Beste wielrenners,
Ik wil een dringende oproep doen aan jullie allen die de wielersport een warm hart toedragen en fanatiek zelf beoefenen, op de racefiets, meestal in groepjes.
Wat is het geval? Als medeweggebruiker kom ik jullie vaak tegen. Als automobilist, als voetganger of als recreant. Jullie fietsen dan om het hardst.
De racefiets moet natuurlijk zo licht mogelijk zijn. Dus zit er geen bel op. Een ook geen verlichting.
Iedereen moet voor jullie aan de kant. Remmen lijkt een onmogelijke opgave te zijn. Omdat er geen bel aanwezig is wordt er geschreeuwd als teken dat er plaats gemaakt moet worden.
Een fietspad is natuurlijk geen plaats voor een racefiets. Dat "racefietsen"moet net als "de grote jongens" op de weg waar auto's rijden.
Dat verkeersregels dus worden overschreden is haast onvermijdelijk. Verkeer van rechts? Bestaat niet. Een rood stoplicht. Kennen we niet. Voorrang verlenen? Onmogelijk!
Want alles staat in het teken van kilometers maken en snelheid houden, koste wat kost.
Maar ook lijkt de racefietser, vooral in groepjes, het menselijk fatsoen te hebben thuis gelaten. De middelvinger omhoog, met water gooien, dreigementen, ja soms zelfs fysiek geweld.
Soms loopt het verkeerd af en is de racefietser het slachtoffer.
Beste racefietsers, laten we het gezellig houden op straat. En denk eens na als je op je racefiets stapt.
En help ons tegen weg piraten op een racefiets.
help wegpiraten
-
- Forum-lid
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Van de VWB website:
Wielertoerisme is ontegensprekelijk een succesverhaal. Om ervoor te zorgen dat dit ook zo blijft werden ‘de 10 geboden’ van de wielertoerist’ opgesteld. Gebundeld rond de kernthema’s ‘veiligheid’, ‘sportiviteit’ en ‘milieu’ leggen ze een aantal credo’s vast waaraan wielertoeristen –zowel de MTB-ers als zij die op de weg fietsen- zich wensen te houden. Zodat nu en in de toekomst ieder verder onbezorgd van deze mooie sport kan genieten.
Wielertoerisme is ontegensprekelijk een succesverhaal. Om ervoor te zorgen dat dit ook zo blijft werden ‘de 10 geboden’ van de wielertoerist’ opgesteld. Gebundeld rond de kernthema’s ‘veiligheid’, ‘sportiviteit’ en ‘milieu’ leggen ze een aantal credo’s vast waaraan wielertoeristen –zowel de MTB-ers als zij die op de weg fietsen- zich wensen te houden. Zodat nu en in de toekomst ieder verder onbezorgd van deze mooie sport kan genieten.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik herken dit beeld totaal niet, maar kan mij wel voorstellen dat het voorkomt. Maar geld dat niet voor alle weggebruikers? Je hebt bijvoorbeeld ook brommers en automobilisten die zich als wegpiraten gedragen. Post je ook op die fora?
pff je moet wel heel gefrustreerd zijn wil je zelfs een forum opzoeken om je frustraties te uiten.
Ik train aan een best behoorlijk tempotje, maar gedraag me nooit onbeschoft, vind ik.
Snelheid is niet per definitie gevaarijk, onoplettende 'oudjes' vaak wel of schoolkinderen.
Maar rij je zelf nooit te hard met de auto?
houd jij je altijd keurig aan alle regeltjes??
Ik train aan een best behoorlijk tempotje, maar gedraag me nooit onbeschoft, vind ik.
Snelheid is niet per definitie gevaarijk, onoplettende 'oudjes' vaak wel of schoolkinderen.
Maar rij je zelf nooit te hard met de auto?
houd jij je altijd keurig aan alle regeltjes??
- daniel1975
- Forum-lid HC
Er wordt al genoeg gesproken over conflicterende belangen in het verkeer. Daar is niet nog een topic voor nodig.
Less is bore