Hartslagvraag
Hallo allemaal,
aangezien ik het gejaag naar een zo hoog mogelijk gemiddelde zat ben wil ik echt op hartslag gaan trainen.
Nu zeggen ze dat je op 65% van je maximale hartslag aan vetverbanding doet en 20 slagen daarboven aan conditie enz. Maar doe je dan echt alleen vetverbranding in die zone of ook als je in een hogere zone rijdt?
Want door dat gejaag naar een hogere hartslag vind ik het saai worden snappen jullie?
groetjes
aangezien ik het gejaag naar een zo hoog mogelijk gemiddelde zat ben wil ik echt op hartslag gaan trainen.
Nu zeggen ze dat je op 65% van je maximale hartslag aan vetverbanding doet en 20 slagen daarboven aan conditie enz. Maar doe je dan echt alleen vetverbranding in die zone of ook als je in een hogere zone rijdt?
Want door dat gejaag naar een hogere hartslag vind ik het saai worden snappen jullie?
groetjes
Eigenlijk snap ik jouw vraag niet echt vooral het jagen naar een zo hoog mogelijke hartslag zegt mij niets.
Bedoel je dat je jouw maximale hartslag wilt vaststellen?
Op onderstaande link staat de basis + meer, uitgelegd en staan ook tips voor het vaststellen van je zones.
http://www.zitvlees.nl/index.php?id=2012" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedoel je dat je jouw maximale hartslag wilt vaststellen?
Op onderstaande link staat de basis + meer, uitgelegd en staan ook tips voor het vaststellen van je zones.
http://www.zitvlees.nl/index.php?id=2012" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk met het jagen naar een zo hoog mogelijk gemiddelde zit gewoon in me, als ik op de fiets zit dan stel ik bijvoorbeeld vast dat ik over een lengte van 50 km 30km/h gemiddeld heb. En ik fiets me dan ook helemaal de krampen zolang ik het maar haal. En dat ben ik zat en dus wil ik gerichter gaan fietsen, en mijn kleine buikje wegwerken dus wil ik vooral de vetverbranding op gang helpen en daarbij vroeg ik me af of 70% van je max inderdaad de beste zone is voor vetverbranding
groetjes
groetjes
Dan gaat fietsen je daarbij niet echt effectief helpen op korte termijn. Doe dan buikspieroefeningen, gewoon thuis in de woonkamer of zo. Is ook goed voor de balans tussen buik- en rugspieren en dat helpt je weer bij een ontspannen houding op de fiets!wheely schreef: ... en mijn kleine buikje wegwerken ...
Gaat fietsen daar echt niet bij helpen? ik let nu ook erg op mijn eten en ik dacht als ik dan ook nog meer ga fietsen dan moet het wel goed komen. Maar die buikspieroefeningen hebben toch geen zin als je een buikje hebt want daar gaat die toch ook niet door weg?
Fietsen helpt wel bij ververbranding. Het is belangrijk niet te hoog te gaan met je hartslag 125-130 slagen maar dit wel lang volhouden. Daarnaast heeft buikspieroefeningen geen effect op lokale vetverbranding. Je intake van koolhydraten verminderen naar 30 gram per dag en meer eiwitten eten. Eiwitten geven een meer verzadigd gevoel en je lichaam gaat niet je spierweefsel verbranden.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
@Ceon: Ben je gek geworden? 30 gram per dag aan KH is nog geen eens één sneetje brood. En dat voor wielrenners. Houd voor KH 50-70 energieprocent aan en voor eiwit 15%.
Al die eiwitten, nergens goed voor.
Al die eiwitten, nergens goed voor.
fietsen, da\'s mijn verzetje!
Om even tussendoor je vraag te beantwoorden: Je verbrandt in elke zone vet en koolhydraten. Alleen de verhouding wijzigt. Helemaal onderin je zones, in de herstelzone en niet te hoog in je D1 verbrand je voornamelijk vet. Bij hogere inspanningen verschuift de verhouding naar voornamelijk koolhydraten. Belangrijk te beseffen daarbij is dat ook het totaal aan gebruikte vetten en koolhydraten stijgt naarmate de inspanning groter wordt. Dat betekent dat je weliswaar verhoudingsgewijs minder vetten gaat gebruiken bij hogere inspanning, terwijl je absoluut gezien meer vetten verbrandt.
Waarom dan altijd die nadruk op lage inspanningen om vet te verbranden, terwijl je meer vet verbrand bij hogere inspanning? Dat komt doordat je de koolhydraten die je gebruikt afkomstig uit je spieren helemaal aangevuld moeten worden. Je moet dus flink gaan eten; het is praktischer om voornamelijk vet te verbranden, omdat je die niet hoeft aan te vullen. Dat valt makkelijker af.
Goed idee om meer op je HR te letten. Ik zou zeggen: lees je eens goed in op internet via http://www.zitvlees.nl of http://www.wielersportinfo.nl.
Waarom dan altijd die nadruk op lage inspanningen om vet te verbranden, terwijl je meer vet verbrand bij hogere inspanning? Dat komt doordat je de koolhydraten die je gebruikt afkomstig uit je spieren helemaal aangevuld moeten worden. Je moet dus flink gaan eten; het is praktischer om voornamelijk vet te verbranden, omdat je die niet hoeft aan te vullen. Dat valt makkelijker af.
Goed idee om meer op je HR te letten. Ik zou zeggen: lees je eens goed in op internet via http://www.zitvlees.nl of http://www.wielersportinfo.nl.
-
- Forum-lid
nog een toevoeging bij ponsteen: een lagere hartslag kan je ook gewoon langer volhouden en zo zal je toch meer vet verbranden.
Pierre92 : Dit is het model van dr. Frank. Brood, pasta's,aardappelen etc is taboe, je moet in kethose raken. Kenmerkende door een actongeur en een ijzerachtige smaak in je mond. Als je deze fase bereikt verbrand je je vetten. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het helpt. Ben er 18 kilo mee kwijt geraakt en heb ondertussen gewoon gefietst. Op 25 juni zelfs de vael ouwe tocht van 160km. Tot op heden tijdens de ritten vantevoren (80-100km) en bij de tocht geen hongergevoel of hongerklop gehad.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
Koolhydraten zijn toch wel behoorlijk essentieel voor een toerfietser/wielrenner... In welke zone je ook fietst, je verbruikt altijd in meer of mindere mate koolhydraten. (zie commentaar Ponsteen hierboven). Als de glycogeenvoorraad in je spieren en lever op is (na 4 of 5 kwartier ingespannen fietsen, bij duurtraining iets langer) en je hebt niet bijgevoerd, dan val je gewoon van je fiets... En met 30 gram koolhydraten per dag lukt dat m.i. niet.
Nou moet ik wel zeggen dat ik 4 uur D1 kan trainen op 4 boterhammen als ontbijt, maar inderdaad 30g KH is écht te weinig. Die ketose is helemaal niet gezond.
Afvallen is alleen gezond bij niet meer dan een kg/maand!
Afvallen is alleen gezond bij niet meer dan een kg/maand!
fietsen, da\'s mijn verzetje!