Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

balhoofd vervangen

lennaert
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:26

lennaert 14 jun 2011 10:13

Ik wil een balhoofd vervangen van een mtb (gewoon aheadset 1 1/8 inch). Kan ik het oude balhoofd er eenvoudig uittikken met een schroevendraaier oid? Een nieuw balhoofd moet geperst worden, maar heeft iemand een balhoofdpers (al dan niet zelf gemaakt) beschikbaar die mij zou kunnen helpen of die hem zou uit kunnen lenen? Ik woon in Groningen. Alvast dank!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 jun 2011 19:46

Met lange schroevendraaier of drijver kun je het oude eruit tikken, zit meestal niet erg vast. persen? Ik gebruik geen echte pers, maar met blokje hout, hamer en paar mooie gelijkmatige tipkes/tikken en goed gericht, gaat ie er ook recht in. De semi-integrated zijn lastiger dan de uitwendige AHeadsets.
Sjef

voske8x
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:54

voske8x 14 jun 2011 20:23

Inderdaad, met schroevendraaier of doorslag (stuk ijzer) de oude ringen eruit tikken, probeer een beetje om en om te tikken en niet alleen aan 1 kant. Dus als we de klok erbij pakken:
Tik op 12 uur, tik op 6 uur, tik op 3 uur, tik op 9 uur enz enz.

Nieuwe erin zoals "klimmer" zegt. Is wel een stuk lastiger als eruit halen hoor. De ring er goed op leggen en een goede stevige ondergrond is het halve werk. De ring een beetje olieen wil ook wel werken. Blokje hout erop en proberen in het midden te slaan. Gaat de ring scheef, niet door slaan, maar opnieuw beginnen...

Succes! Tja een pers is makkelijker, maar dit is niet onmogelijk.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 14 jun 2011 22:32

Een draadeind met moeren en twee grote ringen en hiertussen twee blokjes hout doen het nog beter
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

flex
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 24 apr 2007 16:24

flex 15 jun 2011 10:18

Met 2 stukken hout en een houtklem, moet het ook lukken
Whistle

joppnl
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2009 19:45

joppnl 15 jun 2011 14:36

k heb onlangs de fabriekslagers van een wiel vv, precies net zoals campasuper zegt + van tevoren de lagers in de diepvries, krimpen ze net genoeg om er makkelijker in te gaan.

Met dat draadeind, ringen en moeren kan je heel rustig, slag voor slag ze er ook ahw in persen.

Doordat ze in de vriezer lagen kon ik ze met de hand er al een stukje induwen zodat ze al recht begonnen, rest dus met het draadeind, gaat erg goed.
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

Plaats reactie