelhoogte, stuurhoogte), iets andere positie van rechter schoenplaatje en een aanpassing aan rechter zool en ik fiets nu al het hele seizoen pijnvrij!

Plaats reactie