Survive de keuzestress :)
Geplaatst: 14 jun 2011 22:41
Beste kenners,
Ook ik ben aangestoken met het idee om een racefiets te kopen. Eerst even wat over mezelf zodat jullie een beeld hebben met wat voor materiaal jullie moeten werken Lourens is de naam en ik ben 40 jaar, 1,80m, 84 kilo, gemiddelde conditie. Nog nooit op een racefiets gezeten. Mijn bedoeling met de fiets is om zo'n 2x per week te toeren 50 tot 75 km. Daarbij zal het lokale heuveltje (Kopje van Bloemendaal) regelmatig genomen worden en voor de rest zal het voornamelijk vlak werk zijn. Budget voor alleen de fiets 1000,- liever minder maar voor iets echt heel moois rek ik het budget naar 1100,- Voordat ik nu met mijn lijstje kom eerst even wat andere vragen.
- Ik zit te twijfelen tussen compact, tripel en dubbel. Mijn vraag is eigenlijk kom ik met een dubbel makkelijk een heuvel op. Ter illustratie, met mijn sportieve stadsfiets (Giant Adelaide, nexus 7, 20kg,... ik zie jullie bedenkelijk kijken ) kom ik het Kopje van Bloemendaal omhoog waarbij ik wel naar de 1ste versnelling moet en tegen de grenzen van mijn kunnen zit bij de 10% en 16% stukjes. Red ik het met een dubbel of moet ik voor de zekerheid voor een tripel / compact gaan. Vooralsnog verwacht ik geen heldendaden op de Alpe D'Huzes.
- Ik heb de faq gelezen over geometrie,.... het is abacadabra voor mij,.... Wat ik eruit begrepen heb is dat er verschillen zijn in geometrie en dat dat voor mij betekend dat het ene frame sportiever zit dan een ander frame. Ik denk dat voor mij een wat comfortabelere zit belangrijker is dan 3 kmph meer. Is er een manier voor mij om uit de getallen (of op een andere manier) makkelijk te kunnen herkennen wat een sportief of wat een comfortabel frame is. En hoe zit dat nu met die sloping frames,... zijn die over het algemeen sportiever of juist niet? Of kan dat zo niet gezegd worden?
- Juiste maat, ik heb verschillende websites ingevuld en krijg "het advies" voor frame maat 55 tot 58 of L. Nogal een verschil. Natuurlijk zal ik bij een koop me op laten meten maar heb toch wel graag al een idee wat het moet worden, al was het alleen maar zodat ik weet of het zin heeft een verre trip te maken om een fiets te kopen. Mijn binnenbeenlengte is 84cm en ik wil wat meer rechtop zitten zonder spacetoren.
- Ik zie diverse aantrekkelijk geprijsde fietsen waarbij vooral op de wielen bezuinigd is. Ik heb begrepen dat de Fulcrum racing 7 wielen erg goed zijn. Hoe zit het met de Mavic Aksium zijn die vergelijkbaar? Ik heb al begrepen dat ik de Shimano's moet ontwijken (zit er nog verschil tussen de WH-R500 en RS10 ?). Zijn er andere wielen die ik zou kunnen aandragen als vervanging voor ongeschikte wielen zonder erg veel meer bij te betalen?
- Ik zie diverse aantrekkelijk geprijsde fietsen waarbij vooral op het crankstel bezuinigd is. Alternatieve crankstellen die ik ben tegengekomen,.. graag jullie mening hierover hoe goed of slecht die zijn i.v.m. de standaard 105/ultegra/veloce/apex cranks. Moet ik deze ontwijken of maakt het niet veel uit.
FSA Gossamer (Pro)
Shimano R553
Shimano R600
- Ik heb begrepen dat de Shimano 105 uit 2011 een duidelijke verbetering is t.o.v. de 2010 versie. Heb ik het goed begrepen dat bij de Ultegra er vrijwel geen verschil is tussen de 2010 en 2011 versies en dat ik dus "zonder mezelf tekort te doen" een 2010 versie zou kunnen kopen "if the price is right".
Ok, dan nu de onvermijdelijke "shortlist" Mijn bedoeling is om uiteindelijk op 2 modellen uit te komen. 1 tot 850,- en 1 tot 1100,- om dan de afweging te maken of de paar honderd euro meer een echt veel betere/mooiere fiets oplevert. Oh, ter info: Canyon en Rose vind ik beide veel waar voor hun geld maar vallen af. Wanneer ik uiteindelijk besloten heb wil ik niet 1 tot 2 maanden wachten. Gewoon ergens naar toe rijden, meten, afstellen en inladen.
Tot 850,-
Sensa Romagna Shimano 105 €699,- positief: prijs, full 105, negatief: 105 ver. 2010, WH-R500 wielset, onopvallend. De verstandige keus?
Xtrail Full 105 €749,- positief: prijs, 105 versie 2011 negatief: lelijk design onduidelijk: Rodi Styles velgen? frame kwaliteit?
Be-One Briza €819,- positief: full 105, mooi negatief: 105 ver. 2010, WH-R500 wielset onduidelijk: 55cm groot genoeg?
Bulls Harrier 2 €849,- positief: Full 105 ver. 2011 negatief: WH-R500 wielset, minder wow factor.
Wilier Escape Veloce 2010 €849,- positief: grotendeels Veloce, Fulcrum 7 wielset, erg mooi negatief: FSA Gossamer crank, compact op veel vlak terrein.
Giant TCR 1 €849,- positief: 105 ver 2011, erg mooi negatief: Crank R553, Tektro remmen onduidelijk: Giant P-R2 velgen
Batavus Criterium 2010 €849,- positief: full 105, fulcrum wielset negatief: 105 ver. 2010. De verstandige keus nummer 2?
Tot 1100,-
Bulls Desert Falcon 1 2010 / 2011 €899,- / €949,- positief: Ultegra negatief: FSA Gossamer crank, minder mooi, shimano WHR-S10 wielset
Moser Speed Bianco Rosso 2011 €999,- positief: full 105, erg mooi negatief: Shimano 500 wielset, slechte verhalen over service Moser
Trek 2.3 2010 €999,- positief: full 105, mooi negatief: 105 ver. 2010 Ultegra begint te lonken rond deze prijs onduidelijk: Bontrager wielset?
Haibike Hai Q Race RC 2010 €1039,- positief: full Ultegra negatief: prijs, weinig wow onduidelijk: Aksium goed genoeg?, 2010 en 2011 Ultegra vergelijkbaar?
Bulls Desert Falcon 2 1049,- positief: full Ultegra negatief: prijs, WHR-S10 wielset
Giant TRC 0 €1069,- positief: bijna full Ultegra, erg mooi negatief: prijs, onduidelijk: Giant P-R2 wielset
Trek 2.3T 2011 €1099, positief: full 105 ver. 2011, erg mooi negatief: prijs, 105 voor deze prijs onduidelijk: Bontrager Race wielset
Het is wel een klus geworden deze topic,... feedback word zeer op prijs gesteld.
Ook ik ben aangestoken met het idee om een racefiets te kopen. Eerst even wat over mezelf zodat jullie een beeld hebben met wat voor materiaal jullie moeten werken Lourens is de naam en ik ben 40 jaar, 1,80m, 84 kilo, gemiddelde conditie. Nog nooit op een racefiets gezeten. Mijn bedoeling met de fiets is om zo'n 2x per week te toeren 50 tot 75 km. Daarbij zal het lokale heuveltje (Kopje van Bloemendaal) regelmatig genomen worden en voor de rest zal het voornamelijk vlak werk zijn. Budget voor alleen de fiets 1000,- liever minder maar voor iets echt heel moois rek ik het budget naar 1100,- Voordat ik nu met mijn lijstje kom eerst even wat andere vragen.
- Ik zit te twijfelen tussen compact, tripel en dubbel. Mijn vraag is eigenlijk kom ik met een dubbel makkelijk een heuvel op. Ter illustratie, met mijn sportieve stadsfiets (Giant Adelaide, nexus 7, 20kg,... ik zie jullie bedenkelijk kijken ) kom ik het Kopje van Bloemendaal omhoog waarbij ik wel naar de 1ste versnelling moet en tegen de grenzen van mijn kunnen zit bij de 10% en 16% stukjes. Red ik het met een dubbel of moet ik voor de zekerheid voor een tripel / compact gaan. Vooralsnog verwacht ik geen heldendaden op de Alpe D'Huzes.
- Ik heb de faq gelezen over geometrie,.... het is abacadabra voor mij,.... Wat ik eruit begrepen heb is dat er verschillen zijn in geometrie en dat dat voor mij betekend dat het ene frame sportiever zit dan een ander frame. Ik denk dat voor mij een wat comfortabelere zit belangrijker is dan 3 kmph meer. Is er een manier voor mij om uit de getallen (of op een andere manier) makkelijk te kunnen herkennen wat een sportief of wat een comfortabel frame is. En hoe zit dat nu met die sloping frames,... zijn die over het algemeen sportiever of juist niet? Of kan dat zo niet gezegd worden?
- Juiste maat, ik heb verschillende websites ingevuld en krijg "het advies" voor frame maat 55 tot 58 of L. Nogal een verschil. Natuurlijk zal ik bij een koop me op laten meten maar heb toch wel graag al een idee wat het moet worden, al was het alleen maar zodat ik weet of het zin heeft een verre trip te maken om een fiets te kopen. Mijn binnenbeenlengte is 84cm en ik wil wat meer rechtop zitten zonder spacetoren.
- Ik zie diverse aantrekkelijk geprijsde fietsen waarbij vooral op de wielen bezuinigd is. Ik heb begrepen dat de Fulcrum racing 7 wielen erg goed zijn. Hoe zit het met de Mavic Aksium zijn die vergelijkbaar? Ik heb al begrepen dat ik de Shimano's moet ontwijken (zit er nog verschil tussen de WH-R500 en RS10 ?). Zijn er andere wielen die ik zou kunnen aandragen als vervanging voor ongeschikte wielen zonder erg veel meer bij te betalen?
- Ik zie diverse aantrekkelijk geprijsde fietsen waarbij vooral op het crankstel bezuinigd is. Alternatieve crankstellen die ik ben tegengekomen,.. graag jullie mening hierover hoe goed of slecht die zijn i.v.m. de standaard 105/ultegra/veloce/apex cranks. Moet ik deze ontwijken of maakt het niet veel uit.
FSA Gossamer (Pro)
Shimano R553
Shimano R600
- Ik heb begrepen dat de Shimano 105 uit 2011 een duidelijke verbetering is t.o.v. de 2010 versie. Heb ik het goed begrepen dat bij de Ultegra er vrijwel geen verschil is tussen de 2010 en 2011 versies en dat ik dus "zonder mezelf tekort te doen" een 2010 versie zou kunnen kopen "if the price is right".
Ok, dan nu de onvermijdelijke "shortlist" Mijn bedoeling is om uiteindelijk op 2 modellen uit te komen. 1 tot 850,- en 1 tot 1100,- om dan de afweging te maken of de paar honderd euro meer een echt veel betere/mooiere fiets oplevert. Oh, ter info: Canyon en Rose vind ik beide veel waar voor hun geld maar vallen af. Wanneer ik uiteindelijk besloten heb wil ik niet 1 tot 2 maanden wachten. Gewoon ergens naar toe rijden, meten, afstellen en inladen.
Tot 850,-
Sensa Romagna Shimano 105 €699,- positief: prijs, full 105, negatief: 105 ver. 2010, WH-R500 wielset, onopvallend. De verstandige keus?
Xtrail Full 105 €749,- positief: prijs, 105 versie 2011 negatief: lelijk design onduidelijk: Rodi Styles velgen? frame kwaliteit?
Be-One Briza €819,- positief: full 105, mooi negatief: 105 ver. 2010, WH-R500 wielset onduidelijk: 55cm groot genoeg?
Bulls Harrier 2 €849,- positief: Full 105 ver. 2011 negatief: WH-R500 wielset, minder wow factor.
Wilier Escape Veloce 2010 €849,- positief: grotendeels Veloce, Fulcrum 7 wielset, erg mooi negatief: FSA Gossamer crank, compact op veel vlak terrein.
Giant TCR 1 €849,- positief: 105 ver 2011, erg mooi negatief: Crank R553, Tektro remmen onduidelijk: Giant P-R2 velgen
Batavus Criterium 2010 €849,- positief: full 105, fulcrum wielset negatief: 105 ver. 2010. De verstandige keus nummer 2?
Tot 1100,-
Bulls Desert Falcon 1 2010 / 2011 €899,- / €949,- positief: Ultegra negatief: FSA Gossamer crank, minder mooi, shimano WHR-S10 wielset
Moser Speed Bianco Rosso 2011 €999,- positief: full 105, erg mooi negatief: Shimano 500 wielset, slechte verhalen over service Moser
Trek 2.3 2010 €999,- positief: full 105, mooi negatief: 105 ver. 2010 Ultegra begint te lonken rond deze prijs onduidelijk: Bontrager wielset?
Haibike Hai Q Race RC 2010 €1039,- positief: full Ultegra negatief: prijs, weinig wow onduidelijk: Aksium goed genoeg?, 2010 en 2011 Ultegra vergelijkbaar?
Bulls Desert Falcon 2 1049,- positief: full Ultegra negatief: prijs, WHR-S10 wielset
Giant TRC 0 €1069,- positief: bijna full Ultegra, erg mooi negatief: prijs, onduidelijk: Giant P-R2 wielset
Trek 2.3T 2011 €1099, positief: full 105 ver. 2011, erg mooi negatief: prijs, 105 voor deze prijs onduidelijk: Bontrager Race wielset
Het is wel een klus geworden deze topic,... feedback word zeer op prijs gesteld.