Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum - Mavic - Easton

Bianchi Infinito
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jul 2011 18:11

Bianchi Infinito 26 jul 2011 18:25

Besten,
Zouden jullie mij kunnen adviseren over een nieuw aan te schaffen set wielen.
Naast dat ik vele vlakke rondjes rijd, fiets ik ook graag in Limburg en neem ik mijn fiets mee op vakantie naar de bergen, ik fiets geen wedstrijden.
Gemiddeld fiets ik ca. 2500km per jaar. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe wielset maar weet niet goed welke set voor mij het meest geschikt is. Mogelijk kunnen jullie mij daar bij helpen.

Mijn budget is ca. EUR 750, maar goedkoper is natuurlijk altijd prima.
Heb een kleine voorselectie gemaakt:
- Fulcrum racing zero
- Fulcrum racing 1
- Mavic ksyrium elite
- Mavic ksyrium SL
- Easton EA 90 SL
- Easton EA 90 SLX

Ik hoop op een gouden tip ;)

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 26 jul 2011 18:52

Fulcrum!

Een voor wat extra centjes en zero voor keramische lagers

Perfecte wielen alletwee

tinuz0
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 26 jan 2008 13:33
Locatie: Groningen

tinuz0 26 jul 2011 18:53

Campa Eurus

Naar mijn mening het meest allround wiel wat er is... :)

Fulcrum wielen zijn de 'zusjes' van de Campa wielen. Als je het G3 spaakpatroon niet mooi vindt is dit een prima alternatief.
Over Mavic wielen horen we de afgelopen jaren niet de meest goede berichten, alhoewel er wel veel profs mee rijden, maar of dit een goed referentiekader is valt te betwijfelen...
Easton wielen met een grote boog omheen lopen. Voor de Campa Eurus heb ik een set Easton EA90 SLX gehad, ik heb er gelukkig geen problemen mee gehad, maar twee vrienden hebben ze naar meerdere spaakbreuken vervangen door iets fatsoenlijks (DT Swiss R1450 / Fulcrum Racing 1).

Succes met je keuze!
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 jul 2011 20:04

De Fulcrums, zeker wanneer je shimano op je fiets hebt, Fulcrum of Campa Eurus wanneer je een campagnolo groep op je fiets hebt. Afblijven van Easton en inderdaad nog al wisselende berichten over de mavics.
Fulcrum R1 staat gelijk aan Campagnolo Eurus, van het spaakpatroon van de Eurus moet je houden.

Bianchi Infinito
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jul 2011 18:11

Bianchi Infinito 26 jul 2011 20:55

Bedankt voor de snelle reacties en de duidelijke toelichting! Heb naar aanleiding van jullie opmerkingen nog de volgende toevoeging: ik heb een campagnolo groep op mijn fiets.
En excuses voor mijn ondeskundigheid maar is er naast een voordeel in gewicht nog een ander voordeel te noemen van keramische lagers (Fullcrum 0 - vs - Fulcrum 1).

Bianchi Infinito
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jul 2011 18:11

Bianchi Infinito 26 jul 2011 20:56

Trouwens jullie reacties verbaasden mij wel. Ik hoor namelijk in de wandelgangen altijd erg goede verhalen over Mavic.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jul 2011 21:06

Weet ik niet waar jij in de wandelgangen loopt? Achternaaf van Mavic is qua ontwerp 3 klasses minder dan een Fulcrum/Campa naaf, garantie afhandeling van Mavic is zeer slecht in Nederland en België.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Bianchi Infinito
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jul 2011 18:11

Bianchi Infinito 26 jul 2011 21:11

Wellicht niet in de goede dan ;-) Dank, ik ben overtuigd. 't Zal Campagnolo Eurus, FC0 of FC1 worden.

ultimatecf
Forum-lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 23 feb 2007 10:20

ultimatecf 26 jul 2011 21:48

Als zilverkleur wielen mooi in je fiets staan, dan is dit mooi meegenomen:

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=3517" onclick="window.open(this.href);return false;

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 jul 2011 10:05

Men zegt dat keramische naven lichter lopen, al is dat in verschillende testen niet bewezen, blijft dus over het gewichtsverschil en uiteraard het prijsverschil.
Ik heb zelf ook een campagroep op m'n fiets en Fulcrum wielen omdat ik het spaakpatroon van campa eurus niet zo mooi vind, dus fulcrum op een campa fiets, geen probleem.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jul 2011 14:02

amclassic-fan schreef:Weet ik niet waar jij in de wandelgangen loopt? Achternaaf van Mavic is qua ontwerp 3 klasses minder dan een Fulcrum/Campa naaf, garantie afhandeling van Mavic is zeer slecht in Nederland en België.
Ik zag laatst de foto's van de nieuwe MTB wielen en als ze de goede foto's erbij hebben geplaats (wat is serieus betwijfel) krijgen ze eindelijk een goede achternaaf, met twee grote lagers voor het wiel en twee kleine in de body zonder nylon glijlager maar met tandring a la hope ed.
Dan blijft alleen het tweede punt nog een probleem

frankluttels
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 aug 2010 13:20

frankluttels 30 jul 2011 22:44

k heb Mavic ksyrium SL equipe wielen, en ben zeer tevreden, ook Easton gehad maar daar krijg je bijna geen bandjes opgelegd, laat staan afgehaald.
Het enigste is het glijlager in de hub, als deze versleten is gewoon een voor $ 17,00 bestellen bij de Hubdoctor en ze gaan al 2 keer zo lang mee.
Door de speciale behandeling van het remvlak ook goede remeigenschappen in de regen.
Mooie lichte set, heel sterk en buiten het glijlager niet kapot te krijgen, vervangen is 15 min.
Frank Luttels

Plaats reactie