Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadelkeuze

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 16 jun 2011 12:58

Al een tijdje rijd ik op een San Marco Aspide zadel. Een mooi, licht zdel, maar ik zal jullie de pijnlijke details van tochten boven de 100 km besparen om van het resultaat na 6 beklimmingen Alpe D'huez maar niet te spreken. Ik vind een hard zadel nooit erg, maar ik denk dat het zadel voor mij iets te smal is en dat mijn zitbeentjes iets over de randen zakken.

Maar mijn vraag is nu hoe je nu tot de beste zadelkeuze komt. Zijn er metingen mogelijk van je zitvlak zodat je kan bepalen welk zadel het meest zou aansluiten?

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 16 jun 2011 13:40

Doen wat in deze link gedaan wordt, popometer vervangen door gewoon stuk ribbeltjeskarton:

http://www.sq-lab.com/content/view/151/261/lang,nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Meen dat fizik en Specialized zadels iets breder zijn, maar ik kan me vergissen.

Sommige fietsenmakers bieden trouwens ook de mogelijkheid om te testen met speciale testzadels.

Gebruikersavatar
r600
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2009 00:46
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar r600 16 jun 2011 16:17

joeptimmermans schreef:Doen wat in deze link gedaan wordt, popometer vervangen door gewoon stuk ribbeltjeskarton:

http://www.sq-lab.com/content/view/151/261/lang,nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Meen dat fizik en Specialized zadels iets breder zijn, maar ik kan me vergissen.

Sommige fietsenmakers bieden trouwens ook de mogelijkheid om te testen met speciale testzadels.
Heb ook sinds een jaar een SQ-lab zadel. Bevalt heel goed. Afgelopen maandag bij de Elfstedentocht pas na 180 km begin van zadelpijn.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 16 jun 2011 16:58

Volgens mij zitten wij niet echt op de zitbeentjes, dat is wel het geval op de stadsfiets bij rechtop zitten, maar meer op de schaambeentjes.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 19 jun 2011 13:34

Ik rijd al jaren met een Aspide, ook ritten van meer dan 150 km.
Het duurde even voor ik eraan gewend was maar nu gaat het prima.
Als ik voor iets anders zou gaan, zou het een Specialized Romin of Toupe kunnen worden.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 jun 2011 13:38

Tsja zadels zijn erg persoonlijk. Rij zelf al een aantal jaren op een Selle SMP http://www.sellesmp.com/smp4bike/en/evolution" onclick="window.open(this.href);return false; .
What makes the boat go faster?

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 19 jun 2011 16:38

Het zal hoogstwaarschijnlijk wel aan mij liggen maar ik snap echt niet dat mensen hierop kunnen zitten ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 19 jun 2011 22:11

Heb ook een aspide gehad....was soms net het gevoel dat ik op alleen op het frame zat. Heb nu een Selle Italia Prolink Genuine Gel. Is iets breder en zit voor mij prima. Maar een van de beste zadels die ik heb gehad is toch de selle san marco rolls.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

bepe
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 19 jun 2011 23:35

Mooi, al die persoonlijke meningen, volgens mij is het een kwestie van je eigen anatomie en daarom lijkt me bovengenoemde meting wel wat. Op basis daarvan zou je je keuze kunnen bepalen.

Gebruikersavatar
ronin
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 jul 2009 19:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar ronin 20 jun 2011 05:53

Als ik hier even op mag aansluiten......ik heb vernomen dat er race zadels zijn waarbij de edele delen dan wel de bloedvaten in het kruis niet afgekneld worden tijdens langdurige ritten ?
Is de Evolution zo'n zadel omdat er een opening in zit ? of moet je denken en dat zadel zonder spitse neus die een tijdje geleden in een topic voorbij kwam ?
Wie kan er iets zinnigs over zeggen of verwijzen naar een topic hierover.

thanks !

P.S. Ik heb zelf een Prologo Kappa (pas)

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 20 jun 2011 07:21

ronin schreef:Als ik hier even op mag aansluiten......ik heb vernomen dat er race zadels zijn waarbij de edele delen dan wel de bloedvaten in het kruis niet afgekneld worden tijdens langdurige ritten ?
Is de Evolution zo'n zadel omdat er een opening in zit ? of moet je denken en dat zadel zonder spitse neus die een tijdje geleden in een topic voorbij kwam ?
Wie kan er iets zinnigs over zeggen of verwijzen naar een topic hierover.

thanks !

P.S. Ik heb zelf een Prologo Kappa (pas)
Inderdaad SMP is zon zadel.
What makes the boat go faster?

shibata
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 sep 2010 20:55

shibata 20 jun 2011 10:41

Ik heb afgelopen week zelf ook een ander zadel aangeschaft, origineel zat er een Selle Italia XO gel in het wit op, deze zat prima maar ik was dat wit van het zadel en stuurlint helemaal zat want ik bleef het maar schoonmaken.
Ik wilde dus een zwart zadel maar welke, na veel lezen op dit forum en op diverse websites wist ik nog steeds niet wat voor zadel voor mij geschikt zou zijn, dus heb ik met een stukje karton mijn zitbotjes opgemeten, ik kwam uit op 11cm en volgens diverse bronnen op het net moet je dan een zadel hebben van ongeveer 145mm breed.
Met deze informatie ben ik bij de diverse merken gaan kijken naar modellen die in die breedte leverbaar zijn, ik wou eigenlijk wel een Ritchey zadel omdat ik daar ook een stuur en stuurpen van heb maar die zijn niet breed genoeg voor mijn reet :D , Fizik, Specialized, Prologo en Selle Italia hebben redelijk wat modellen die zo rond de 145mm uitkomen en met de diverse modellen in mijn hoofd ben ik naar de FM gegaan en heb gevraagd of ik wat zadels mocht proberen.
Ik heb zelfs nog wat zadels uitgeprobeerd die eigenlijk te smal waren maar welke ik optisch erg mooi vond, dat viel niet mee :? 1 zadel van Prologo was zo NIET goed voor mijn zitvlak dat ik er nog geen kilometer op kon fietsen :oops:
Uiteidelijk heb ik gekozen voor de Selle Italia Flite 1990, dit was 1 van de eerste zadels die ik probeerde en deze gaf me een zeer aangenaam gevoel. Het is een vrij hard zadel maar toch is hij comfortabeler als mijn oude Selle Italia XO gel, ik heb er dit weekeinde al wat langere ritten op gemaakt en heb geen enkele last van zadelpijn gehad, normaal begon het na 70 a 80km toch wel wat gevoelig te worden.

Koop dus niet zo maar een zadel wat je mooi vind smoelen op je fiets maar meet je zitbotjes op en win flink informatie in over dit onderwerp en ga dan wat zadels proberen die kwa breedte bij je passen en probeer wat verschillende merken en mag je van de FM niks proberen ga dan gewoon naar een ander want als je zadels op de gok gaat kopen dan gaat het je waarschijnlijk veel geld kosten.

m.v.g. Marcel

Plaats reactie