Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zelf opbouwen fiets

ronald_43
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2010 00:31

ronald_43 23 jul 2011 14:53

Ik ben van plan om zelf een fiets op te gaan bouwen, bestaan hier ook handleidingen voor ?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 23 jul 2011 15:27

Ja, zoek even op het forum en anders google.
What makes the boat go faster?

roonsmits
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 mei 2013 13:31

roonsmits 26 sep 2013 18:39

Als je een beetje handig bent en het juiste gereedschap hebt (met name een momentsleutel, torx en inbus) en de instructies van de fabrikant (van de onderdelen) volgt dan moet het wel lukken.

Afgelopen dinsdag m'n hele fiets uit elkaar gehaald (wielen, voorvork, groep, eigenlijk alle bewegende delen) en een nieuwe groep en wielen gemonteerd, maar dat was eigenlijk best wel simpel.

Succes

Gebruikersavatar
tobi_as
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 okt 2010 22:52

Gebruikersavatar tobi_as 26 sep 2013 19:25

YouTube!
Keep calm and pedal like you stole it

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 26 sep 2013 19:45

ronald_43 schreef:Ik ben van plan om zelf een fiets op te gaan bouwen, bestaan hier ook handleidingen voor ?
Allereertst precies weten wat je voor groep gaat monteren (Shimano/Campanolo.SRAM) en van alles de handleidingen downloaden.

Dan idd natuurlijk het goede gereedschap hebben al dat hangt een beetje af (voornamelijk crank en bottom bracket) van de fabrikant/groep.

-Momentsleutel als je carbon frame/onderdelen gaat gebruiken met in ieder geval de 3, 4,5 mm inbus bits
-Cone wrench 15mm voor de pedalen en cone wrench 13mm eventueel voor cup en cone lagers af te stellen in combinatie met een baco
-Normal platte schroevendraaiers en kruiskop schroevendraaiers voor b,v, derries
-Cassette afnemer en kettingzweep
-Diverse normale inbus 2mm, 3mm, 4mm en 5mm (soms een lange 8mm nodig voor b.v. FSA Crank)
-Tools om je bracket te monteren (zoveel brackets zoveel tools dus dat moet je even aangeven)
-Kettingpons
-Eventueel Shimano Anti Seize paste voor bottom bracket
-Carbon montage paste eventueel voor zadelpen
-Lagervet om schroeven een lik te geven
-Een goede montage standaard is wel erg handig tijdens opbouw en zeker bij afstellen derries.
-Goede kabelkniptang

Ik vergeet vast nog wel wat.

Lijkt een hoop en is het ook maar veel zul je echt blijven gebruiken oschoon het een vaker dan het ander.

Verder genoeg videos op o.a. youtube te vinden en natuurlijk de info hier en op andere forums.
Loop je tegen een speciekfiek probleem of vraag aan dan kun je natuurlijk altijd hier stellen.

Il zou het zeker zelf proberen in ieder geval aangezien je precies weet hoe alles in elkaar steekt en dus in de toekomst bijna alles zelf kunt herstellen/vervangen. Uurlonen FM zijn niet laag en menigeen kloot maar wat aan.
Laatst gewijzigd door Zorro op 30 sep 2013 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 30 sep 2013 10:56

Koop de onderhoudspecial van Fiets! Erg handig (weet ik uit eigen ervaring): http://tijdschrift365.nl/Rubriek/SPORT/ ... 5032800113

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 30 sep 2013 13:18

roonsmits schreef:... het juiste gereedschap hebt (met name een momentsleutel, torx en inbus) ...
Meerde keren mijn fiets opgebouwd en de momentsleutel en torx niet nodig gehad.
Handig hoef je niet te zijn dat wordt je vanzelf als je het een paar keer hebt gedaan. (Voorwaarde is wel dat je niet onhandig bent maar zelfs dat kun je afleren)

Voor het opbouwen van een fiets heb je een kettingzweep en afnemer niet nodig maar is wel erg handig.

Een kettingpons en een schroevendraaier heb ik meestal wel nodig. Een kabelknipper heb ik niet. Ik gebruik een nijptang en een hamer. Een schaar is ook handig evenals een brackettool.

Tip neem de tijd. Het kost sowieso meer tijd dan je denkt. De anderdelen zijn zo gemonteerd. Een stuurlintje wikkelen vergt enige handigheid. En de kabels monteren kost meer tijd dan je denk.

Het enige waarvoor ik de beschrijving erbij pak is voor de lengte van de ketting en het afstellen van de achterderailleur. Als dit echter een keer is gedaan hoef je nooit meer aan de schroefjes te zitten en alleen de kabel losser of strakker te zetten.

Als je het balhoofd zelf wil doen heb je een balhoofdpers nodig. Twee plankjes en een hamer kan ook maar is riskant.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27991
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 sep 2013 13:24

Zelden zoveel slechte adviezen in één post gelezen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9206
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 sep 2013 13:52

havana schreef:Zelden zoveel slechte adviezen in één post gelezen
*grinnik*
kilometervreter schreef: Voor het opbouwen van een fiets heb je een kettingzweep en afnemer niet nodig maar is wel erg handig.
Zweep niet, maar die afnemer heb je toch echt nodig om de lockring vast te draaien (en sowieso zijn beide tools wel erg handig om te hebben, maar dat staat hierboven ook al)
kilometervreter schreef: Een kettingpons en een schroevendraaier heb ik meestal wel nodig. Een kabelknipper heb ik niet. Ik gebruik een nijptang en een hamer. Een schaar is ook handig evenals een brackettool.
Een goede scherpe nijptang wil nog wel werken, maar de kans op rafelen van de kabel is wel erg groot. Het doorknippen van de rembuitenkabel zou ik nooit doen met een nijptang (je drukt de huls plat namelijk). Een kabelkniptang kost ook de wereld niet
kilometervreter schreef: Tip neem de tijd. Het kost sowieso meer tijd dan je denkt. De onderdelen zijn zo gemonteerd. Een stuurlintje wikkelen vergt enige handigheid. En de kabels monteren kost meer tijd dan je denk.
Goede tip; als ik iets gehaast monteer gaat het 5 van de 10 keer mis. Kabels monteren en afstellen is een precies klusje. Het afstellen moet je trouwens na een maandje ofzo nogmaals doen, er zit altijd wel een beetje slack in namelijk (al schijnen er ook tooltjes te bestaan om de kabels meteen maximaal strak te trekken; onnodige investering IMHO)
kilometervreter schreef: Het enige waarvoor ik de beschrijving erbij pak is voor de lengte van de ketting en het afstellen van de achterderailleur. Als dit echter een keer is gedaan hoef je nooit meer aan de schroefjes te zitten en alleen de kabel losser of strakker te zetten.
Als je eenmaal snapt hoe het werkt is dit geen probleem meer toch? Afstellen bereik derrie inderdaad 1x goed doen en daarna niet meer aankomen
kilometervreter schreef: Als je het balhoofd zelf wil doen heb je een balhoofdpers nodig. Twee plankjes en een hamer kan ook maar is riskant.
De meeste nieuwe fietsen hebben een geintegreerd balhoofd, daar heb je geen tools voor nodig. Een niet geintegreerd balhoofd kun je met twee plankjes en een stuk draadeind heel precies monteren hoor, meerdere keren gedaan. Die hamer zou ik inderdaad niet gebruiken
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 30 sep 2013 14:21

Ja, idd eerst goed nadenken en dan doen. Zo heb ik in ieder geval ooit voorkomen dat ik samen met de buitenkabel tevens de binnenkabel afknipte :shock: :mrgreen:

Buitenkabels afgetekend voor correcte lengte en de binnenkabels zaten er al door. Afknippen dan maar. Ik was nog net op tijd. Nu kosten binnenkabels geen fortuin maar het waren wel iets duurdere van Gore.

Och ja. En toch blijf je fouten maken hoor. Altijd eerst opletten hoe je het eventueel uit elkaar haalt.
Ik weet het en leg altijd alles op volgorde en zo ook gisteren met het uit elkaar halen van mijn 29er achteras om even goed te smeren en correct af te stellen (cup and cone).
Ik zet ze zaak weer in elkaar en de rotor van mijn schijfrem pas met geen mogelijkheid in de calliper tussen de blokken.
Ah, spacer zat rechts aan de cassette kant en moest links.
Wiel zat idd daardoor niet in het midden.
Hmmmmm, bijna goed maar nog steeds raakten spaken de calliper.......he? Tevens zat de rotor niet echt lekker tussen de blokken.
Het kan niet en toch is het zo dus moet ik iets fout hebben gedaan. Ik kan mezelf wel schieten dan.

Even de zaak aan de kant gezet en naar bed gegaan. Het laat me dan niet los en plots wist ik het natuurlijk.........rotor verkeerd om op de Centerlock vast gezet :mrgreen:

Je bent soms zo gefocused dat je niet meer goed en logisch nadenkt (en ik zeker aangezien ik veel snel snel wil doen en da's niet altijd goed).

Ach ja. Weer wat geleerd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 30 sep 2013 15:44

Volgens mij hier boven ook al gezegd; investeer in een goede kabelkniptang. Verder gewoon aan beginnen, goed naar youtube kijken en evt de fiets reparatiegids aanschaffen.
Lees je eerst goed in, zodat je begrijpt wat je gaat doen.

Veel succes!

roonsmits
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 mei 2013 13:31

roonsmits 07 okt 2013 22:42

kilometervreter schreef:
roonsmits schreef:... het juiste gereedschap hebt (met name een momentsleutel, torx en inbus) ...
Meerde keren mijn fiets opgebouwd en de momentsleutel en torx niet nodig gehad.
Handig hoef je niet te zijn dat wordt je vanzelf als je het een paar keer hebt gedaan. (Voorwaarde is wel dat je niet onhandig bent maar zelfs dat kun je afleren)
Ieder heeft zijn eigen manier van werken.

Maar toen ik m'n Campy Athena 11 Carbon op m'n carbon frame monteerde, heb ik de Campagnolo manuals toch maar beter op gevolgd en heb ik toch echt wel profijt gehad van m'n moment sleutel.

Maar zoals ik al aangaf, niet iedereen werkt op de zelfde manier.

Plaats reactie