Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wielen voor de zwaardere fietser

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 895
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 07 jul 2011 09:59

Weet iemand wat een goede velg is voor iemand die 110kg weegt?

Ik heb nu de fulcrum racing 3 erop zitten maar elke week kan ik een slag uit het wiel laten halen.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 895
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 07 jul 2011 10:09

Ik wij overigens veel in belgië met slechte wegen. Daarnaast zou ik ook graag willen weten of het wat uitmaakt als ik alleen het achterwiel zou vervangen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27989
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jul 2011 10:19

Gebruik de zoekfunctie eens, dit onderwerp is al een keer of 100 voorbij gekomen.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 895
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 07 jul 2011 10:31

Ik zag het maar daar raden ze de fulcrum aan haha

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27989
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jul 2011 10:45

Mavic CXP33 met 36 spaken is oerdegelijk, wel afhankelijk van de spaker uiteraard.

Ook bomb-proof is Mavic Cosmic Karton (met alu remrand).

steve.v.looy
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 aug 2010 12:12
Locatie: Lier België

steve.v.looy 07 jul 2011 12:19

Ik ben me ook aan het orienteren voor een nieuwe wielset, ben nu in gesprek met de mensen van SWS in wieze.

Ga daar een setje laten opbouwen denk ik. Mss moet je daar eens horen
MVG
Steve

lange_666
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 aug 2008 00:37

lange_666 08 jul 2011 10:52

Wielen met 36 spaken zoals havana reeds vermeld heeft zijn zeker aan te raden.
Het ziet er misschien wel niet zo mooi uit stilstaand maar al rijdend merk je daar niet veel meer van.
Hoe minder spaken, hoe meer kracht er op een spaak komt te zitten.

Niet laten verleiden door bv Eastons die een gewicht tot 150kg opgeven maar die bij mij na 400km al aan diggelen waren. Oorzaak hiervan bleek een kleine hoek te zijn tussen spaak en nippel. Dit was gewoon nefast en vroeg erom om te breken. Het was tevens blijkbaar niet mogelijk om die sets (ik had er twee met hetzelfde probleem) opnieuw goed te laten spaken ondanks mijn uitdrukkelijke vraag. Sindsdien rij ik rond met een setje van Rose (Xtreme) met 36 spaken.

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 08 jul 2011 11:50

Beste Lange,

Welke velg en naaf heb jij? En hoe bevallen de wielen? Zelf ben ik rond de 80 kilo, maar ga op termijn mijn fiets een beetje aanpassen met een dragertje om ongeveer 10-12kg bagage mee te kunnen nemen voor meerdaagse tochten. Ik ben bang dat mijn Mavic Aksium achterwiel dat niet gaat houden....
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

adroit
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 jan 2006 19:25
Locatie: Rosmalen
Contact

adroit 08 jul 2011 11:53

Normaal gezien moeten de Fulcrums met jouw gewicht toch eigenlijk geen probleem zijn. Maar als zelfs die het niet houden dan idd bovenstaande optie CPX33 DT 2.0 spaken en een paar goede naven.
Heel belangrijk is dat ze echt goed gespaakt worden maar daar zijn opties genoeg voor

marchisiocorsa
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51

marchisiocorsa 08 jul 2011 21:44

Je moet gewoon wielen hebben die afgestemd zijn op jouw gewicht en jouw rijstijl. Iedereen schreeuwt dan weer 36 spaaks. Iets dat op zich zonder toelichting geen enkele basis kent.

- goed gespaakt wiel (juiste spaakspanning)
- bij voorkeur meer spaken dan vele standaard wielen (dus geen 20 voor en 24 achter)
- juiste velgen (sterk genoeg/stijf genoeg)
- juiste spaken (28/32 of 36 kutspaken leveren namelijk nog steeds een kut wielset op)

Voorwiel mag best minder spaken hebben dan het achterwiel. Wiel heeft namelijk minder te verwerken dan het achterwiel.
Ieder wiel heeft een bepaalde flex nodig om naast stijf ook nog confortabel te zijn. Dus ga niet voor een set die fantastisch stijf is maar waar een tourrijder na een rit honderd km gebroken vanaf stapt. Want iedere rijder die 110kg weegt is geen wedstrijdrijder maar gewoon een enthousiaste hobbyist.

Wil je standaard fabriekswielset die wat kan hebben maar redelijk goedkoop is( maar misschien wel net wel of net niet bij jouw past) kijk dan eens naar een R1900 wielset van DT swiss (24v/28a spaken)of als je voor meer zekerheid wil gaan naar de X120 Solida (28v/32/a spaken) wielset van Marchisio. Anders een goede wielset laten bouwen bij een specialist. (maar dan wel met goede naven/spaken en velgen). En met een spacialist bedoel ik niet de FM op de hoek van de straat.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 08 jul 2011 22:36

Heb speciaal een achterwiel laten bouwen met een 105 naaf met een Rigida DP 18 velg met 36 spaken. Begonnen met het wiel toen in nog 138 kg woog en nu inmiddels na een half jaar 18 kg minder. Wiel heeft tot op heden nog geen krimp gegeven. Heb het zelfs niet eens na hoeven laten richten.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 09 jul 2011 10:41

In verband met enkele keren spaakbreuk van mijn Easton EA50's, rijd ik sinds begin dit jaar ook op Rigida's DP18 velgen (via Zoran).
Weeg om en nabij de 100 kg en moet zeggen dat ze echt bomb-proof zijn.
Ben nog wel eens te laat om een hobbel of kuil in de weg te omzeilen en met mijn "oude" velgen zat ik altijd wel een beetje in de rats.
Bij de DP18's weet ik inmiddels dat het geen kwaad kan.

Plaats reactie