Pagina 1 van 2

Werkstandaard carbon racefiets hoe vastklemmen

Geplaatst: 20 jun 2011 14:57
door tommymang
Graag wilde ik weten wat de beste manier is om mijn Trek Madone 5.2 (2011) racefiets vast te klemmen op mijn werkstandaard. Bijna overal raadt men aan om een carbon fiets vast te klemmen aan de zadelpen, en niet aan het frame zelf daar dit het frame zou kunnen beschadigen. Geldt dit ook voor fietsen waarbij ook de zaldelpen uit carbon is? Of is het misschien toch mogelijk om de fiets vast te klemmen rond het frame waarbij men let op bepaalde punten...?

Alvast bedankt

Tommy

PS de zadelpen/cap van deze fiets schuift over het frame

Re: Werkstandaard carbon racefiets hoe vastklemmen

Geplaatst: 20 jun 2011 15:36
door Zorro
Ik heb een Pro Montagestandaard Afbeelding en ik klem de bovenbuis meestal vast. De kabels lopen dan tevens nog vrij en de fiets hangt mooi in balans. Er zit schuim in de klem en ik heb nog nooit iets besshadigd door die klem. Niet loeivast klemmen.

Re: Werkstandaard carbon racefiets hoe vastklemmen

Geplaatst: 20 jun 2011 19:54
door scottwilko
Over het algemeen is een zadelpen ontwikkeld om goed de buigkrachten op te vangen. De framebuizen zijn dat veel minder

Re: Werkstandaard carbon racefiets hoe vastklemmen

Geplaatst: 20 jun 2011 20:50
door havana
Het klinkt misschien flauw, maar ik zou een andere werkstandaard kopen. Ik heb er een van Tacx en die werkt met een klemming in de voorvork en dat is echt beter.

Re: Werkstandaard carbon racefiets hoe vastklemmen

Geplaatst: 20 jun 2011 21:10
door tommymang
havana schreef:Het klinkt misschien flauw, maar ik zou een andere werkstandaard kopen. Ik heb er een van Tacx en die werkt met een klemming in de voorvork en dat is echt beter.
Heb de werkstandaard nodig om de voorvork eruit te halen. ;-)

Re: Werkstandaard carbon racefiets hoe vastklemmen

Geplaatst: 20 jun 2011 22:33
door Zorro
havana schreef:Het klinkt misschien flauw, maar ik zou een andere werkstandaard kopen. Ik heb er een van Tacx en die werkt met een klemming in de voorvork en dat is echt beter.
Ik weet niet of je 'flauwe' (niet slecht ontvagen aan mijn kant) opmerking aan mij gericht is. Waarom zou die klemming op de voorvork beter zijn?
Ik zie en ervaar geen problemen met mijn Pro. Je bedoelt dus een 'bok' montage standaard? Moet wel je voorwiel eruit. Niet dat dat een groot probleem is.

Zo heeft ieder zijn voorkeuren.

@ scottwilko. Je moet natuurlijk alles wel met beleid doen.

Re: Werkstandaard carbon racefiets hoe vastklemmen

Geplaatst: 22 jun 2011 21:24
door peedsbikes
Waarom niet twee haken aan een ketting bevestigd aan het plafond. Zodra je de vork demonteert, dan een band rond je balhoofd.

Re: Werkstandaard carbon racefiets hoe vastklemmen

Geplaatst: 23 jun 2011 12:44
door Rutger T
ik heb geen plafond op mn dakterras. En verder heb ik alleen mn kamer, en da's niet fijn sleutelen als al dat ketting vet op mn bed of kleren belandt:P

Re: Werkstandaard carbon racefiets hoe vastklemmen

Geplaatst: 23 jun 2011 22:18
door carldv
heb een specialized zadelpen met zerts inserts. Zou de zadelpen hierdoor minder geschikt zijn?

Re: Werkstandaard carbon racefiets hoe vastklemmen

Geplaatst: 25 jun 2011 22:22
door peedsbikes
Je kunt de haken in je plafond dan natuurlijk ook voor andere hobbies gebruiken........;-)

Re: Werkstandaard carbon racefiets hoe vastklemmen

Geplaatst: 25 jun 2011 22:33
door plantagenet
peedsbikes schreef:Waarom niet twee haken aan een ketting bevestigd aan het plafond. Zodra je de vork demonteert, dan een band rond je balhoofd.
Volgens mij teveel gewiebel tijdens de klus. Een 'fixed' montage met behulp van een standaard heeft dan de voorkeur.
Voor wat betreft het carbon frame; je moet zorgen dat je fiets goed in evenwicht hangt, dan zijn de krachten door het frame prima te dragen.

Re: Werkstandaard carbon racefiets hoe vastklemmen

Geplaatst: 29 jun 2011 10:30
door tommymang
Heb de fiets op een gelijkaardige montagestandaard als Zorri (hierboven) gezet, gewoon de fiets niet te hard vastgeklemd met de bovenbuis, en opgelet dat ie in evenwicht is. (en de klemmen zelf nog wat extra omwikkeld met een soort mousse).

Voorvoork er op deze manier gemakkelijk kunnen uithalen en terug kunnen monteren.

Thanks ! ;-)