12-27 of 11-28
Hallo,
ik heb nu een Ultegra 6700 12-25 op m'n racefiets zitten. Voor de belimming van de Ventoux deze zomer wil ik een cassette met een tandje meer. Ik twijfel tussen een Ultegra 11-28 en een 105 12-27. Ik wijk bij 12-27 uit naar 105 omdat ik geen Ultegra 12-27 heb gevonden.
Voordeel van de ultegra 11-28 is m'n fiets verder ook volledig Ultegra af is en dat de 28 weer net ff 1 lichter is. Maar de 11-28 mist de 16 in het middenbereik. Dus ik ben bang dat ik die ga missen.
Voordeel van de 12-27 is dat het middenbereik gelijk is aan mn huidige 12-25 cassette en alleen op de laatste twee wat lichter wordt. Nadeel is dat het 105 is (maakt dat uit?) en dat hij maar tot 27 gaat en het dus ook weer niet zo'n groot verschil is met wat ik nu heb.
Kortom: i'm confused. Ik wil graag een cassette waarmee ik soepeltjes gan klimmen (moet het meer van souplesse ipv kracht hebben op lange klimmen) maar die natuurlijk ook voldoet voor Nederland waar ik 95% van mijn meters maak!
Iemand ideeën?
ik heb nu een Ultegra 6700 12-25 op m'n racefiets zitten. Voor de belimming van de Ventoux deze zomer wil ik een cassette met een tandje meer. Ik twijfel tussen een Ultegra 11-28 en een 105 12-27. Ik wijk bij 12-27 uit naar 105 omdat ik geen Ultegra 12-27 heb gevonden.
Voordeel van de ultegra 11-28 is m'n fiets verder ook volledig Ultegra af is en dat de 28 weer net ff 1 lichter is. Maar de 11-28 mist de 16 in het middenbereik. Dus ik ben bang dat ik die ga missen.
Voordeel van de 12-27 is dat het middenbereik gelijk is aan mn huidige 12-25 cassette en alleen op de laatste twee wat lichter wordt. Nadeel is dat het 105 is (maakt dat uit?) en dat hij maar tot 27 gaat en het dus ook weer niet zo'n groot verschil is met wat ik nu heb.
Kortom: i'm confused. Ik wil graag een cassette waarmee ik soepeltjes gan klimmen (moet het meer van souplesse ipv kracht hebben op lange klimmen) maar die natuurlijk ook voldoet voor Nederland waar ik 95% van mijn meters maak!
Iemand ideeën?
Heb je een dubbel? Zo ja, dan moet je van (zeer) goede huize komen wil je met een 39/27 of 39/28 op souplesse de Mont Ventoux op kunnen rijden. Maar goed, ik zou die 11-28 nemen, want die 16 is toch van ondergeschikt belang in het hooggebergte, en dan in Nederland je 12-25 er weer op zetten.
Een cassette waarmee je goed kunt klimmen en goed in Nederland kunt rijden bestaat niet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 02 nov 2009 22:02
Wat nog veel makkelijker is (en prima kan, tenzij je ketting ver is ingesleten), is gewoon een 28t tandwiel halen bij de FM, meestal 8 speed. Loopt prima op een 9 of 10 speed-fiets (beide proefondervindelijk bewezen). Haal je de 13 uit je huidige cassette en plaats je de 28 erachter. Et voila, een bergcassette. Kost je weinig en je hebt in NL weer zo een normale cassette. Evt wel denken om een vulring tussen je tandwielen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De gierigheid van de Hollander kent ook echt geen grenzen. Een vakantie in de Provence kost toch op z'n minst €300 per week per persoon en als je niet op de centjes let al gauw 't dubbele. En dan 3 tientjes op een cassette willen besparen die nog 4 vakanties mee gaat... Een 12-27 of 12-28 cassette schakelt gewoon beter dan als je er zelf een 8 speed krans achter gaat zetten. Van de 12 naar de 14 schakelt ook niet bepaald soepel.
Zou overigens de 12-27 cassette kiezen, omdat 't verloop gewoon veel mooier is. Met een dubbel is de 11 van de andere cassette al helemaal volledig overbodig. En op de Ventoux is het zowel met 39-27 als met 39-28 stukken stoempen.
Zou overigens de 12-27 cassette kiezen, omdat 't verloop gewoon veel mooier is. Met een dubbel is de 11 van de andere cassette al helemaal volledig overbodig. En op de Ventoux is het zowel met 39-27 als met 39-28 stukken stoempen.
Als je de Ventoux met een 27 achter niet haalt, dan gaat een 28 je ook niet redden. Het verschil is maar klein. Ik zou wel voor de 11-28 gaan. Het betere verloop van de 12-27 is in de bergen toch niet heel merkbaar omdat je veelal (bergop) op de 27 zit. De 11 is ook bergaf handig om je dan net wat makkelijker kunt meetrappen t.o.v. een 12.
Je schrijft niet of je een reguliere dubbel, compact of Triple voor hebt. Ik zou de Ventoux niet graag doen met een regulier dubbel en 11-28. Dan liever Compact, of beter een Triple.
Je schrijft niet of je een reguliere dubbel, compact of Triple voor hebt. Ik zou de Ventoux niet graag doen met een regulier dubbel en 11-28. Dan liever Compact, of beter een Triple.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
11-12-13-14-15-17-19-22-25-28
12-13-14-15-16-17-19-21-24-27
Je mist de 16 bij de 11-28 en het verdere verloop is mooier bij de 12-27. Verschil tussen 27 en 28 is 3,5 %, tel uit je winst. De 11 lijkt me ook overbodig.
Als je een dubbel hebt, is een (tweedehands) compact wellicht een goede investering, is zo overgezet. Zo niet, dan is het misschien raadzaam om vanuit Sault de Ventoux te beginnen, als je op souplesse wilt klimmen.
12-13-14-15-16-17-19-21-24-27
Je mist de 16 bij de 11-28 en het verdere verloop is mooier bij de 12-27. Verschil tussen 27 en 28 is 3,5 %, tel uit je winst. De 11 lijkt me ook overbodig.
Als je een dubbel hebt, is een (tweedehands) compact wellicht een goede investering, is zo overgezet. Zo niet, dan is het misschien raadzaam om vanuit Sault de Ventoux te beginnen, als je op souplesse wilt klimmen.
En dan heb je ook nog de BBB cassettes. Deze hebben welliswaar niet de 16, maar boven de 20 wel een mooi verloop.
12-13-14-15-17-19-21-23-25-27 of 12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
Zelf heb ik voor m'n Ventoux trip in september de 9-speed van BBB gekocht. Heeft ook 21-23-25-27, en dat geeft gecombineerd met m'n triple net iets meer mogelijkheden dan wat shimano biedt.
12-13-14-15-17-19-21-23-25-27 of 12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
Zelf heb ik voor m'n Ventoux trip in september de 9-speed van BBB gekocht. Heeft ook 21-23-25-27, en dat geeft gecombineerd met m'n triple net iets meer mogelijkheden dan wat shimano biedt.
Lijkt mij het beste om in de bergen de 12-27 of 11-28 te gebruiken en op de vlakke weg weer je 12-25. Wil je toch maar 1 cassette dan kun je ook gewoon kiezen voor de 11-28 en een losse 16 kopen. Verwijder de 11 en 12, gebruik de 12 sluitkrans van je huidige cassette die waarschijnlijk nog in nieuwstaat is en voeg de losse16 er tussen. Dan kun je met 1 cassette toch overal uit de voeten en heb je in de bergen net dat tandje extra.pantaniet schreef:Hallo,
Voordeel van de ultegra 11-28 is m'n fiets verder ook volledig Ultegra af is en dat de 28 weer net ff 1 lichter is. Maar de 11-28 mist de 16 in het middenbereik. Dus ik ben bang dat ik die ga missen.
Iemand ideeën?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Veel staan dan ook zeker. Of heb je cancellara benen?apexrider schreef:Er is wel een ultegra 6600 12-27 cassette, werkt ook prima. Ben zelf ook met 39/27 de Ventoux opgereden vanuit Bedoin in ongeveer 1:50. Van souplesse was geen sprake, maar het was op zich goed te doen.