Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Werkstandaard carbon racefiets hoe vastklemmen

tommymang
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 22 jul 2009 11:59

tommymang 20 jun 2011 14:57

Graag wilde ik weten wat de beste manier is om mijn Trek Madone 5.2 (2011) racefiets vast te klemmen op mijn werkstandaard. Bijna overal raadt men aan om een carbon fiets vast te klemmen aan de zadelpen, en niet aan het frame zelf daar dit het frame zou kunnen beschadigen. Geldt dit ook voor fietsen waarbij ook de zaldelpen uit carbon is? Of is het misschien toch mogelijk om de fiets vast te klemmen rond het frame waarbij men let op bepaalde punten...?

Alvast bedankt

Tommy

PS de zadelpen/cap van deze fiets schuift over het frame

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 20 jun 2011 15:36

Ik heb een Pro Montagestandaard Afbeelding en ik klem de bovenbuis meestal vast. De kabels lopen dan tevens nog vrij en de fiets hangt mooi in balans. Er zit schuim in de klem en ik heb nog nooit iets besshadigd door die klem. Niet loeivast klemmen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 jun 2011 19:54

Over het algemeen is een zadelpen ontwikkeld om goed de buigkrachten op te vangen. De framebuizen zijn dat veel minder

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jun 2011 20:50

Het klinkt misschien flauw, maar ik zou een andere werkstandaard kopen. Ik heb er een van Tacx en die werkt met een klemming in de voorvork en dat is echt beter.

tommymang
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 22 jul 2009 11:59

tommymang 20 jun 2011 21:10

havana schreef:Het klinkt misschien flauw, maar ik zou een andere werkstandaard kopen. Ik heb er een van Tacx en die werkt met een klemming in de voorvork en dat is echt beter.
Heb de werkstandaard nodig om de voorvork eruit te halen. ;-)

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 20 jun 2011 22:33

havana schreef:Het klinkt misschien flauw, maar ik zou een andere werkstandaard kopen. Ik heb er een van Tacx en die werkt met een klemming in de voorvork en dat is echt beter.
Ik weet niet of je 'flauwe' (niet slecht ontvagen aan mijn kant) opmerking aan mij gericht is. Waarom zou die klemming op de voorvork beter zijn?
Ik zie en ervaar geen problemen met mijn Pro. Je bedoelt dus een 'bok' montage standaard? Moet wel je voorwiel eruit. Niet dat dat een groot probleem is.

Zo heeft ieder zijn voorkeuren.

@ scottwilko. Je moet natuurlijk alles wel met beleid doen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 22 jun 2011 21:24

Waarom niet twee haken aan een ketting bevestigd aan het plafond. Zodra je de vork demonteert, dan een band rond je balhoofd.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

Rutger T
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:48

Rutger T 23 jun 2011 12:44

ik heb geen plafond op mn dakterras. En verder heb ik alleen mn kamer, en da's niet fijn sleutelen als al dat ketting vet op mn bed of kleren belandt:P

carldv
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jun 2011 17:46
Locatie: Boechout - BE

carldv 23 jun 2011 22:18

heb een specialized zadelpen met zerts inserts. Zou de zadelpen hierdoor minder geschikt zijn?
tarmac SL3
canyon ultimate AL
campa fan

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 25 jun 2011 22:22

Je kunt de haken in je plafond dan natuurlijk ook voor andere hobbies gebruiken........;-)
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 25 jun 2011 22:33

peedsbikes schreef:Waarom niet twee haken aan een ketting bevestigd aan het plafond. Zodra je de vork demonteert, dan een band rond je balhoofd.
Volgens mij teveel gewiebel tijdens de klus. Een 'fixed' montage met behulp van een standaard heeft dan de voorkeur.
Voor wat betreft het carbon frame; je moet zorgen dat je fiets goed in evenwicht hangt, dan zijn de krachten door het frame prima te dragen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

tommymang
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 22 jul 2009 11:59

tommymang 29 jun 2011 10:30

Heb de fiets op een gelijkaardige montagestandaard als Zorri (hierboven) gezet, gewoon de fiets niet te hard vastgeklemd met de bovenbuis, en opgelet dat ie in evenwicht is. (en de klemmen zelf nog wat extra omwikkeld met een soort mousse).

Voorvoork er op deze manier gemakkelijk kunnen uithalen en terug kunnen monteren.

Thanks ! ;-)

Plaats reactie