Bestellingen uit US of China: wanneer moet je extra dokken?
- joostvanbezooijen
- Forum-lid
Ik bestel, net als menig forumlid, regelmatig spullen in de US of in China/Taiwan. Alles vanuit het Oosten komt hier aan zonder dat er aangifte is gedaan bij de douane. Ik betaal dus gewoon de prijs + verzendkosten en geen BTW en geen inklaringkosten. Bij spullen uit de US varieert het erg sterk. Ik weet dat Amerikanen vaak weigeren de pakjes als “gift” te markeren waardoor de douane ze er eerder uitpikt. De Chinezen maken daar geen probleem van. Ongeacht de grootte van de doos, alles is een "gift" Alles van bijvoorbeeld Amazon.com (ook grote bedragen) komt echter zonder extra kosten aan maar de laatste 2 zendingen met fiets hebbedingetjes uit de US (een vork en een naaf) werden wel onverwacht een stuk duurder. Bij de vork kreeg ik een acceptgiro van de douane en bij de laatste zending had TNT zelf al aangifte gedaan en moest ik bij de postbode de BTW en kosten aftikken.
Vraag is nu, hoe kun je van te voren weten of je zending een tussenstop maakt bij de douane? Of moet je gewoon mazzel hebben?
Vraag is nu, hoe kun je van te voren weten of je zending een tussenstop maakt bij de douane? Of moet je gewoon mazzel hebben?
Dat laatste is het geval, mijns inziens. Volgens mij gaan ze gewoon steekproefsgewijs te werk.
Ik heb al 2 keer moeten bijbetalen hier aan de deur, toen ik fietsonderdelen in China had besteld.
Eén keer kreeg een brief waarin ik moest verklaren wat er in het pakket zat en wat de waarde daarvan was. De andere keer moest ik ook direct aftikken bij de postbode.
Denk wel overigens dat kleine/lichte pakketjes minder vaak worden gecontroleerd.
Ik heb al 2 keer moeten bijbetalen hier aan de deur, toen ik fietsonderdelen in China had besteld.
Eén keer kreeg een brief waarin ik moest verklaren wat er in het pakket zat en wat de waarde daarvan was. De andere keer moest ik ook direct aftikken bij de postbode.
Denk wel overigens dat kleine/lichte pakketjes minder vaak worden gecontroleerd.
Gazelle Team TVM \'99
mijn ervaring is dat je gewoon mazzel moet hebben. IK probeer ook overal gift op te laten zetten, maar die Amerikanen zijn erg bang dat ze fraude plegen en een boete krijgen vanwege het verstekken van valse info aan de douane.
Willekeurig wordt het spul er in NL uitgepakt; je hebt er geen invloed op. Zeker als de groene sticker erop zit geplakt door die Amerikanen.
Ik heb het voor grote dingen iets anders opgelost. Ik heb contact gekregen met iemand uit San Fransisco en daar laat ik af en toe grote/dure dingen bezorgen. Mijn vriendin is stewardess in het blauw en die haalt het dan op als ze het geluk heeft om die kant op te vliegen. Helaas werkt dit niet altijd, want mijn Iphone 4 ligt al 5 maanden in San Fransisco. Hopelijk komt ie nu half januari naar NL. Alleen deze optie wordt ook wat lastiger, want de douane in NL gaat wat meer letten op vliegend personeel.
Willekeurig wordt het spul er in NL uitgepakt; je hebt er geen invloed op. Zeker als de groene sticker erop zit geplakt door die Amerikanen.
Ik heb het voor grote dingen iets anders opgelost. Ik heb contact gekregen met iemand uit San Fransisco en daar laat ik af en toe grote/dure dingen bezorgen. Mijn vriendin is stewardess in het blauw en die haalt het dan op als ze het geluk heeft om die kant op te vliegen. Helaas werkt dit niet altijd, want mijn Iphone 4 ligt al 5 maanden in San Fransisco. Hopelijk komt ie nu half januari naar NL. Alleen deze optie wordt ook wat lastiger, want de douane in NL gaat wat meer letten op vliegend personeel.
Mijn ervaring is, zowel uit het verre Westen als uit het verre Oosten, dat de papieren die bij de vracht zitten regelmatig niet de juiste waarde vermelden. Voorbeeld: set hoge alu wielen, ong. 500 dollar, stonden voor 200 dollar op papier, en daar is BTW e.d. over berekend. Set wielen voor een Dodge: zelfde verhaal. Alleen als je het niet eens bent met de waardes moet je aantonen dat het niet klopt, maar ik was het er altijd roerend mee eens .
Vooral het grotere formaat pakket wordt volgens mij eigenlijk altijd door de douane ertussen uit gepikt, kleinere (bv fietskleding) wil er nog regelmatig doorheen glippen.
Vooral het grotere formaat pakket wordt volgens mij eigenlijk altijd door de douane ertussen uit gepikt, kleinere (bv fietskleding) wil er nog regelmatig doorheen glippen.
Eenvoud kenmerkt het ware.
het is als volgt:
alles wat je binnen EU naar nederland haalt betaal je geen belasting over. dit komt omdat de verkoper in zijn eigen land de btw terug kan vragen aangezien het binnen EU blijft.
alles wat buiten EU komt, moet btw over betaald worden. Je bent namelijk aan het importeren. dat wil zeggen dat er over het bedrag ex verzend kosten 19% belasting betaald moet worden. de douane let hier idd op, alleen het niet om een paar pakketjes gaat maar flinke hoeveelheden is er kant dat het niet altijd gecontroleerd word. daarom hoef je niet altijd te betalen.
alles wat je binnen EU naar nederland haalt betaal je geen belasting over. dit komt omdat de verkoper in zijn eigen land de btw terug kan vragen aangezien het binnen EU blijft.
alles wat buiten EU komt, moet btw over betaald worden. Je bent namelijk aan het importeren. dat wil zeggen dat er over het bedrag ex verzend kosten 19% belasting betaald moet worden. de douane let hier idd op, alleen het niet om een paar pakketjes gaat maar flinke hoeveelheden is er kant dat het niet altijd gecontroleerd word. daarom hoef je niet altijd te betalen.
ik heb (helaas) eens een setje van rock racing besteld.
toen ik het paketje ging ophalen in het postkantoor moest ik nog eens 120 euro betalen.
dat was voor mij, de eerste en de laatste keer dat ik iets uit de US heb laten komen.
ps wel jammer want ik had net mijn droom fiets gevonden, en helaas in de US.
toen ik het paketje ging ophalen in het postkantoor moest ik nog eens 120 euro betalen.
dat was voor mij, de eerste en de laatste keer dat ik iets uit de US heb laten komen.
ps wel jammer want ik had net mijn droom fiets gevonden, en helaas in de US.
Dat gift trappen ze al lang niet meer in. Als kuddes mensen gift op een doos zetten dan is dat ook niet echt geloofwaardig meer. Douane zijn ook niet achterlijk. Boven de 50 dollar is het invoer rechten betalen dacht ik. In elk geval een vrij laag bedrag.
Bosna: jij woont toch in Frankrijk of niet? Of was dit een pakket dat in Nederland aan kwam? €120,- is echt absurd veel voor een broek en shirt. Daar had ik echt wel een klacht over ingediend.
Bosna: jij woont toch in Frankrijk of niet? Of was dit een pakket dat in Nederland aan kwam? €120,- is echt absurd veel voor een broek en shirt. Daar had ik echt wel een klacht over ingediend.
Ik heb een keer een oakley laten komen die mij 100 dollar kostte, die had ik voor 70 op de verzendingspapieren laten zetten. Daar trapten ze niet in en ze wilden het aankoopbewijs per se zien voor ze het vrijgaven..
Kunt ook als 'sample' op laten sturen
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!
"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe
"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe
Natuurlijk kun je iets laten opsturen onder het label "Gift" of "Sample".
Alleen als het fout gaat dan is je zending (als die verzekerd is) slechts verzekerd met het lage bedrag dat aangegeven staat als Gift of Sample.
Er zit dus wel een risico vast aan die methode. Verder ben je als verzender/ontvanger strafbaar als de opgegeven waarde ver vandaan de werkelijke waarde is.
Er zijn trouwens 2 verschillende dingen waar je rekening mee moet houden.
Niet alleen omzetbelasting maar in sommige gevallen betaal je ook nog eens douanerechten.
http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen.html
Alleen als het fout gaat dan is je zending (als die verzekerd is) slechts verzekerd met het lage bedrag dat aangegeven staat als Gift of Sample.
Er zit dus wel een risico vast aan die methode. Verder ben je als verzender/ontvanger strafbaar als de opgegeven waarde ver vandaan de werkelijke waarde is.
Er zijn trouwens 2 verschillende dingen waar je rekening mee moet houden.
Niet alleen omzetbelasting maar in sommige gevallen betaal je ook nog eens douanerechten.
http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen.html
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
@Stefan, die Rock Racing kleding was ook absurd duur. Dus met btw + invoerrechten kom je dan wel aan zo'n bedrag. Waarschijnlijk was het ook nog voordat de regels vorig jaar veranderd zijn, sinds toen hoef je over lage bedragen geen invoerrechten meer te betalen.
@Stokie, ze accepteren een uitdraai van de ebay of paypal factuur. Die kopieer je ff naar Word en er staat zo $70.
@Dave, een sample heeft ook gewoon een waarde en je moet er gewoon btw over betalen.
@Stokie, ze accepteren een uitdraai van de ebay of paypal factuur. Die kopieer je ff naar Word en er staat zo $70.
@Dave, een sample heeft ook gewoon een waarde en je moet er gewoon btw over betalen.