Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Fiets navigatie

Ribbink14
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jun 2011 21:45

Ribbink14 19 jul 2011 17:19

Dag mensen,
De laatse tijd beginnen mij de limburgse heuveltjes te irriteren ik heb ze al veel te vaak op gefietst.
Nu ben ik op zoek naar een aantal heuveltjes in de noord eifel of ardennen. Ik woon redelijk dichtbij de ardennen en de eifel.
Nu ben ik aan het twijfelen of ik niet beter een garmin of iets dergelijks moet kopen.. Wat is een fijne GPS die ook een beetje betaalbaar is ?

Alvast bedankt,

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 19 jul 2011 21:27

Garmin 62ST. Akku's gaan lang mee, het ding is robuust, schermpje redelijk van formaat. Kan een hoop. Wel even de nieuwste software installeren, anders valt ie weleens weg.
Jan

stefan1509
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jul 2011 09:04

stefan1509 20 jul 2011 09:16

Je kan eens kijken naar de Garmin 705. Prima GPS. Omdat inmiddels de 800 uit is is deze in prijs gedaalt. Ergens rond de 250 geloof ik. Wellicht kan je ze op marktplaats goedkoper krijgen. Let op dat er op dit moment een oplichter actief is die deze aanbiedt (de 705/800) rond de 130 euro wat natuurlijk al verdacht is. Ken iemand die er wel is ingetrapt. Dus pas op.
Pinarello Dogma 2 - Dura Ace Di2 - FFWD F6r

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jul 2011 10:47

Met een Garmin 62ST ga je toch niet op een racefiets zitten..........

Als 't betaalbaar moet zijn zou ik kijken naar 2e hands 705 of een 500 (nieuw).

tutti
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 05 jun 2008 23:49

tutti 21 jul 2011 22:53

Bryton Rider 50E. €229 incl. Navteq HD kaart en micro SD kaart.
Better do it right once

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 22 jul 2011 00:36

ik heb een Garmin E-trex Vista en dat bevalt me prima, met de open-fietskaart er in werkt dat prima. En Etrex past goed op de fiets en is ook fijn als je 'm wil gebruiken om te wandelen. Daarbij redelijk betaalbaar. heel binnenkort komt overigens de vernieuwde serie van de E-trex in de winkel, die is iets compacter dus daar zou ik dan wel even op wachten mocht je deze overwegen.

zie:
http://www.gps-info.nl/garmin_etrex.php" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.oppad.nl/producten/nieuwe-garmin-etrex" onclick="window.open(this.href);return false;

en natuurlijk:
http://sites.garmin.com/etrex/" onclick="window.open(this.href);return false;
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 22 jul 2011 08:18

Ik heb een 800 en ben daar zeer tevreden over. Ik werk met City Navigator Europe en alle wegen staan daarop. Deze vakantie in Piémonte gezeten en daar anderhalf uur op goed geluk beginnen fietsen en mij dan terug naar startpunt laten begeleiden: perfect. Kom je ergens aan een wegomlegging en verlaat je het voorgestelde parcours dan wordt je route herberekend en kan je probleemloos doorfietsen.
Er zijn sommigen die hem te groot en lelijk vinden maar dat is smaak. Ik vind hem er niet heel mooi uitzien. En een kaartje bekijken op een toestel ter grootte van een gewoon kmtellertje lijkt mij ook niets.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

tafel_en_stoel
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jan 2010 20:38

tafel_en_stoel 23 jul 2011 10:11

Ik heb een Garmin 705. Prima apparaatje. Ik laad meestal een voorafgemaakte course in, welke ik vervolgens rijd. Ik gebruik de navigatie eigenlijk nooit. Ook ik heb er de gratis open source map op staan. Prima kaart, onzin om veel geld neer te leggen voor city navigator, althans voor de manier waarop ik mijn Garmin gebruik.

Ook dit jaar een aantal courses in Italie opgeslagen (bikemap.net) en probleemloos gefietst. Waar mensen soms flink moeten zoeken naar de voet van de Mortirolo, reden wij er in een ruk naar toe. De klim is al zwaar genoeg, dus liever niet nog eens moeten omfietsen :lol:

succes met het kopen van de navigatie. Ze zullen allemaal wel een hun werk doen.

Groet

Gebruikersavatar
vantheman
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 29 aug 2009 14:29
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar vantheman 23 jul 2011 12:29

Ik heb een garmin forerunner 305 en ben daar zeer tevreden mee. Dat aparaat kan bijna alles wat andere Garmin toestellen kunnen maar ondersteunt geen kaarten.
De forerunner 305 heb je al vanaf ongeveer 130 euro en is daarmee een van de best betaalbare GPS navigatie aparaten.
Bij de keuze hangt veel af van je budget en wat je er verder mee wil doen.
Voordeel van forerunner is dat je hem ook kan gebruiken voor hardlopen en fitness in de sportschool wat met een aparaat dat specifiek voor de fiets is veel moeilijker is.
Nadeel is dat je commentaar kan krijgenvan de mode politie.
Ik had een beperkt budget en heb de ongeveer 500 euro die ik bespaart heb door de forerunner 305 te nemen, gebruikt om daarmee een duurdere fiets te kunnen kopen. Dat had voor mij een hogere prioriteit.
Met een onbeperkt budget had ik de Garmin 800 genomen.

tafel_en_stoel
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jan 2010 20:38

tafel_en_stoel 23 jul 2011 15:42

vantheman schreef:Ik heb een garmin forerunner 305 en ben daar zeer tevreden mee. Dat aparaat kan bijna alles wat andere Garmin toestellen kunnen maar ondersteunt geen kaarten.
De forerunner 305 heb je al vanaf ongeveer 130 euro en is daarmee een van de best betaalbare GPS navigatie aparaten.
Bij de keuze hangt veel af van je budget en wat je er verder mee wil doen.
Voordeel van forerunner is dat je hem ook kan gebruiken voor hardlopen en fitness in de sportschool wat met een aparaat dat specifiek voor de fiets is veel moeilijker is.
Nadeel is dat je commentaar kan krijgenvan de mode politie.
Ik had een beperkt budget en heb de ongeveer 500 euro die ik bespaart heb door de forerunner 305 te nemen, gebruikt om daarmee een duurdere fiets te kunnen kopen. Dat had voor mij een hogere prioriteit.
Met een onbeperkt budget had ik de Garmin 800 genomen.
500 euro bespaard??? Daar kun je wel een hele deftige garmin voor kopen....volgens mij koop je een 705 rond de 250-300 euro. Neem je geen citynavigator maar gewoon de open source map kaarten, dan heb je verder geen uitgaven. Anyway, het blijft en hoop geld natuurlijk en geef ik je groot gelijk als je bepert budget hebt ,dat je dat in je fiets stopt.

Ribbink14
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jun 2011 21:45

Ribbink14 23 jul 2011 21:37

De garmin dakota 10 werkt die ook goed op de fiets?

tafel_en_stoel
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jan 2010 20:38

tafel_en_stoel 24 jul 2011 12:18

Ribbink14 schreef:De garmin dakota 10 werkt die ook goed op de fiets?
van de site van futurumshop haal ik ook nog wel eens handige info, aangezien er bij ieder product een discussieplatform is.
In jouw geval.
http://www.futurumshop.nl/product/6042- ... -gps.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je veel extra kaarten wilt uploaden lijkt me dit al niet de meest geschikte navigatie, als ik futurumshop moet geloven, maar goed, ik basseer me nu alleen op wat zij schrijven. Beetje extra research lijkt me nodig.

Het is maar net wat je van je navigatie wilt..

Ikzelf doe 99% van de tochtjes met vooraf ingelezen courses (die maak ik zelf via gpsies, download ik van garmin connect of bikemap.net). Ik laat me niet navigeren en heb alle geluiden van de 705 uitgezet. Word ik gillend gek van op de fiets. Kan ook aan mijn onkunde liggen. Gewoon lijntje volgen, zo moeilijk is dat niet. Ik haal vast niet alles uit de mogelijkheden..

Plaats reactie