Ik heb ernstige twijfels over de kwaliteit van mijn wielset. Na een jaartje zitten zo'n beetje alle spaken van mijn achterwiel los. Het zijn wielen met Rigida Flyer velgen en Shimano 105 naven, welke spaken weet ik niet. Is dat normaal na een jaar en niet zo heel veel kilometers (hooguit 2000)? Ik ben 1.95 lang en ca. 85kg zwaar.
Het frapante is dat deze wielen mij bij aanschaf van de fiets zijn aangeraden ter vervanging van de volgens de verkoper voor mij te slappe Shimano wielen (WH10 geloof ik) die er origineel in de fiets zaten. Een andere fietsenmaker waar ik de fiets nu heb gebracht voor het spannen van de wielen zei dat die Rigida wielen veel te slap zijn voor mij. Iemand ervaring of advies met dit soort gevallen?
Rigida Flyer: slappe hap?
-
- Forum-lid
Voor de goede orde. Wat jij omschrijft zijn geen Rigida wielen. Maar door een fabrikant of dealer zelf samengestelde wielset. Je hebt in jouw geval gewoon te maken met een wielset die door een prutser in elkaar is gezet.
Oke de Rigida flyer velgen halen hun stijfheid niet uit een hogere velg (de velgen zijn volgens mij 21 mm hoog).Maar de wielset die jij onder je fiets hebt zitten zouden op basis van de 30+ spaken, goede spaken en goed gespaakt stijf genoeg moeten zijn. (mits je natuurlijk niet een Mark Canvendish in spe bent!).
Ik zou trouwens aan de fietsenmaker vragen waarom de wielset veel te slap voor jou zou zijn. veel fietsenmakers lullen ook maar wat. Een duidelijke uitleg hoe en waarom heb jemeer aan. Nu lijkt het meer op een tandarts die ook altijf lopen te klagen over het werk van een conculega.
Oke de Rigida flyer velgen halen hun stijfheid niet uit een hogere velg (de velgen zijn volgens mij 21 mm hoog).Maar de wielset die jij onder je fiets hebt zitten zouden op basis van de 30+ spaken, goede spaken en goed gespaakt stijf genoeg moeten zijn. (mits je natuurlijk niet een Mark Canvendish in spe bent!).
Ik zou trouwens aan de fietsenmaker vragen waarom de wielset veel te slap voor jou zou zijn. veel fietsenmakers lullen ook maar wat. Een duidelijke uitleg hoe en waarom heb jemeer aan. Nu lijkt het meer op een tandarts die ook altijf lopen te klagen over het werk van een conculega.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look