Pijn in rug + lengte bovenbuis
-
- Forum-lid
Ik heb vandaag voor het eerst een koersfiets (Montana Tour Veloce) gekocht. Vol moed ben ik een toertje gaan maken, maar na amper 9km begon ik al pijn te krijgen in mijn rug. Na enkele eerdere posts hier gelezen te hebben, heb ik dan eens gekeken naar de afstand tussen het zadel en het stuur. Als ik mijn elleboog aan het puntje van mijn zadel zet, geraak ik met mijn vingers net aan de stuurpen! Volgens de andere posts hier, moet je met de vingers (bijna) tot aan het stuur zelf geraken. Ik heb toen eens de lengte van de bovenbuis gemeten; deze zou 59cm zijn. Is dit niet veel voor een fiets met als framemaat 58cm? Ik ben zelf 1,83m en ze hadden me deze maat aangeraden. Wat kan ik nu doen?
-
- Forum-lid
center-center van bovenbuis is 58cm. Is dit niet redelijk groot? Het probleem was ook dat terwijl ik aan het fietsen was, ik continu het gevoel had van mezelf heel hard te moeten strekken om aan de shifters te geraken. Het is natuurlijk wel de eerste keer dat ik op een racefiets rijd (ben een mtb gewoon), dus weet ook niet goed wat ik ervan moet verwachten.
Ik heb sinds een week of twee nu mijn eerste racefiets (hoi iedereen!), en ik had hetzelfde. Nu na dik 200 kilometer krijg ik pas last van mijn rug na 20 km fietsen, en ik hoop dat ook dat weg gaat. Ik vermoed dus dat je moet wennen aan de houding. Staat je stuur heel laag ten opzichte van het zadel? Dat was bij mij wel zo (10 cm verschil). Ik heb mijn stuurpen omgedraaid waardoor het stuur nu zo'n 2 cm hogen staat, dat helpt ook voor een beginneling...
-
- Forum-lid
Had jij ook het gevoel dat je je helemaal moest strekken om aan de shifters te geraken? Oorspronkelijk was mijn plan om een triatlon opzetstuur op de fiets te monteren, maar ik vrees dat ik nooit in de beugels ga geraken! Hoe kan je je stuurpen omdraaien? Het stuur staat niet zoveel lager dan het zadel bij mij...
Dat niet zo zeer.. ik heb een relatief kleine frame maat voor mijn lengte, als ik mijn handen bovenop de shifters heb kan ik mijn ellebogen nog ietwat gebogen houden. Dit is voorzover ik heb begrepen van belang omdat je met gestrekte armen geen schokken opvangt en last kan krijgen van je schouders.
Kijk hier eens, http://www.frogworks.de/hobbies/rennrad/rahmengroesse/" onclick="window.open(this.href);return false;
Meet jezelf eens op, en kijk wat eruit komt. Dan heb je ongeveer een idee van je maat.
Meet jezelf eens op, en kijk wat eruit komt. Dan heb je ongeveer een idee van je maat.
Specialized S-Works HT / Giant TCR Comp.
Zadel misschien nog een fractie naar voren schuiven, mits je nog ruimte hebt? Verkeerde techniek kan ook een oorzaak zijn. Veel aan je stuur trekken resulteert vrijwel altijd in rugklachten, dus je bovenlichaam zo stil mogelijk houden en de benen het werk laten doen.
Maar dan nog, als ik het zo hoor zit je overstrekt op de fiets en past de geometrie wellicht niet zo goed bij jouw lichaam. Misschien is een kortere stuurpen nog een optie.
Het is hoe dan ook niet normaal dat je met pijn in je rug op de fiets zit, in tegenstelling tot wat soms wel wordt beweerd. Natuurlijk moet ik tijdens een lange rit ook weleens mijn rug strekken, maar niet al na 10 kilometer.
Maar dan nog, als ik het zo hoor zit je overstrekt op de fiets en past de geometrie wellicht niet zo goed bij jouw lichaam. Misschien is een kortere stuurpen nog een optie.
Het is hoe dan ook niet normaal dat je met pijn in je rug op de fiets zit, in tegenstelling tot wat soms wel wordt beweerd. Natuurlijk moet ik tijdens een lange rit ook weleens mijn rug strekken, maar niet al na 10 kilometer.
-
- Forum-lid
Ik ga morgen nog eens een tripje maken; ik hoop dat het dan al wat beter is. Over de stuurpen. Hoe meet men de lengte daarvan? Is dat ook van center tot center, of van begin tot eind? Hoe lang moet deze stuurpen minimum zijn? De huidige stuurpen, gemeten van center-center is 13cm.
Is het mogelijk dat ik (doordat ik nog nooit op een racefiets heb gereden), een beetje krampachtig heb gereden, en er de volgende keer misschien geen probleem meer gaat zijn?
Alvast bedankt!
Is het mogelijk dat ik (doordat ik nog nooit op een racefiets heb gereden), een beetje krampachtig heb gereden, en er de volgende keer misschien geen probleem meer gaat zijn?
Alvast bedankt!
Het lichaam heeft de gewoonte om zich aan te passen aan een verkeerde houding.
Ook al ben je nieuw met fietsen, voor recreatief gebruik hoort de racefiets gewoon comfortabel afgesteld te staan en hoor je zeker niet al bij 20km last van je nek of rug te krijgen.
Als je het idee hebt dat het stuur erg ver weg staat is dat ook meestal ook zo. Alle beginners raad ik aan om te beginnen met het stuur relatief hoog, stuur mag niet noemenswaardig lager staan dan het zadel.
Verdiep je ook in de afstelling voor de racefiets, er is genoeg te vinden op internet.
Neem ook gerust je inbussleutel mee zodat je onderweg het een en het ander kunt uitproberen.
Ook al ben je nieuw met fietsen, voor recreatief gebruik hoort de racefiets gewoon comfortabel afgesteld te staan en hoor je zeker niet al bij 20km last van je nek of rug te krijgen.
Als je het idee hebt dat het stuur erg ver weg staat is dat ook meestal ook zo. Alle beginners raad ik aan om te beginnen met het stuur relatief hoog, stuur mag niet noemenswaardig lager staan dan het zadel.
Verdiep je ook in de afstelling voor de racefiets, er is genoeg te vinden op internet.
Neem ook gerust je inbussleutel mee zodat je onderweg het een en het ander kunt uitproberen.
-
- Forum-lid
Vanmorgend kleine toer gaan maken (38km), en geen pijn meer! Heb gisteren het zadel "verschoven" tot zijn maximale stand zodat dit iets dichter bij het stuur staat. Misschien heeft dit het probleem verholpen? Alvast bedankt iedereen!
Stuurpennen worden inderdaad center-center gemeten. Je hebt het zadel nu naar voren geschoven.. Als je het zadel te ver naar voren schuift is dat niet goed voor de rails van het zadel. Dus je mag het zadel niet te ver naar voren schuiven. Heeft je huidige zadelpen setback? Zo ja, zou je eventueel een zadelpen met 0 setback kunnen nemen. 13cm voor een stuurpen is trouwens al redelijk lang. Als je klaagt over dat je stuur te ver weg zit, zou ik eens experimenteren met bijv. een 110mm stuurpen.cycling.tux schreef:Ik ga morgen nog eens een tripje maken; ik hoop dat het dan al wat beter is. Over de stuurpen. Hoe meet men de lengte daarvan? Is dat ook van center tot center, of van begin tot eind? Hoe lang moet deze stuurpen minimum zijn? De huidige stuurpen, gemeten van center-center is 13cm.
Alvast bedankt!
Gazelle Team TVM \'99