In mijn zoektocht naar een Aluminium fiets als 2de fiets ben ik nu uitgekomen bij 2 kandidaten:
Canyon Ultimate AL 9.0
http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/bike.html?b=2109" onclick="window.open(this.href);return false;
Rose Pro-RS 3000
http://www.rose.nl/artikel/rose-pro-rs- ... aid:518912" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Canyon, omdat ik dat frame iets mooier vind.
Een paar 'belangrijke' verschillen die ik zie:
Gewicht - Rose: 7.2kg, Canyon: 7.5kg
Wielen - Rose: DT Swiss R1500, Canyon: Mavic Ksyrium Equipe
Hebben jullie nog tips of ervaringen die mij kunnen helpen in mijn keuze?
Rose Pro-RS 3000 óf Canyon Ultimate AL 9.0 ??
Enige tip die ik je kan geven. Proberen en kopen waar jij zelf een goed gevoel bij hebt. Die paar gram lichter zal ik me persoonlijk niet door laten sturen. Stap liever op een fiets die ik mooi vind en een goed gevoel bij heb dan een fiets die ik koop omdat die lekker ligt is.
Let er om te beginnen op dat je frame de juiste geometrie voor jouw maten en behoeften heeft. Je moet vervolgens voor jezelf vaststellen hoe belangrijk de verschillen die je hebt genoemd voor jou zijn. Afhankelijk van je gewicht en het gebruik is bijvoorbeeld de ene danwel de andere wielset geschikter voor jou. Ik heb weinig verstand van wielen en kan je daarin dus geen gerichte advies geven.
Een groot voordeel van Rose boven Canyon is dat je bij Rose je fiets nagenoeg geheel naar eigen smaak kunt laten monteren. Als je een of meer andere onderdelen uit hun assortiment wilt, dan kan dat zonder meer. Dat geldt dan bijvoorbeeld ook voor de wielset. Bij Canyon heb je daarin geen keus.
Als allebei de fietsen zowat even geschikt zijn zou ik zeggen:
Een groot voordeel van Rose boven Canyon is dat je bij Rose je fiets nagenoeg geheel naar eigen smaak kunt laten monteren. Als je een of meer andere onderdelen uit hun assortiment wilt, dan kan dat zonder meer. Dat geldt dan bijvoorbeeld ook voor de wielset. Bij Canyon heb je daarin geen keus.
Als allebei de fietsen zowat even geschikt zijn zou ik zeggen:
remco1b schreef:.... Proberen en kopen waar jij zelf een goed gevoel bij hebt ...
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Ik ben iemand die op zijn Rose fiets zit te wachten. Nog niet zo lang overigens. Ik heb 1,5 week geleden mijn Rose PRO RS 3000 besteld. Ik heb in eerste instantie wat belangrijke keuzes gemaakt (wielen, groep en uiteraard budget) en kwam toen al vrij snel op de RS 3000. Ik vind de witte versie ervan simpelweg prachtig (sommige vinden het saai, ik vind het mooi) en verder heb ik gewoon een goed gevoel bij Rose. En ik heb mij in het begin ook druk gemaakt over zaken als gewicht, maar uiteindelijk ben ik daar maar mee gestopt.
Ik kan verder mijn keuze voor de RS 3000 niet echt toelichten. Ik had gewoon heel snel een goed gevoel over die fiets en toen ik hem 'in het echt' zag (ben een keer gaan kijken ben een tweede keer terug gegaan om hem te bestellen) was ik verliefd. Wat dat betreft baal ik er nu een beetje van dat ik hem bij mijn eerste bezoek niet direct heb besteld!
Al met al niet echt bruikbaar advies. Maar als ik dat toch moet geven ben ik heel simpel: de Canyon is ook heel goed en mooi. Ga ze allebei bekijken en kijk welke je het beste gevoel geeft.
Toevoeging: bij Canyon betaal je ook een beetje voor het merk. Zo zijn de Mavic Equipe wielen +/- 125 euro goedkoper dan de Mavic Ksyrium Elite wielen die je zonder meerprijs op je Rose kunt hebben. Als ik er zo nu nog eens naar kijk zijn ze verder kwalitatief bijna identiek. Of mijn fiets-verstand moet mij hier even in de steek laten...
Ik kan verder mijn keuze voor de RS 3000 niet echt toelichten. Ik had gewoon heel snel een goed gevoel over die fiets en toen ik hem 'in het echt' zag (ben een keer gaan kijken ben een tweede keer terug gegaan om hem te bestellen) was ik verliefd. Wat dat betreft baal ik er nu een beetje van dat ik hem bij mijn eerste bezoek niet direct heb besteld!
Al met al niet echt bruikbaar advies. Maar als ik dat toch moet geven ben ik heel simpel: de Canyon is ook heel goed en mooi. Ga ze allebei bekijken en kijk welke je het beste gevoel geeft.
Toevoeging: bij Canyon betaal je ook een beetje voor het merk. Zo zijn de Mavic Equipe wielen +/- 125 euro goedkoper dan de Mavic Ksyrium Elite wielen die je zonder meerprijs op je Rose kunt hebben. Als ik er zo nu nog eens naar kijk zijn ze verder kwalitatief bijna identiek. Of mijn fiets-verstand moet mij hier even in de steek laten...
Canyon heeft de kabels buiten het frame om lopen en Rose binnendoor, verder heeft de Canyon een iets lichtere carbon voorvork. Zoals eerder gezegd is de Canyon niet te configureren. Het is maar wat je belangrijk vindt aan een fiets, ze zijn beiden goed IMHO. Ik heb trouwens de Canyon 9.0SL besteld.
Bedankt voor de reacties zover.
Het feit dat je de Rose kan configureren spreekt mij erg aan. Maar wat ik jammer vind is die dikke onderbuis. Ieder zijn eigen smaak, maar ik vind het niet zo mooi. Ik vind het ook weer niet zó lelijk dat ik er niet op zou rijden.
Nog even ter verduidelijking waarom ik de fiets wil hebben:
Als reservefiets, maar wel van dusdanige kwaliteit dat ik er ook koersen op kan fietsen. Nu rijd ik die op mijn Cervélo, maar dan heb ik de optie om met slecht weer, bijvoorbeeld in het voorjaar, op m'n andere fiets te gaan.
Of als ik eens op reis ga, zonder met de auto te gaan. Dat gaat toch makkelijker met een aluminium frame dan met een carbon frame.
Het feit dat je de Rose kan configureren spreekt mij erg aan. Maar wat ik jammer vind is die dikke onderbuis. Ieder zijn eigen smaak, maar ik vind het niet zo mooi. Ik vind het ook weer niet zó lelijk dat ik er niet op zou rijden.
Nog even ter verduidelijking waarom ik de fiets wil hebben:
Als reservefiets, maar wel van dusdanige kwaliteit dat ik er ook koersen op kan fietsen. Nu rijd ik die op mijn Cervélo, maar dan heb ik de optie om met slecht weer, bijvoorbeeld in het voorjaar, op m'n andere fiets te gaan.
Of als ik eens op reis ga, zonder met de auto te gaan. Dat gaat toch makkelijker met een aluminium frame dan met een carbon frame.